Jak zacząć pracę w Marketingu – porady mentorów

Bartek Szczepaniak
Bartek Szczepaniak
Founder talent network, Growth marketer, Szkoleniowiec i Prelegent
No dobra, chcesz pracować w marketingu. Pierwsza myśl - studia, staż, praca i tak dalej. Tego dowiesz się z pierwszego lepszego artykułu w Googlu. Ale jak jest naprawdę? Jak zacząć pracę w marketingu? Zapytałem najlepszych specjalistów i okazuje się, że istnieje inna droga.

Kto może mieć więcej racji niż praktycy, którzy w marketingu siedzą od lat?

W talent network jest ich ponad 80!

To osoby, które przeszły różne drogi i zbudowały odmienne kariery.

A to, co ich łączy to marketing.

W tym artykule poznasz 18 mentorów oraz ich 5 najważniejszych porad, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki w marketingu.

Praca w marketingu bez studiów – tak czy nie?

Zacznijmy od najważniejszej kwestii. Czy studia z marketingu są konieczne?

Krótka odpowiedź: nie.

Osobiście uważam, że są wręcz zbędne i nigdy nie zdarzyło mi się zatrudnić kogoś po studiach z marketingu.

To może być oczywiście przypadek.

Mentorzy talent network zaskakująco zgodnie milczą na temat studiów, więc mogę uznać, że mam trochę racji.

Ale nie demonizuję!

Świetnie ujął to Szymon Lisowski:

W naszej branży często spotykam się z opinią, że studia są bezwartościowe i jedyną słuszną drogą jest praktyka i praca. Ja się z tym nie zgodzę. 🙂 Studiowałem ekonomię (licencjat), a później marketing i komunikację rynkową (magisterka). Czy cała zdobyta wiedza przydała mi się w życiu zawodowym? Na pewno nie, ale duża jej część tak.

Szymon Lisowski

Studia mogą być dobrym pomysłem, jeśli masz na nie dobry plan.

W innym przypadku …

Po prostu zacznij

Ta porada pojawia się najczęściej.

I jest w niej dużo prawdy.

Przecież wystarczy komputer, trochę czasu i voila – tak postawisz swoje pierwsze kroki w marketingu.

I popełnisz mnóstwo błędów, ale jak to mówi Monika Haczek:

Po prostu zacznij. Pamiętaj, że błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi, a najlepszy ekspert to taki, który zaliczył już wszystkie możliwe fakapy.

Monika Haczek

Od siebie dodam, że nikt nie musi wiedzieć o Twoich błędach.

Możesz przecież otworzyć profil na instagramie i tworzyć treści bez zdradzania, że to Ty!

Nic nie da Ci tyle, co praktyka i nauka na żywym organizmie. Dlatego zacząłbym od stworzenia własnego projektu (blog + newsletter). Ja w ten sposób pozyskałem pierwszych klientów i mogłem rzucić etat w banku. W ten sposób nauczysz się copywritingu, marketingu, czy sprzedaży. Wszystkiego, co będziesz wykorzystywać w pracy z klientami. Dodatkowo Twoja praca będzie pełniła rolę portfolio, co również ułatwi Ci zadanie na starcie.

Robert Szewczyk

Ma to sens, prawda?

Praktyka jest podstawą pracy marketera. Firmy i rekruterzy prędzej docenią Twoje 3 lata praktycznego zdobywania umiejętności w boju niż licencjat bez pokrycia.

Przede wszystkim postaw na praktykę, im szybciej zaczniesz tworzyć treści, realizować kampanie reklamowe – tym szybciej zdobędziesz wartość na rynku pracy. Zacznij od projektów prywatnych, niekomercyjnych – prowadź zabawny profil z memami, albo treści związane z Twoją pasją i hobby.

Jakub Papuga

Moja rada? Nie czekaj – zacznij działać. Ubierz swoją pasję w konto na TikToku, YouTubie, czy profil na Instagramie. Czytaj, słuchaj, bierz udział w webinarach i próbuj przekuć teorię w praktykę. Na rozmowie rekrutacyjnej zazwyczaj lepiej wypadnie osoba, która przetestowała już pewne rozwiązania i ma rozeznanie w temacie niż ktoś kto ma tylko teoretyczne pojęcie na dany temat.

