Barbara Kossak

Brand & marketing managerka
Social Media:
Kim jest Barbara Kossak?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem brand&marketing managerką w jednej z wiodących agencji e-marketingowych i e-commerce w Polsce.

Na drogę marketingu oraz biznesu weszłam w 2017 roku, kiedy to stworzyłam pierwszą strategię dla własnej marki z branży beauty. Na kanwie tego wydarzenia na dobre rozmiłowałam się w pracy na pograniczu marketingu 360 °, biznesu oraz public relations.

Wierzę, że marketing oparty na danych może skutecznie rozplątywać myśli, rozwiewać wątpliwości, zapewniać organizacji spokój. Z sukcesem współtworzę jedno z najbardziej merytorycznych wydarzeń dla branży e-commerce w Polsce – Konferencję Lunch z e-commerce.

Moim wiodącym stylem myślenia jest zawodnik, natomiast działania ultrazawodnik (metodyka FRIS).  Oznacza to, że w pierwszej chwili koncentruję się na faktach, orientuje się na cel i szybko określam priorytety. Moje naturalne predyspozycje/talenty dobrze korespondują z codziennymi zadaniami, których spora część obejmuje działania z zakresu marketingu operacyjnego.

Zawodowo jak i prywatnie lubię pracować w sposób koherentny. Cenię wysokiej jakości rzemiosło, przemyślany design, proste rozwiązania.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Do moich głównych zadań należy zarządzanie/koordynowanie projektem, jakim jest marketing operacyjny(zewnętrzny i wewnętrzny) dla klienta wewnętrznego, który bezpośrednio wynika z przyjętej strategii.

W ramach głównego projektu, mam do zaopiekowania kilkanaście mniejszych projektów, w których w zależności od cyklu życia projektu, harmonogram działań różni się od siebie.

Staram się, aby 75% mojego czasu było zaplanowane, natomiast w związku z dużą dynamiką mojej pracy, zostawiam sobie czasowy bufor bezpieczeństwa na zadania „ad hoc”.

W ramach mojego głównego projektu, współpracuje i koordynuje pracę kilkunastu ekspertów z obszarów tj. m.in.: PPC, pozycjonowania, social media, UX, automatyzacji marketingu, e-mail marketingu, content marketingu, analityki internetowej, web developerów. Wspólnym celem działań jest zapewnienie naszej organizacji, jak najlepszego środowiska do wzrostu.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

  • Komunikuj się, a nie tylko mów

Umiejętność skutecznego komunikowania się z ludźmi, rozumiana jako                        umiejętność dostosowywania stylu komunikacji do odbiorcy. 

Każdy z nas posiada swój własny styl komunikowania się. Sztuką jest odkrycie, jaki styl charakteryzuje Twojego odbiorcę i próba dostosowania swojego języka do niego.

  • Doba ma tylko 24h – dla każdego. Dlatego priorytetyzuj!

Pracując na stanowisku marketing managera, odpowiadasz za markę w całości. 

Realizując kilkadziesiąt zadań z różnych obszarów, ważna jest świadomość, że Twoje działania mają realny wpływ na obroty firmy – ich wzrost bądź spadek. Sztuką jest więc umieszczać na szczycie listy priorytetów te zadania, które mają największe szanse na wysoki performance, a odpuszczania projektów, które mają niski potencjał na konwersję (nie rokują). 

Umiejętność realnej oceny swojego zaangażowania w działania przynoszące marce największe korzyści to jedno z najtrudniejszych, ale i najważniejszych zadań, ponieważ ta kompetencja rośnie równolegle z doświadczeniem.

  • 3,2,1 – akcja!

Wystąpienia publiczne będą częścią Twojej codzienności, jeżeli zdecydujesz się na pracę w roli brand/marketing managera. Już dziś warto trenować tę umiejętność, którą osobiście uważam za jedną z ważniejszych kompetencji przyszłości.

  • Tu nie chodzi o Twoją markę…

W pracy brand i marketing managera nie chodzi o Ciebie a o markę, dla której pracujesz i którą swoją osobą reprezentujesz.

Zawodowo, w centrum działań managera powinien znajdować się brand, którym zarządzasz, a nie jego ego. W mojej ocenie bardzo ważne jest umiejętność oddzielenia „ja” zawodowego, od „ja” osobistego oraz stawianie dobra marki w centrum działań.

  • Generalistą być! Czyli o skuteczności słów kilka…

Gdzieś, kiedyś przeczytałam takie zdanie, które w mojej opinii w doskonały sposób opisuje marketing managera. 

Parafrazując chodziło o to, że, “skuteczny marketing manager jest generalistą i nie jest sfrustrowany, że w czasach coraz większej specjalizacji nie posiada 100% wiedzy z danej dziedziny, która predestynowałaby go do 100% skuteczności”.

Zamiast 100% wiedzy z jednej dziedziny, marketing manager potrzebuje dysponować 20% wiedzą w pięciu obszarach, która to wiedza pozwoli mu z 80% skutecznością realizować zadania z różnych obszarów.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

  • Naturalne talenty i predyspozycje

Jeżeli lubisz z „niejednego pieca chleb jeść” ta praca jest dla Ciebie!

Jeżeli jednak Twoje naturalne predyspozycję zmierzają w rytm piosenek, które znasz od dziecka, na śniadanie od 10. lat jesz jajecznicę, a długie godziny spędzasz nad odpowiedzią na jedno nurtujące Cię pytanie – być może musisz przemyśleć czy praca w charakterze marketing managera jest dla Ciebie. 

Będąc aktywna zawodowo niemalże od 15 lat, mogę z całą pewnością stwierdzić, że warto robić coś, w czym się jest dobrym i co się „czuje”. 

Praca bazująca na naturalnych talentach jest przyjemniejsza, ciekawsza i przynosi więcej satysfakcji.

  • Dywersyfikuj kompetencje

Rób i sprawdzaj, w czym jesteś skuteczna/skuteczny, co lubisz robić i umacnianie kompetencji, w których obszarach przyniesie Ci największy zysk (definiowany w Twój własny sposób).

  • Networking is the king!

Poznawaj ludzi. Świadomie buduj i zarządzaj siecią kontaktów. Stawiaj na relacje, które w biznesie, w mojej ocenie są kluczowe.

  • Pytaj o zdanie i opinie 

Ile osób, tyle opinii. Warto przed podjęciem decyzji bazować na większej „próbce” danych, niż Twoje własne zdanie.

  • Otaczaj się odpowiednimi ludźmi 

W życiu (również zawodowym) warto stawiać na ludzi, wśród których Twój potencjał może zostać uwolniony i eksplodować.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Copywriter, Przedsiębiorca
Przedsiębiorca, Specjalista HR
Email marketing specialist

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery