Jak przebranżowić się z SEO na Web Analityka

Piotr Skowroński
Piotr Skowroński
Analityk internetowy z doświadczeniem w SEO, fotografii, grafice, marketingu online; prywatnie mąż i ojciec
W dzisiejszych czasach zmiana zawodu jest czymś powszechnym, a specjaliści różnych branż często rozważają przebranżowienie, które czasem jest ewolucją, a czasem rewolucją! W ostatnich miesiącach dostaję wiele pytań o to, dlaczego zdecydowałem się na taki krok, czy mi się opłacało, czy było trudno, jakie dało mi to możliwości.

“A gdyby tak rzucić wszystko i przebranżowić się?”

Nazywam się Piotr Skowroński i od 2022 prężnie rozwijam się w branży Digital Marketingu jako Analityk Internetowy. W tym artykule omawiam ważne kwestie związane z przebranżowieniem, które musisz wziąć pod uwagę, by zrobić sobie rachunek zysków i strat, a na koniec podjąć decyzję po której nie ma już odwrotu. Te najważniejsze kwestie to:

  • przeanalizowanie swoich umiejętności i zainteresowań,
  • zrozumienie różnic między obecną a przyszłą branżą,
  • przygotowanie do przebranżowienia poprzez edukację i certyfikacje,
  • doświadczenie praktyczne,
  • straty i korzyści z przebranżowienia,
  • wyzwania, które trzeba pokonać,
  • radzenie sobie z nowymi narzędziami i technologiami.

Artykuł jest skierowany do specjalistów, którzy czują, że przebranżowienie może otworzyć im nowe drzwi i poszerzyć horyzonty. To artykuł także dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o tym, jak zakończyć sukcesem transformację zawodową. Jeśli chcesz zyskać lepsze zrozumienie tego, czego potrzebujesz, aby się przebranżowić, oraz jakie korzyści mogą z tego płynąć – przeczytaj moją historię.

Dlaczego warto rozważyć zmianę zawodu

Zmiana zawodu jest często trudna, ale może być konieczna, aby rozwijać swoją karierę i spełniać swoje marzenia zawodowe. Przebranżowienie się ze specjalisty SEO na Web Analityka to konkretny przykład, który może być inspiracją albo przestrogą dla specjalistów, którzy chcą rozszerzyć swoje umiejętności i rozwijać się w innej dziedzinie.

Przeanalizowanie swoich umiejętności i zainteresowań

Przed podjęciem decyzji o przebranżowieniu, trzeba przeanalizować swoje umiejętności i zainteresowania, aby upewnić się, że dana branża (np. analityka webowa) jest odpowiednią dziedziną dla Ciebie. Na tym etapie warto zapytać siebie: Czy świadomie lub podświadomie interesujesz się analizą danych i statystyką? Czy lubisz pracować z narzędziami analitycznymi i masz doświadczenie w pracy z takimi narzędziami? Jeśli nie wiesz od czego zacząć, polecam Ci zgłębić tematy dotyczące analizy swoich umiejętności:

  • pytania autooceny,
  • testy kompetencyjne,
  • self-assessment,
  • konsultacja z mentorem,
  • testy zawodowe.

Jak i te dotyczące analizy swoich zainteresowań:

  • testy zainteresowań, ankiety,
  • rozmowy z pracownikami z branży,
  • wywiady z liderami branży,
  • udział w konferencjach i szkoleniach,
  • przeglądanie blogów i artykułów związanych z branżą.

Zrozumienie różnic między SEO a Analityką Internetową

SEO i Analityka Internetowa, wbrew pozorom, są dwiema różnymi dziedzinami, które mają swoje własne cele i procesy. SEO skupia się na optymalizacji witryny i treści, aby ta lepiej radziła sobie w wynikach wyszukiwania, natomiast analityka Internetowa skupia się na analizie danych i statystyk, aby lepiej zrozumieć użytkowników i ich zachowanie na stronie internetowej. Zrozumienie tych różnic pomoże Ci lepiej ocenić punkt, w którym się znajdujesz między “Chcę”, a “Mogę”. To jeden z momentów, w którym warto zastanowić się, czy przebranżowienie jest odpowiednią decyzją dla Ciebie.

Jak przygotować się do przebranżowienia

Jednym z kluczowych elementów przy przebranżowieniu jest solidne przygotowanie się do tej zmiany. Granie w stylu “fake it till you make it” przed nowym pracodawcą może szybko zakończyć nową świetlaną karierę. Praca do wykonania to zarówno edukacja, jak i nabranie doświadczenia praktycznego.

Edukacja i certyfikacje

Aby przebranżowić się na specjalistę w nowej branży, ważne jest, aby zdobyć odpowiednie kwalifikacje. Istnieją różne programy edukacyjne, kursy i certyfikaty, które pomogą Ci zgromadzić wiedzę i umiejętności potrzebne do pracy jako Web Analityk. W moim przypadku zaczęło się od zainteresowań zawodowych, skierowanych w stronę optymalizacji konwersji i poprawy użyteczności serwisów e-commerce. To skłoniło mnie – jeszcze jako SEOwca – do poszerzania wiedzy na ten temat oraz do podejścia do egzaminów potwierdzających opanowanie solidnych podstaw w takim zakresie, jak:

  • analityka webowa w zakresie Google Analytics
  • tworzenie rozwiązań mobilnych pod kątem User Experience
  • wizualizacja danych na podstawie Google Data Studio (Looker Studio)
  • ochrona prywatności i analityka w trybie Consent Mode z wykorzystaniem GTM

Pamiętaj jednak, że certyfikacja jest ważna, ale nie jest jedynym sposobem na przygotowanie się do przebranżowienia.

Doświadczenie praktyczne

Kolejnym ważnym elementem przy przygotowaniu się do przebranżowienia jest zdobycie doświadczenia praktycznego. Można to zrobić na wiele sposobów, np.:

  • pracując jako freelancer,
  • uczestnicząc w projektach opartych na rozwiązaniach open-source,
  • podjęcie studiów podyplomowych i obrona projektu analitycznego
  • podejmując pracę w branży jako stażysta.

Możesz też wykorzystać czas i na własnych projektach webowych testować zastosowanie różnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, Adobe Analytics, czy też Piwik PRO, aby poznać ich funkcjonalność i nauczyć się, jak je wykorzystać w praktyce. Pamiętaj, że, chcąc zdobyć pracę w nowej branży, doświadczenie praktyczne jest ważniejsze niż dyplomy i certyfikaty.

W tym momencie już doskonale wiesz, że przebranżowienie z SEO na Analityka Webowego wymaga czasu i wysiłku, ale jest to zmiana, która może przynieść wiele korzyści zarówno dla twojej kariery, sytuacji finansowej, jak i twojego życia osobistego.

Jakie są korzyści z przebranżowienia na Web Analityka

Jak wspominałem wcześniej, przebranżowienie na Analityka Webowego może przynieść wiele korzyści dla specjalistów SEO, którzy chcą rozszerzyć swoje umiejętności i rozwijać się w innej dziedzinie. Poniżej zanotowałem niektóre z najważniejszych korzyści z przebranżowienia się.

Nowe możliwości rozwoju kariery

Analityka Internetowa to dynamicznie rozwijająca się dziedzina, w której pojawiają się nowe narzędzia i technologie. Google Analytics 4 to tylko jedna z wisienek na tym torcie. Przebranżowienie na Analityka Webowego pozwala specjalistom SEO na rozwijanie nowych kompetencji i siedzenie w pierwszym rzędzie zmian, które niektórzy określają jako rewolucja przemysłowa 5.0. To pozwala na bardzo dynamiczny rozwój kariery w bardzo niepewnych czasach.

Więcej możliwości zatrudnienia

Analityka Webowa jest potrzebna w wielu branżach, od e-commerce po marketing cyfrowy, co oznacza, że analitycy internetowi mogą znaleźć zatrudnienie w różnych sektorach digital marketingu. Przebranżowienie się na Web Analityka pozwala specjalistom SEO na poszerzenie swojego kręgu zainteresowań w temacie zatrudnienia i zwiększenie swoich szans na znalezienie pracy w bardzo niszowych branżach.

Jakie wyzwania trzeba pokonać przy przebranżowieniu

Jak każda zmiana zawodowa, przebranżowienie się z SEO na Analityka Internetowego wiąże się z pewnymi wyzwaniami, jakie stoją przed każdą osobą, która stawia kroki w nowej branży. Poniżej pokazuję dwa najważniejsze z nich: przekonanie pracodawców o swoich kwalifikacjach oraz radzenie sobie z nowymi narzędziami i technologiami.

Przekonanie pracodawców o swoich kwalifikacjach

Jednym z największych wyzwań przy przebranżowieniu się jest przekonanie pracodawców, że jesteś odpowiednim kandydatem do pracy w odpowiednim czasie i właściwym miejscu. Może to być trudne, ponieważ pracodawcy często wolą kandydatów z doświadczeniem w danej dziedzinie, a jak wiadomo transfery wykwalifikowanych specjalistów między firmami są najbardziej oczekiwane. Aby przekonać pracodawców o swoich kwalifikacjach, warto przedstawić swoje dotychczasowe osiągnięcia i umiejętności, które mogą być przydatne w nowej roli. Można również pokazać, jakie kroki podjąłeś, aby przygotować się do przebranżowienia, np. poprzez certyfikacje lub doświadczenie praktyczne – które może przeważyć szalę na twoją korzyść.

Radzenie sobie z nowymi narzędziami i technologiami

Innym wyzwaniem przy przebranżowieniu jest radzenie sobie z nowym stackiem technologicznym, używanym nie tylko w Analityce Webowej, ale i w nowej organizacji. Na przykład, specjaliści SEO mogą być zaznajomieni z narzędziami do optymalizacji stron internetowych, ale mogą nie mieć doświadczenia z narzędziami do analizy danych, takimi jak:

  • Tableau,
  • Big Query,
  • czy Consent Management Platforms.

Aby sobie z tym poradzić, ważne jest, aby nie bać się uczenia nowych rzeczy i poświęcenie czasu na zdobycie wiedzy i doświadczenia z nowych narzędzi i technologii. W końcu nauka i rozwój nie kończą się wraz z przekroczeniem progu nowej firmy.

Podsumowanie

Przebranżowienie z SEO na Analityka Webowego jest tak trudne, jak każda inna zmiana branży. Jest to krok, który może przynieść wiele korzyści dla Twojej kariery, a co najważniejsze jest to krok, który chcesz postawić z własnej nieprzymuszonej woli. Przeanalizowanie swoich umiejętności i zainteresowań, zrozumienie różnic między SEO a analityką internetową, przygotowanie się do przebranżowienia poprzez edukację i certyfikaty oraz doświadczenie praktyczne pomogą Ci w przejściu na nową ścieżkę zawodową.

Jako Web Analityk możesz mieć więcej możliwości rozwoju kariery oraz możliwości zatrudnienia. Radzenie sobie z nowymi narzędziami i technologiami i przekonanie pracodawców o swoich kwalifikacjach mogą być wyzwaniami, ale z odpowiednim przygotowaniem i determinacją, można je pokonać. Pytanie: czy tego naprawdę chcesz?

Nie bój się zmiany, ponieważ jest ona kluczem do rozwoju i spełnienia marzeń zawodowych. Przebranżowienie z SEO na Web Analitykę to jedynie przykład. Potraktuj go jako inspirację, by zmiana stała się świetnym krokiem, który może przynieść wiele korzyści przede wszystkim dla Ciebie. Bądź odważny i zacznij swoją podróż już dziś!

Piotr Skowroński – Web Analyst & SEO Specialist
Pomagam zrozumieć dane w Digital Marketingu

Ostatnia zmiana: 13 listopada 2023
Autor artykułu
Piotr Skowroński
Piotr Skowroński
Analityk internetowy z doświadczeniem w SEO, fotografii, grafice, marketingu online; prywatnie mąż i ojciec

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Inne ciekawe artykuły