Własny mini projekt social media jako pierwsze doświadczenie w marketingu

Dagmara Wdowczyk
Dagmara Wdowczyk
Strateg i doradca marketingowy, właścicielka agencji, tworzy strategie, szkoli i doradza firmom. Specjalizuje się w health care i CSRze.
Jak dostać swoją wymarzoną pracę w marketingu lub agencji reklamowej, nie mając żadnego doświadczenia i dyplomu z marketingu?

Jak przekonać do siebie rekruterów, że choć nie mamy udokumentowanego doświadczenia i/lub wykształcenia marketingowego to coś o marketingu wiemy – nie tylko w teorii? Jak wyjść z zamkniętego koła – „chcę pracować w marketingu, ale nie chcą mnie zatrudnić, bo nie mam żadnego doświadczenia”?

Skoro nie możesz przebić „szklanego sufitu” i przekonać innych do dania Ci szansy i uwierzenia w Ciebie, sam(a) stwórz sobie taką szansę!

Własny projekt social media – ale jaki?

Jedną z metod jest stworzenie własnego projektu, własnego brandu, własnego profilu w social mediach.

To może być:

  • twój profil osobisty,
  • profil biznesu/sklepu prowadzonego przez Twoich rodziców,
  • albo profil Twojego pierwszego biznesu,
  • profil poświęcony tematyce, która Cię interesuje (np. hiszpańskie kino),
  • profil zbudowany wokół jakiegoś wydarzenia (np. biorąc udział w jakimś wydarzeniu nawet jako wolontariusz możesz założyć profil takiego wydarzenia i publikować Twoje codzienne zadania, postępy realizacyjne związane z danym wydarzeniem, pokazywać wydarzenie „od kuchni”)
  • albo ważnej społecznie czy lokalnie sprawy (np. moim pierwszym projektem i profilem było stworzenie profilu dot. sprawy nadmiernej eksploatacji koni na trasie Morskiego Oka),
  • profil wiedzowy – będący formą rozszerzenia jednego z Twoich projektów studenckich czy np. miejscem, w którym zbierasz i komentujesz fajne i inspirujące kampanie reklamowe albo wiedzę marketingową pozyskaną z książek, artykułów czy ze studiów. Przeczytasz, zobaczysz coś fajnego – napisz, opowiedz o tym, podziel się tym ze światem.
  • profil Twojego ulubionego muzeum, biblioteki, kawiarni czy innej instytucji – która nie ma takiego profilu ani budżetu na prowadzenie go. Zgłoś się do nich i zaproponuj zrobienie takiego profilu – Ty zyskujesz doświadczenie, a oni darmową promocję.

Jak stworzyć własny projekt social media krok po kroku

Podejdź do tego projektu strategicznie, potraktuj taki profil jako projekt, który powinien mieć swoje założenia, cele, grupę docelową, plan, terminy realizacji, KPI – czyli kluczowe wskaźniki mierzenia efektywności/sukcesu projektu.

Krok nr 1 – wymyśl temat swojego projektu, o czym ma być Twój profil, o czym będziesz na nim pisać? (Kilka podpowiedzi jak znaleźć pomysł na projekt opisałam powyżej)

Krok nr 2 – zrób analizę rynku, czyli sprawdź czy ktoś już prowadzi profil o podobnej tematyce. Jeśli tak przeanalizuj jak wyglądają takie profile? Innymi słowy, zobacz co robią inni, czego nie robią, co możesz zrobić lepiej i/lub inaczej? A może znajdziesz przestrzeń, której nikt jeszcze nie wykorzystał?!

Krok nr 3 – zastanów się jaki jest Twój cel, kto mógłby być zainteresowany Twoimi treściami, czego te osoby zazwyczaj szukają, na jakie treści reagują? Co chciał(a)byś osiągnąć poprzez realizację swojego profilu? Do jakich reakcji chciał(a)byś skłonić ludzi? I wreszcie dlaczego ludzie mieliby poświęcić swój czas, żeby przeczytać Twoje treści i/lub wejść w interakcje z Tobą? Dlaczego mieliby wybrać Twój profil, a nie inne? Czym chcesz ich do siebie przyciągnąć?

Krok nr 4 – stwórz plan, ustal czego potrzebujesz do wystartowania i rozpoczęcia publikacji, jak często będziesz w stanie tworzyć i publikować treści, ile postów tygodniowo lub miesięcznie będziesz publikować? Kiedy chcesz wystartować i ew. przez jaki czas chciał(a)byś prowadzić ten projekt?

Krok nr 5 – ustal sobie mierzalne i realne wskaźniki sukcesu, cele które chcesz osiągnąć. To może być liczba followersów, to może być zasięg postów, to może być liczba/procent zaangażowania w Twoje treści, to może być liczba udostępnień, napisanie o Twoim projekcie w mediach czy zatrudnienie Cię w wymarzonej firmie

Krok nr 6 – zacznij to robić i rób to konsekwentnie! Nie czekaj, aż Twoje posty będą perfekcyjne; aż nauczysz się skomplikowanego programu graficznego czy programu do montażu filmów. Zacznij to robić, a perfekcja przyjdzie wraz z praktyką. Czekając aż będziesz w czymś świetny najprawdopodobniej nigdy tego nie zrobisz albo ktoś Cię wyprzedzi, wejdzie nowy TikTok lub inne medium. Działaj, nawet jeśli czujesz na początku, że Twój poziom odstaje od innych. To nieważne! Ważne, aby się przełamać, wyjść ze swojej strefy strusiowego komfortu, konsekwentnie realizować swój plan i nie zrażać się trudnymi początkami, małymi zasięgami czy negatywnymi komentarzami. To jest Twój projekt i tylko Ty wiesz, jaki jest jego cel i do czego ma Cię zaprowadzić!;)

Jaki to ma sens? Po co to w ogóle robić?

Tworząc taki projekt i wpisując go do swojego CV czy listu motywacyjnego pokazujesz, że jesteś proaktywny/proaktywna, świat social mediów – na którym opiera się dzisiaj większość projektów marketingowych – nie jest Ci obcy, znasz podstawy tworzenia strategii marketingowych, masz praktykę w realizacji projektów, a jeśli do tego Twój profil osiągnie założone przez Ciebie cele – to jeszcze możesz wykazać swoją efektywność, konsekwencję, „nos” marketingowy, umiejętności komunikacyjne i organizacyjne itp. itd. Realizacja takiego projektu to wreszcie nie tylko szansa na znalezienie wymarzonej pracy, ale także informacja dla Ciebie – czy oby na pewno marketing to jest to, co chcesz robić w życiu

„Rozpocznij tam, gdzie jesteś. Wykorzystaj to, co masz. Zrób to, co możesz”

Arthur Ashe
Ostatnia zmiana: 19 września 2023
Autor artykułu
Dagmara Wdowczyk
Dagmara Wdowczyk
Strateg i doradca marketingowy, właścicielka agencji, tworzy strategie, szkoli i doradza firmom. Specjalizuje się w health care i CSRze.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Inne ciekawe artykuły