Joanka Stefaniak

Jak zacząć pracę w marketingu? Postaw pierwszy krok i buduj swoją karierę poprzez doświadczenie.

Ucz się z dostępnych w sieci materiałów

Niemal cała wiedza marketingowa, jakiej potrzebujesz, jest już za darmo w Internecie.

Skorzystaj z tego.

Pierwsze kroki, które rekomenduję to właśnie poszerzanie wiedzy, udział w różnych webinarach, darmowych szkoleniach, kursach (jak to będzie dla kogoś dodatkowa motywacja: można otrzymać też certyfikaty), aktywność chociażby na LinkedInie, oraz czytanie postów i artykułów innych specjalistów (na LinkedInie łatwo znaleźć mentorkę lub mentora z obszaru, który nas najbardziej interesuje).

Wojciech Żywolt

Uzupełnię wypowiedź Wojtka tym, że nie ma czegoś takiego jak uczenie się “na kiedyś”.

W ten sposób uczyliśmy się w szkole.

I co z tego pamiętamy po latach?

No właśnie.

Dlatego pierwszy krok to zacząć. Zrobić coś swojego, postawić sobie cel.

A potem szukać wiedzy, która jest potrzebna do jego zrealizowania.

To właśnie potrzeba jest najlepszym powodem do nauki.

Zapamiętaj to, przyda się dalej.

Psst, a wiesz, że możesz się też zapisać do talent network i otrzymywać wartościowe i praktyczne materiały edukacyjne, które pozwolą Ci jeszcze szybciej rozpocząć i rozwinąć swoją karierę w marketingu? Kliknij tutaj i dołącz za darmo!

Odkryj to, co lubisz w marketingu

Pierwszy krok za Tobą. Działasz i jednocześnie szukasz wiedzy, by popychać swoją pracę do przodu.

I tu dzieje się magia.

Bo widzisz, marketing to bardzo szeroka dziedzina, która oferuje wiele ciekawych i różnych od siebie specjalizacji.

Digital marketing to niesamowicie fascynujący obszar, pełen zmienności, wymagający kreatywnego myślenia, ale jednocześnie oparty na analityce i danych. Możliwości jest tu tak wiele, że każdy, niezależnie od swoich preferencji, z pewnością znajdzie coś dla siebie. To zawód, który pozwala łączyć różne umiejętności, daje możliwość ciągłego rozwoju i nieustannie stawia nowe wyzwania.

Michał Listwoń

Twoim najważniejszym zadaniem na tym etapie jest poznać wiele różnych dróg. Eksplorować.

Spróbuj swoich sił w rozmaitych zadaniach i nie zamykaj się na jedną wąską specjalizację.

Nie szukaj od razu konkretnej specjalizacji. Patrz trochę szerzej. Poznaj podstawy SEO, sociali, content marketingu performance’u, automation, strategii marketingowej i wielu innych aspektów digitalu.

Mateusz Buczkowski

Jeśli poczujesz, że chcesz zacząć pierwszą pracę, to szukaj takiej, która pozwoli Ci na to, żeby przetestować się w wielu różnych działaniach marketingowych. Startup będzie dla Ciebie idealny. Dlaczego?

Nigdzie tak szybko nie nauczycie się merytorycznej pracy jak w startupie – dużo rzeczy będziecie musieli robić samemu, i zdecydowanie nie na wszystko znajdziecie opisane i przetestowane procedury.

Marta Michałowska

Testując na sobie marketing pod każdym względem, zobaczysz, co do Ciebie pasuje, a co nie. Wtedy zaczniesz dostrzegać na horyzoncie Twoje prawdziwe powołanie.

Dostrzeżesz przebłysk tego, jakim marketerem naprawdę jesteś.

Jak już trochę potestowałam, zaczęłam od tego, że zrobiłam listę jak powinno wyglądać moje wymarzone stanowisko, w czym się czuję dobrze, a czego chciałabym unikać (lista jest dalej aktualizowana). Na tej podstawie w firmach wyznaczam sobie cele i nigdy nie miałam problemu z pytaniem „Jak siebie widzisz za 5 lat?”.

Agnieszka Siwek

Nie bój się zmieniać kierunku

Rozmawiając z mentorami zauważyłem, że wielu zdobyło kilka specjalizacji.

Jak to się stało?

Twoja ścieżka zawodowa rzadko kiedy przyjmie postać równej, uporządkowanej, zadbanej i dobrze oznakowanej autostrady. Radzę myśleć o niej w kategoriach słabo oznakowanego szlaku, trudnego, a jednocześnie dającego satysfakcję gdy pokonasz jeden z jego odcinków.

Bartek Kotowicz

Bartek ma 100% racji.

Nie ma jednej drogi i jednej kariery marketera. Twoja droga też będzie unikalna.

I nie ma nic złego w zawracaniu. Rozpoczynając nową specjalizację zabierasz ze sobą starą.

Dzięki temu możesz połączyć dwa obszary marketingu w sposób, który będzie unikalny dla Ciebie.

I ta unikalność ma ogromne znaczenie. Dlaczego?

Nie porównuj się, ani nie oceniaj. Marzę, aby ludzi nie oceniali siebie nawzajem, ani też nie porównywali. Porównywanie do innych doprowadzało mnie tylko do kompleksów. Bądź cierpliwy i czasami patrz na siebie łaskawym okiem.

Agnieszka Wnuk

Bądź sobą na Twojej ścieżce. W końcu jest Twoja, a nie kogoś innego.

Buduj sieć kontaktów

Ostatnim elementem, który pojawiał się bardzo często, jest budowanie sieci kontaktów.

Gdybym mógł cofnąć czas, to byłaby to rzecz numer 1, którą bym zmienił.

Ty nie musisz szukać wehikułu czasu, wystarczy, że posłuchasz mentorów:

Wyjdź do ludzi i buduj sieć kontaktów. To jak posiadanie tajnego klucza, który otwiera drzwi do nowych możliwości i inspiracji.

Sylwia Bujak

Skorzystaj z możliwości nawiązywania relacji z profesjonalistami z branży. Dołącz do grup i społeczności online, uczestnicz w wydarzeniach networkingowych. Poznanie ludzi z podobnymi zainteresowaniami i doświadczeniami może otworzyć drzwi do nowych możliwości zawodowych.

Piotr Czajkowski

Swoją drogą, talent network jest idealnym miejscem, by poznać innych ludzi, podobnych do Ciebie. Just sayin – tutaj możesz się zapisać!

Okej, ale prościej powiedzieć niż zrobić. Buduj sieć kontaktów … ale JAK?

Z pomocą przychodzi Marcin Michalski, którego cenię za trafne spostrzeżenia (swoją drogą przeczytaj cały profil tego mentora – długa lektura, ale otwiera oczy):

Wyróżnij się w środowisku, w którym jesteś. Daj z siebie 1000% możliwości jeżeli jesteś młodą osobą. Jestem Millenialsem, a o nas też mówiło się, że jesteśmy roszczeniowym pokoleniem, które ma ogromne wymagania, a nic z siebie nie daje. Właśnie dlatego łatwo będzie Ci się przebić  jeżeli się wyróżnisz.

Marcin Michalski

Jak zacząć pracę w marketingu? Podsumowanie

Mam nadzieję, że razem z mentorami udało mi się pokazać Ci inną drogę.

Najpewniej LEPSZĄ drogę. Taką, która jest w zasięgu Twojej ręki.

Pierwszy krok możesz postawić dziś – po prostu zacznij.

Dołącz do talent network, załóż konto na LinkedInie, wejdź na wordpress.com, stwórz jakąś grafikę, obejrzyj jakiś filmik na youtube – zrób cokolwiek. Ale postaw pierwszy krok.

Na koniec, szukaj dobrych mentorów/szefów. Dobry szef sprawi, że wzrośniesz. Zły zobaczy w twojej ambicji i głodzie sukcesu konkurencję. Naucz się odróżniać jednych od drugich.

Maksymilian Witkowski

Ostatnia zmiana: 24 czerwca 2023
Autor artykułu
Bartek Szczepaniak
Bartek Szczepaniak
Founder talent network, Growth marketer, Szkoleniowiec i Prelegent

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Inne ciekawe artykuły