Cześć! Z tej strony Arek 🙂
Od ponad 5 lat zajmuje się rozwojem sprzedaży B2B w branży IT. Swoje pierwsze kroki w sprzedaży w IT zaczynałem w firmie sprzedającej “pudełkowe” rozwiązania ERP takich producentów jak Comarch czy Enova365. Następnie swoje doświadczenie zdobywałem w firmach typu Software House, w których byłem przeważnie pierwszą osobą po Zarządzie rozwijającą sprzedaż. Brałem udział w kluczowych momentach rozwoju firmy (często najtrudniejszych), gdzie bardzo szybko się skalowaliśmy.
Moja ostatnia przygoda to współpraca z firmą Develtio, gdzie pracowałem na stanowisku Business Development/ Project Analyst. Byłem odpowiedzialny za współkoordynowanie strategii sprzedażowej i marketingowej oraz za przeprowadzanie Klienta przez cały proces sprzedażowy – od pierwszego kontaktu do podpisania umowy oraz jego onboarding w zespole realizującym już konkretną usługę. Zajmowałem się głównie sprzedażą dedykowanych rozwiązań oraz zaawansowanych stron internetowych.
Moje doświadczenie opiera się na współpracach zarówno z dużymi firmami korporacyjnymi, jak i z małymi startupami. Każdy segment tych firm to inna “bajka” i na pewno warto spróbować pracy z różnymi segmentami, bo dzięki temu można odnaleźć swój “ulubiony”.
Uwielbiam pomagać Klientom oraz odkrywać ich prawdziwe problemy (które nie zawsze są oczywiste). W pracy zawsze staram się szukać rozwiązań na pojawiające się problemy i to co jest zarówno na plus oraz minus, to zawsze staram się ulepszać pewne usługi czy produkty.
Cytat mojego kolegi z pracy: Arek never settles on „good enough” results and strives to improve every process/product that he works with.
Aktualnie jako freelancer wspieram doradczo małe firmy oraz sprzedawców, gdzie pomagam im skuteczniej oraz efektywniej sprzedawać.
Prywatnie uwielbiam podróżować i odkrywać różne kultury. Najlepiej spontaniczne kupić bilet i z małym plecakiem bez planu eksplorować kolejne miasto Włoch czy Hiszpanii. Lubię też pochodzić po górach, zwłaszcza po rodzinnych Bieszczadach.
Staram się również prowadzić “zdrowy tryb życia”. Im jestem starszy tym bardziej widzę, jak odpowiednia kondycja fizyczna i mentalna przyczynia się na moje samopoczucie oraz wyniki pracy.
Dzień zaczynam od przejrzenia zadań, sprawdzenia systemu CRM oraz kalendarza.
Swoją pracę dziele na bloki tematyczne. Pracuję z samego rana w kilku sesjach deep work po 30 bądź 45 minut. Obieram priorytet i pracuję tylko nad nim.
Druga część dnia to przeważnie calle z Klientami bądź z zespołem.
Oczywiście, praca w sprzedaży ma to do siebie, że pojawiają się rzeczy nagłe. Warto mieć na to specjalny bufor w kalendarzu i nie “upychać” go pod korek.
Pracuję z domu, chociaż tęskno mi za biurem i prawdziwymi rozmowami z zespołem.
W pracy potrzebuję odpowiedniego stanowiska pracy, które da mi komfortowe warunki. Praca typu “workation” czy praca z kawiarni to raczej scrolling i przeglądanie maili. Do pracy twórczej potrzebuje spokoju, dobrego biurka oraz fotela 🙂
Praca w sprzedaży wymaga odpowiedniej dyscypliny oraz jej planowania. Tak naprawdę w zależności od firmy, w której się pracuje pojawia się mnogość różnych zadań. Przez co przez brak odpowiedniego “systemu pracy”, można się łatwo wyłożyć i przestać dowozić.
Kompetencje twarde zależą oczywiście od specyfiki już konkretnej branży oraz specjalizacji. Są ważne i na pewno się przydają, ponieważ jesteś w stanie lepiej rozmawiać o złożonych zagadnieniach. A Klienci znowu lubią rozmawiać ze specjalistami branżowymi, a nie tylko ze sprzedawcami typu “forward manager”.
Umiejętności, które na pewno przydadzą się w sprzedaży (a nawet są must have?) to:
*Kolejność jest przypadkowa
Na podstawie ścieżki, którą przeszedłem do tej pory (ona cały czas trwa 🙂) mógłbym wymienić kilka rad, które warto rozważyć na swojej ścieżce:
Co rekomenduję jeszcze? Edukację z zakresu nauk behawioralnych. Dość często sprzedawcy pochłaniają setki szkoleń z zakresu jak generować leady itd. To wszystko jest potrzebne, ale wiedza jak funkcjonujemy jako ludzie, jak funkcjonuje nasz mózg, może przynieść naprawdę ciekawe efekty. Polecam materiały od Dan Ariely czy Rory Sutherland.
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery