Praca na stanowisku PPC Specialist – na czym polega?
Zakres obowiązków za jakie odpowiedzialny jest PPC Specialist może być różny, w zależności od tego w jakim miejscu będzie pracować. Sam proces tworzenia płatnych reklam zawiera wiele elementów, które wymagają różnych kompetencji:
- umysł analityczny, do optymalizacji reklam, porównywania wyników, analizy danych, odczytywania trendów i wyciągania wniosków,
- lekkie pióro, do pisania skutecznych treści reklamowych,
- kreatywność i zdolności graficzne, do tworzenia kreacji reklamowych.
No dobra, w dużych działach marketingu czy agencjach reklamowych, PPC Specialist będzie prawdopodobnie współpracować z zespołem graphic designerów i copywriterów, a jego praca ograniczy się głównie do wykorzystania zdolności analitycznych i zarządzania kampaniami. Ale czy na pewno?
PPC Specialist – praca w agencji reklamowej
Praca w agencji reklamowej, to bardzo często pierwsze miejsce pracy na początku kariery PPC Specialist. Dzięki zróżnicowaniu projektów i dynamice zmian, to właśnie w tym miejscu często stawia się na stażystów i juniorów – oczywiście jako uzupełnienie doświadczonej kadry.
To sprawia, że agencja reklamowa jest świetnym wyborem na start. Praca w agencji umożliwia bowiem szybki rozwój zawodowy, dzięki dostępowi do bazy kursów, wspólnych szkoleń, doświadczeniu starszych kolegów i koleżanek, a także dywersyfikacji i dynamice projektów, przy których PPC Specialist będzie pracować.
Taka praca pozwala również sprawdzić swoje umiejętności marketingowe dla wielu branż, sprawdzić jak wygląda specyfika pracy dla projektów z branży fashion, beauty, a jak dla IT. Jest to świetnym fundamentem pod dalsze planowanie kariery.
W średnich i dużych agencjach reklamowych jako PPC Specialista będziesz pracować też z zespołem graphic designerów, copywriterów czy accountów oraz project managerów. Dzięki temu będziesz mógł czerpać z ich doświadczenia, równocześnie skupiając się na wąskim zakresie swoich obowiązków.
Jednak wybierając pracę w niewielkiej agencji reklamowej, najpewniej będziesz również odpowiedzialny za kontakt z klientem, przygotowanie grafik reklamowych czy pisanie treści reklam.
Choć na rynku znajduje się wiele agencji reklamowych, które świadczą atrakcyjne wynagrodzenie, to jednak wciąż porównując zarobki do pracy w dziale marketingu lub jako freelancer, opcja ta może nie wydawać się najatrakcyjniejsza.
Jest ona jednak bardzo rozwojowa i świetnie sprawdzi się jako pierwszy wybór, do zbudowania własnego portfolio i doświadczenia, które umożliwi pracę w dziale marketingu lub jako freelancer.
PPC Specialist w dziale marketingu
Praca jako PPC Specjalista w wewnętrznym dziale marketingu firmy potrafi dawać dużo satysfakcji. Buduje poczucie budowania czegoś trwałego, bycie elementem ważnej układanki, a przede wszystkim pozwala się bardziej zaangażować i szerzej rozwinąć kompetencje.
Dzieje się tak dlatego, że PPC Specjalista pracujący w tym modelu, zajmuje się kampaniami reklamowymi tylko dla jednej marki, w związku z czym 100% swojego czasu poświęca na rozbudowane działania, budowę lejków sprzedażowych, dogłębną analizę czy wzmożone testowanie, co ze względu na rozproszenie w modelu agencyjnym jest trudne do zrealizowania.
Etat w dziale marketingu pozwoli Ci też lepiej zrozumieć jak działa biznes, jak wiele czynników ma wpływ na wynik końcowy i jak wiele sposobów dotarcia do klienta potrzebuje marka. Ponadto będziesz mógł zobaczyć jak funkcjonuje firma i jak złożonym jest organizmem.
Praca w dziale marketingu zapewnia również większą stabilizację i długotrwale projekty, które niekoniecznie nastawione są błyskawiczny zwrot z inwestycji, co w przypadku modelu pracy z agencją reklamową często ma miejsce.
Oczywiście, jeśli wybierzesz pracę jako PPC Specjalista w marketingu dla startupu to musisz liczyć się z tym, że tak jak w przypadku pracy w małej agencji reklamowej, tak w startupie będziesz musiał zajmować się szerszym zakresem obowiązków, a Twoja rola w zespole będzie wielozadaniowa i dynamiczna.
Wybór pracy w wewnętrznym dziale marketingu to świetny wybór, gdy PPC Specjalista ma już solidne podstawy i wie, z jakimi projektami współpraca daje mu najwięcej satysfakcji.
PPC Specialist – freelancer
Praca jako freelancer PPC Specialist może dać najwięcej satysfakcji, ponieważ w końcu przestajesz być pracownikiem, a stajesz się szefem dla samego siebie.
W teorii.
Bo w praktyce Twój zakres obowiązków diametralnie się zwiększa: do codziennych obowiązków dochodzi fakturowanie, księgowość, windykacja, pozyskiwanie nowych klientów, negocjacje, podpisywanie umów i wiele innych obowiązków, które z marketingiem mają niewiele wspólnego. Trzeba to po prostu lubić.
O tym, że grafiki czy treści reklam trzeba tworzyć samemu, myślę że nie muszę nawet wspominać.
Praca jako freelancer wymaga zaradności, obrotności i otwartości na nowe wyzwania. To również praca pod dużą presją, bowiem jeśli nie zapewnisz sobie nowych współprac, to przy ewentualnym zakończeniu obecnych, z dnia na dzień zostajesz z niczym, bez środków do życia. Potrafi to być bardzo stresujące, szczególnie w czasach gdy gospodarka nie rozwija się tak szybko jak w latach poprzednich.
Trudem pracy w tym modelu, jest też fakt, że wiele dużych i średnich firm nie chce współpracować z freelancerami, ponieważ potrzebują kompleksowej obsługi marketingowej, której nie jest w stanie zapewnić jeden specjalista. To właśnie z tego powodu, duże i średnie firmy wybierają współpracę z agencjami reklamowymi. Dla freelancera z kolei, oznacza to współpracę z mniejszymi firmami, które nie zawsze będą dawać satysfakcję zawodową.
Niewątpliwą zaletą pracy jako freelancer jest możliwość zarobienia naprawdę dobrych pieniędzy, lepszych niż w agencji reklamowej czy dziale marketingu. Oczywiście pod warunkiem, że PPC Specjalista naprawde dobrze potrafi wykonywać swój fach.
Dlatego ważne jest, aby nie rozpoczynać ścieżki kariery od freelance. Warto najpierw zdobyć sporo doświadczenia i kontaktów, dzięki pracy w agencji reklamowej.
Ja sam przeszedłem ścieżkę od stażu w agencji reklamowej, przez pracę w dziale marketingu, by potem przejść na freelance, a potem założyć własną agencję reklamową. Z czystym sumieniem mogę więc polecić taką ścieżkę kariery zawodowej na tym stanowisku.