Ostatnio EB zrobił się modny i coraz więcej osób myśli o pracy w Employer Brandingu, jednocześnie nie do końca wiedząc z czym to się naprawdę je. Zacznijmy od początku, od podstawowego pytania, czyli:
Czym jest Employer Branding?
Employer Branding rządzi się tymi samymi prawami co marketing, ale w EB nie skupiamy się na produkcie, tylko na przyciąganiu nowych talentów i dbaniu o potrzeby aktualnych pracowników. Dlatego rozróżniamy dwa typy Employer Brandingu:
- Wewnętrzny: Skupiamy się na potrzebach pracowników, dbamy o ich rozwój, satysfakcję z pracy itp. Jeśli obecni pracownicy są zadowoleni z pracy, czują się wysłuchani i zrozumiani, wtedy naturalnie będą naszymi ambasadorami i będą polecać swoim znajomym/rodzinie pracę u nas.
- Zewnętrzny: Skupiamy się na przyciąganiu nowych talentów z zewnątrz: pokazujemy pracowników, firmę, kulturę organizacyjną, wartości itd w social mediach i nie tylko. Jesteśmy obecni na targach pracy i innych wydarzeniach branżowych, współpracujemy z uczelniami, tworzymy kampanie wizerunkowe i rekrutacyjne.
Praca w Employer Brandingu
Chcę Ci opowiedzieć trochę więcej o miejscach gdzie możesz pracować w Employer Brandingu i jakich obowiązków możesz się tam spodziewać.
Agencja EB
- Pracujesz dla różnych klientów – firm, każda z nich mierzy się z innymi wyzwaniami, stąd też jest duża różnorodność zadań.
- Najczęściej pracuje się nad: opracowaniem strategii EB – całościową lub jakimś konkretnym wycinkiem, badania wszelkiego typu analizy potrzebne do konkretnych działań, robieniem kampanii rekrutacyjnych czy wizerunkowych, współpracą z uczelniami, prowadzeniem social mediów firmy.
Praca w zespole EB w firmie
Bycie wewnętrznym EB-owcem różni się od pracy w agencji. Wszystko tak naprawdę zależy od tego jak bardzo rozbudowany jest zespół EB i jakie są oczekiwania wobec niego. Najczęstsze obowiązki to:
- Onboarding: prowadzenie szkoleń dla nowych pracowników, koordynowanie projektu Buddies, przygotowywanie welcome packów itp
- Prowadzenie social mediów firmy
- Organizacja wydarzeń dla pracowników
- Prowadzenie kampanii rekrutacyjnych
- Prowadzenie działań wizerunkowych z pracownikami
- Współpraca z uczelniami
- Dbanie o komunikację wewnętrzną
- Benefity, rozwój pracowników: to tez ważne aspekty pracy w EB
Praca w EB w start-upach
Coraz więcej firm chce dbać o swój wizerunek pracodawcy, nawet już te mniejsze firmy. Szczególnie jest to widoczne w branży IT.
Najczęściej w takich organizacjach nie ma zespołu EB, albo jest bardzo mały. Firmy szukają już bardzo dobrych specjalistów, którzy będą umieli opracować konkretną strategie i ją odpowiednio wdrożyć.
Freelancing – konsultant/doradca EB
Jak już się nabędzie odpowiednie doświadczenie w agencji/korporacji czy innym miejscu to można zacząć działać na swoim. Pracuje się często nad strategią, wizerunkiem, prowadzi się warsztaty dla pracowników. Często pracownicy są bardziej skłonni powiedzieć co sądzą o pracy w firmie osobie z zewnątrz niż EB-owcowi z organizacji.
Od czego zacząć pracę w Employer Brandingu?
Wiele osób, które myślą o rozpoczęciu kariery w EB tak naprawdę nie wie od czego zacząć. Szczególnie jeśli wcześniej mieli inne doświadczenie, niezwiązane z HR czy marketingiem. Mam dobre wieści! W EB przyda się wiele różnych umiejętności.
Jeśli jesteś studentem, to masz kilka możliwości na fajny start w EB:
- Aplikuj na staż w EB w korporacjach: np. Unilever, Allegro, MARS
- Zostań ambasadorem firmy na Twojej uczelni, takie projekty prowadzą m.in: PwC, PZU, Allegro, British American Tobacco
- Dołącz do organizacji studenckiej i zaangażuj się w projekty, gdzie będziesz odpowiedzialny za branding, promocję, organizację wydarzeń.
Jeśli obecnie pracujesz w czymś innym i chcesz się przebranżowić na EB:
- Jeśli w firmie jest program ambasadorski, to zgłoś się na ochotnika. Nauczysz się jak budować Twoją markę osobistą, jak pisać na LinkedIn itp, itd. Oprócz tego, zdobędziesz rozpoznawalność w firmie.
- Porozmawiaj z managerem EB i zapytaj czy są jakieś działania, w których mógłbyś pomóc. W EB bardzo dużo się dzieje i każda para rąk się przyda.
Jeśli zależy Ci na nauce i praktyce w jednym, to kurs czy studia podyplomowe będą dobrym rozwiązaniem. Przede wszystkim pomogą ułożyć w głowie teorię i też ma się okazję wdrożyć teorię w życie, podczas pisania pracy dyplomowej- strategii czy po prostu rozwiązywania zadań. Na studiach poznaje się też wielu praktyków i ekspertów z branży, i takie kontakty mogą zaowocować w przyszłości.
- Studia podyplomowe: Skuteczny EB: Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Employer Branding AGH, Employer Branding uczelnie Merito, dawne WSB
- Kursy: HRM Institute, EY academy of business, BardzoHR
Pamiętajmy jednak, że w pracy EB-owca sama teoria nie wystarczy, praktyka gra tutaj bardzo ważną rolę.
Gdzie szukać pracy w EB?
Jest kilka możliwości szukania pracy w EB:
- Popularne portale: pracuj.pl, LinkedIn, hellohr. Szukajcie też po frazie „wizerunek pracodawcy”.
- Grupa na FB: „Robota w EB”
- Networking: chodź na wydarzenia branżowe np. „EB Masters”, konferencje EB, dołącz do grup branżowych na Facebooku i LinkedIn. Niedawno założyłam grupę trójmiejską dla EBowcow i HRowcow „Employer Branding & HR 3city Community”. Inne grupy na FB: HR Employee Experience, EB Masters to My, a na Linkedin: HR in IT, Employer Branding w Polsce
- Bycie aktywnym na Linkedin: pisz, obserwuj i komentuj 🙂 Eksperci i firmy, których warto obserwować: Olga Żółkiewicz, Mateusz Jabłonowski, Katarzyna Lampart, Magdalena Sobczuk, HRM Institute, Maja Gojtowska, Radek Czahajda, Arkadiusz Żmudziński, Traffit, Anika Osmólska i wiele innych.
- Ucz się, śledź trendy, ostatnie kampanie EB i zastanów się dlaczego konkretnie ta kampania, a nie inna zapadła Ci w pamięć. Pisz i ucz się jak to robić dobrze.
Pamiętaj, że bardzo często pracodawcy szukają EB-owca, który będzie na miejscu i częstą formą pracy jest hybryda. Nie da się zrobić relacji z wydarzenia, organizacji wydarzenia czy stworzenia treści z pracownikami 100% zdalnie.
Ważne jest też, żeby poznać dobrze firmę i pracowników. Jeśli mało kto Cię zna, potem jest bardzo ciężko robić projekty z pracownikami, bo nie mają zaufania do Ciebie. Employer branding to praca z ludźmi non stop, mierzymy się też z wieloma wyzwaniami, i trzeba wykazywać się dużą empatią.
Jeśli szukasz pracy w korporacji, to będziesz pracować w języku angielskim, cała komunikacja, prezentację itp. będą w tym języku. Właśnie dlatego pracodawcy wymagają poziomu min. B2/C1.
Na pewno wiele umiejętności, które zdobywamy w innych branżach czy zawodach przydadzą się w EB, dobry EB-owiec to tzw. „człowiek renesansu”. Szczególnie wartościowe są umiejętności marketingowe i sprzedażowe.
Bardzo polecam artykuł Magdaleny Sobczuk „Employer Branding Specialist, w rolach głównych” na www.ebpathfinder.pl. Magdalena bardzo dobrze i szczegółowo opisała co osoba zajmująca się EB powinna umieć.
Pierwsza praca w Employer Brandingu – podsumowanie
Employer Branding będzie coraz ważniejszym obszarem dla biznesu, pracodawcy mierzą się z wieloma wyzwaniami i często nie wiedzą co robić by zatrzymać u siebie pracowników i przyciągnąć nowych. Jednak żeby być dobrym specjalistą EB trzeba być dobrym strategiem i umieć pokazywać prawdziwą wartość EB i rekrutacji dla biznesu.