Bartłomiej Dudzic

Strateg marketingu
Social Media:
Kim jest Bartłomiej Dudzic?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Obecnie zajmuję się zarządzaniem produktami oraz projektami. Pracuję również jako konsultant marketingowy wspierając firmy w uporządkowaniu swoich działań marketingowych. Łączę te umiejętności w szybko rosnącym startupie z branży MarTech, który dąży do automatyzacji procesów tworzenia strategii marketingowych oraz ich późniejszej egzekucji przy wykorzystaniu AI oraz szeregu automatyzacji. Jestem tam odpowiedzialny za rozwój platformy, gdzie zarządzam procesem opracowania funkcjonalności oraz ich późniejszej implementacji. 

Wszystko zaczęło się od decyzji na studiach (zarządzania), że po zakończeniu licencjatu kolejny stopień będę realizował zaocznie i połącze to z znalezieniem stażu. Padło na branżę IT. Zawsze interesowałem się technologią i potrafiłem rozmawiać z osobami technicznymi. Sama branża wtedy miała bardzo duży wzrost i dawała mega perspektywę rozwoju. Odbyłem staż i zostałem na dłużej jako Project Manager. 

Po dwóch latach w branży IT postanowiłem spróbować sił w marketingu. Marketing był moim zainteresowaniem, którym interesowałem się od wielu lat. Jeszcze na studiach czytałem sporo na ten temat, poznawałem teorie. Umiejętności nabyte wcześniej oraz wiedza teoretyczna z marketingu dały mi możliwość pracy w agencji marketingowej, gdzie jako PM realizowałem projekty z bardzo szerokiego zakresu, od prostych grafik, przez branding, media społecznościowe, reklamy płatne, automatyzacje marketingu kończąc na e-commerce oraz skomplikowanych portalach internetowych. W międzyczasie realizowałem również projekty IT. 

Im dłużej pracowałem z klientami, którzy potrzebowali działań marketingowych, tym bardziej zauważałem, że bardzo często ich działania marketingowe są chaotyczne i nieprzemyślane. Wychodząc naprzeciw potrzebie, zacząłem wtedy pomagać im układać strategie, tworząc proces warsztatowy, na którym przez wiele godzin rozmawiałem z właścicielami biznesu, poznawałem branże i na tej podstawie proponowałem strategię oraz plan jej realizacji, aby osiągać założone cele. Zrealizowałem kilkadziesiąt takich warsztatów. Praca konsultanta to wielka odpowiedzialność ale i również olbrzymie pole do rozwoju oraz satysfakcję. Co chwile poznajesz inne firmy, działające w różnych branżach i wchodzisz w ich szczegóły.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Pracę dzielę na dwie kategorie – praca bieżąca oraz głęboka. Ta pierwsza jest związana z charakterem zarządzania projektem – koordynowaniem zespołu i rozwiązywaniem bieżących problemów. Tutaj głównym celem jest maksymalnie sprawne zorganizowanie zespołowi wszystkiego co potrzebują, żeby mogli realizować zaplanowane zadania. 

Zwykły dzień zaczyna się od porannego sprawdzenia czy wszystkie elementy związane z platformą są w porządku, podstawowe mierniki czy są w normie, sprawdzenie wiadomości. Następnie daily – poranne spotkanie z zespołem w celu omówienia wczorajszego progresu, planu na obecny dzień oraz problemów i potrzeb. Po nim zwykle planuję swoje zadania. Najważniejsze zajmujące więcej niż kilka minut planuję w kalendarzu blokując na nie czas. 

Po planowaniu w pierwszej części dnia staram się zająć zadaniami wymagającymi skupienia – opracowywaniu nowych funkcjonalności, planowaniu roadmapy produktu, przygotowywaniu wytycznych oraz rozwiązywaniu złożonych problemów. Na koniec dnia zostają zadania mniej pilne – odpowiedzi na maile, feedback i prośby od użytkowników i bieżące sprawy. 

Głównym wyzwaniem jest pogodzenie oczekiwań wszystkich interesariuszy – właścicieli biznesu, klientów, programistów i niejednokrotnie marketingu i sprzedaży, aby produkt spełniał wszystkie wymagania, był możliwy do wdrożenia oraz przede wszystkim wnosił wartość dla klientów. 

Najciekawsza jest ta część kreatywna – tworzenie funkcjonalności, rozkminianie potrzeb użytkowników i rozwiązywanie złożonych problemów. Frajdę sprawia mi też analiza danych, walidacja założeń i wyciąganie wniosków.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Zarządzanie produktem wymaga dobrego zrozumienia samego procesu tworzenia produktu oraz potrzeb klientów. Oprócz tego warto rozwijać umiejętności analityczne, komunikacyjne i negocjacyjne. Jest to kolejny etap ścieżki kariery, który moim zdaniem warto rozpocząć od zarządzania projektem, byciem analitykiem biznesowym lub specjalistą. 

Aby zarządzać projektem, oprócz banałów i naturalnych umiejętności kojarzących się z zarządzaniem zespołami jak komunikacja, organizacja… wskazałbym szczególnie branie odpowiedzialności, nastawienia na rozwiązywanie problemów zamiast ich generowanie i proaktywność. 

Zarządzanie projektem nie wymaga bycia ekspertem z tematyki projektu. Wiedza project managera powinna być szeroka, niekoniecznie głęboka. Zespoły składają się z specjalistów i na ich umiejętnościach PM polega. Jednakże bardzo trudno jest zostać liderem szanowanym przez zespół jeżeli nie rozmawia się w ich języku. Dlatego uważam, że konieczne jest nabycie chociaż podstawowej wiedzy, poznanie terminologii, zrozumienie procesów. Dostęp do takiej wiedzy jest niezwykle prosty – książki, filmy, blogi, newslettery, influencerzy, itp. Efekt jest zależny tylko od zaangażowania.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jeżeli interesuje Cię zarządzanie to wszystkie aktywności jakie w tą stronę możesz robić będą dobre. Kursy, certyfikaty, ewentualne studia to jest dobre źródło wiedzy teoretycznej. Warto też uczyć się w boju, tam gdzie tylko można – wolontariaty, organizacje studenckie i wszelkie tego typu działania to jest fajna podstawa to poszukiwania pierwszej pracy. 

Jeżeli wybierzesz branżę jaka szczególnie Cię interesuje to warto również zrozumieć jej podstawy, zainteresować się nią. Szczególnie w poszukiwaniu pierwszych wyzwań będzie to dodatkowy argument na plus. Nie przejmuj się też wagą decyzji, wbrew pozorom nie będzie ona rzutować na całą Twoją przyszłą karierę. 😉 

Warto zacząć od praktyk i staży. Ważne jest jednak miejsce – nie idź byle gdzie, ale szukaj miejsca, które faktycznie daje perspektywę nauki zawodu. Podczas stażu koniecznie pokazuj proaktywną postawę, wyciśnij jak najwięcej z każdego dnia. Chętnie się zgłaszaj do inicjatyw, sam(a) je proponuj. 

Niejednokrotnie może być ciężko rozpocząć pracę jako PM bez doświadczenia, ale alternatywnie można zacząć jako specjalista w danej branży a swoim podejściem pracować nad tym, żeby otrzymać szansę wykazania się w tej organizacji jako PM. 

I najważniejsza porada: Czytaj książki. Czytaj dużo branżowo, ale i również inne tematy dookoła rozwoju, przedsiębiorczości, zarządzania, budowania projektów. Ta wiedza bardzo owocuje w przyszłości.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Lektor, Twórca
Marketer
Marketer, Twórca, Przedsiębiorca
Senior marketing project manager

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery