Jak zacząć w branży digital marketingu?

Weronika Ladzińska
Weronika Ladzińska
Head of Marketing & PR, z wykształcenia prawniczka, pasjonatka żeglarstwa i narciarstwa
W dzisiejszym zglobalizowanym i cyfrowym świecie, digital marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie przedsiębiorstw i marek. To morze możliwości zarówno dla tych bardziej kreatywnych, jak i analitycznych person. Jeśli jesteś zainteresowany wejściem do branży digital marketingu, ale nie wiesz, od czego zacząć, ten artykuł pomoże Ci zrozumieć podstawowe ścieżki rozwoju oraz kluczowe kompetencje, jakie przydadzą Ci się w starcie.

Edukacja i zdobywanie wiedzy

Poznaj podstawy

Podstawowym krokiem do rozpoczęcia kariery w digital marketingu jest poznanie podstawowych zagadnień, zrozumienie poszczególnych obszarów i ich synergii.

Warto zacząć od podstawowych pojęć, takich jak SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing), performance marketing, analityka internetowa, content, social media, czy marketing automation. To jeszcze nie wszystko, ale z pewnością dobry początek, by znaleźć dziedzinę, która może być bliższa Twoim naturalnym predyspozycjom.

Np. Jeśli jesteś umysłem ścisłym i lubisz analizować, obszar analityki, czy performance może być dla Ciebie odpowiedni, a jeśli masz mnóstwo kreatywnych pomysłów i wysokie poczucie estetyki, to może content i social media powinny być Twoją ścieżką?

Pamiętaj o jednym – to dziedziny, które wzajemnie się przenikają i kolejnym etapem na Twojej ścieżce digital marketera może być właśnie umiejętność ich skutecznego łączenia.

Kursy i szkolenia

Gdy jesteś na początku kariery zawodowej, przyglądnij się dostępnym na rynku szkoleniom i stażom. Np. Umiejętności jutra od Google lub AkademiI PRO, organizowanej przez Agencję Digital Marketingu PromoTraffic. Na rynku dostępna jest również szeroka oferta studiów, zarówno I, jak i II stopnia lub studiów podyplomowych. To kierunki mocno praktyczne, które pomogą odnaleźć Ci się w ogromie marketingowych informacji. Wsparcie praktyków i kontakt “na żywo” z pewnością ułatwi pierwsze kroki w branży. Poziom zaawansowania zależy od kursu, jednak po pierwszych samodzielnych krokach w edukacji, z pewnością znajdziesz program odpowiedni dla siebie.

Sieć jest też pełna ogólnodostępnych webinarów, blogów i podcastów, które pomogą Ci dowiedzieć się więcej. Wystarczy tylko dobrze poszukać i wybrać formę odpowiednią dla siebie. Szczególnie polecam Ci też publikacje IAB Polska – Stowarzyszenia Twórców Branży Internetowej, które odpowiada za zasady funkcjonowania i edukację branży digital marketingu w Polsce i na świecie.

Poznaj podstawy każdego obszaru, ale wybierz ścieżkę, w której chcesz się rozwijać.

Na początku Twojej kariery, zrozumienie różnych obszarów digital marketingu jest ważne. Jednak z czasem warto zastanowić się nad wyborem specjalizacji, która będzie Cię najbardziej interesować i pasjonować. Tak jak wspomniałam wyżej, łączenie różnych obszarów marketingu i zarządzanie nimi, to kolejny etap rozwoju, często już managerski.

Przykładowe ścieżki rozwoju w digital marketingu to:

SEO (Search Engine Optimization)

SEO to sztuka optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, tak aby była lepiej widoczna w wynikach organicznych. W tym przypadku warto poznać m.in. techniki optymalizacji stron, analizę słów kluczowych, budowanie linków oraz strategie linkowania. To połączenie kompetencji technicznych i analitycznych, często w ścisłej współpracy z content marketingiem.

SEM (Search Engine Marketing) / PPC / Performance

SEM to płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, takich jak Google Ads, Bing Ads, czy kampanie w obszarze META. W tej roli będziesz odpowiedzialny za tworzenie kampanii reklamowych, badanie i analizę konkurencji oraz optymalizację wydatków reklamowych. Umiejętność analizy wyników, wyciągania wniosków i szukania nowych rozwiązań z pewnością przyda Ci się w codziennej pracy. To również dynamiczne zmiany w obszarze kampanii reklamowych i możliwość rozszerzenia kompetencji o analitykę.

  • Content marketing Content marketing koncentruje się na tworzeniu wartościowych treści przyciągających uwagę odbiorców i zachęcających do działania. Warto poznać strategie content marketingowe, techniki tworzenia skutecznych treści oraz umiejętność promowania ich w odpowiednich kanałach na podstawie analizy grup docelowych. Współczesny content to nie tylko blog, ale video, kreatywne kampanie reklamowe i wiele więcej. Kierunek działań content marketerów również wyznaczają dane i analizy rynku. To dziedzina, która łączy umiejętność wyciągania wniosków z kreatywnymi pomysłami, które wpłyną na sukces marki.
  • Social media Obszar social media podzielić można na dwa osobne działania: prowadzenie i tworzenie kreacji do różnych kanałów, takich jak Facebook, LinkedIn, Instagram, czy TikTok oraz na prowadzenie kampanii reklamowych w tychże sieciach. To dział, w którym z pewnością odnajdą się osoby dobrze radzące sobie z tworzeniem mobile contentu, lekkim piórem i umiejętnościami graficznymi, czy montażu. Prowadzenie kampanii reklamowych to natomiast praca na narzędziach, w których kampanie są ustawiane i optymalizowane. Na podstawie danych i wyników reklamowych, będziesz mógł na bieżąco sprawdzać, jak Twoje działania wpływają na wzrosty w mediach społecznościowych. Zresztą samo organiczne (nie wspierane kampaniami reklamowymi) działanie w social mediach, również możemy mierzyć i precyzyjnie ustalać strategię działania.
  • Marketing automation Marketing Automation, czyli automatyzacja marketingu, to obszar wykorzystujący oprogramowanie i narzędzia do automatycznego wykonywania różnych zadań marketingowych. Głównym celem marketing automation jest usprawnienie procesów marketingowych, zwiększenie efektywności kampanii oraz poprawa obsługi klienta, jednocześnie redukując potrzebę interwencji ręcznej. Jednym z najpopularniejszych działań jest e-mail marketing, który możemy zautomatyzować (np. to wiadomości, które dostajesz ze sklepów internetowych, w których robisz zakupy). Pracując w tym obszarze, tworzysz scenariusze automatyzacji i analizujesz zachowania odbiorców.

Wymagane kompetencje i umiejętności

Nie ważne, którą ścieżkę rozwoju w digital marketingu wybierzesz, istnieje kilka kluczowych kompetencji, które są niezbędne dla sukcesu w tej branży:

Umiejętności analityczne

Praca w digital marketingu wymaga ciągłego monitorowania i analizy danych. Ważne, by być w stanie interpretować wyniki kampanii, analizować trendy rynkowe i reagować na zmiany, bez względu na obszar, który wybierzesz.

Kreatywność

W digital marketingu kreatywność jest niezwykle ważna. Umiejętność tworzenia nowatorskich rozwiązań, przyciągających uwagę treści i optymalizacji kampanii reklamowych, to kilka z wielu aspektów, w których “think outside the box” będzie niezwykle pożądane.

Umiejętność pracy w zespole

Praca w marketingu, to współpraca. Szczególnie w większych projektach i markach, które są już mocno rozwinięte. Jeśli lubisz ludzi, nie boisz się zapytać i jesteś gotowy na pracę zespołową, to z pewnością obszar, w którym poczujesz się dobrze.

Znajomość narzędzi marketingowych

Wykorzystanie narzędzi do analizy danych, zarządzania kampaniami reklamowymi czy automatyzacji procesów jest nieodłącznym elementem pracy w digital marketingu. Podstawowe narzędzie, które warto poznać, bez względu na obszar, który wybierzesz to Google Analytics (obecnie GA4), wiele innych dostępnych na rynku, pomoże Ci natomiast w poszczególnych obszarach np. Facebook Business Manager, Influtool, Hotjar,Senuto, Surfer SEO, Google Search Console i wiele więcej.

Umiejętności miękkie

Nie od dziś wiadomo, że komunikatywność i otwartość to cechy przydatne w każdej pracy. Podobnie jest w marketingu. To dynamiczne i rozwojowe środowisko, w którym łatwość nawiązywania kontaktów, współpraca, czy nieustanna chęć nauki pozwoli Ci rozwinąć skrzydła. Nawet jeśli wybierzesz obszary bardziej analityczne, to nadal będzie praca w kontakcie nie tylko z narzędziami, ale i z ludźmi. Rozwijaj umiejętności zarządzania czasem i zadaniami, nie bój się pytać i rozpocznij niesamowitą przygodę, jaką funduje wejście do świata digitalu.

Nie brzmi tak strasznie, prawda?

Najważniejsze, to znaleźć dla siebie odpowiednią ścieżkę, nieco się porozglądać i zacząć uczyć. Nie obawiaj się tego, że dopiero startujesz. Digital marketing zmienia się tak szybko, że każdy z nas, nie zatrzymuje się w rozwoju, by nie zostać w poprzedniej epoce 😉 Wbrew pozorom, często to nowe osoby w branży, lepiej “czują” nadchodzące trendy i szybciej zaczynają działań.

Na koniec mam dla Ciebie kilka przydatnych linków:

Powodzenia w Twojej rozpoczynającej się przygodzie z digital marketingiem!

Ostatnia zmiana: 4 września 2023
Autor artykułu
Weronika Ladzińska
Weronika Ladzińska
Head of Marketing & PR, z wykształcenia prawniczka, pasjonatka żeglarstwa i narciarstwa

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Inne ciekawe artykuły