Daniel Kotliński

Strateg Marketingu, Konsultant
Social Media:
Kim jest Daniel Kotliński?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Pracuję jako niezależny konsultant i strateg w obszarze marki i komunikacji. Pomagam firmom odkryć i nazwać to, co w nich wyjątkowe, a następnie wykorzystać ich potencjał w rozwiązywaniu biznesowych wyzwań. Pracowałem m.in. z markami Kubota, Motorola, Runmageddon, Mitsubishi Electric, Oriflame. Jestem trenerem strategii i prowadzę własne szkolenia z tego obszaru, a także podcast, bloga i newsletter poświęcony temu zagadnieniu.

Wcześniej, przez kilka lat odpowiadałem za komunikację, PR, content i community dla agencji Tigers. Jako marketing manager m.in. przekształciłem naszego bloga w platformę edukacyjną Baza Wiedzy (dzisiejszy Dom Tygrysa), zostałem współautorem 3. wydania “Księgi Adsów”, rozwinąłem grupę na FB z 3 do 14 tysięcy członków, pomogłem rozkręcić spotkania mastermindowe wokół brandu Tygrysów Socialu w 12 miastach w całej Polsce, tworzyłem i promowałem nasze pierwsze produkty edukacyjne, wymyśliłem i samodzielnie zorganizowałem 3 edycje Tigers United.

Tworzyłem strategię komunikacji oraz Employer Brandingu w Tigers i wdrażałem ją we wszystkich kanałach komunikacji. Koordynowałem proces wydawniczy w firmie, który angażował praktycznie wszystkich specjalistów (spora redakcja byłaby z tego!). Przez cały ten czas współtworzyłem management marki, uczestnicząc rokrocznie w naszych wyjazdach strategicznych.

Przed Tigers, pracowałem jako dziennikarz, co dało mi nie tylko solidny warsztat tekściarski, ale przede wszystkim wykształciło zmysł dostrzegania tego, co wyjątkowe i z potencjałem do komunikacji. 

Prywatnie interesuję się wszystkim po kolei – historią, astronomią, technologiami, strategią, literaturą faktu. Lubię długie spacery z psem z audiobookiem na słuchawkach, bieganie i kontakt z naturą. Jestem pragmatykiem, lubię pogodną ironię i czarny humor, bywam złośliwy, ale tylko dla osób które bardzo lubię 😉

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Aktualnie, jako niezależny strateg, pracuję bezpośrednio z markami nad ich pozycjonowaniem i komunikacją. Realizuję maksymalnie 2 projekty równocześnie, co daje mi przestrzeń na głębokie wejście w środowisko danej marki. 

Projekty zazwyczaj dzielą się na 3 fazy: rozpoznanie, warsztatowe pogłębienie, proces kreatywny, które w sumie trwają kilka tygodni. W fazie rozpoznania, przeprowadzam research branży, konsumenta oraz trendów. Staram się zrozumieć pozycję marki, dla której pracuję w relacji do konkurencji, a także ocenić jej możliwości i ograniczenia. 

Warsztatowe pogłębienie to moment spotkania z klientem (marką), kiedy dyskutujemy o sytuacji i wnioskach z researchu, a także podejmujemy decyzje co do strategicznego kierunku rozwoju. Proces kreatywny to z kolei praca nad syntezą wszystkich informacji i udzieleniem odpowiedzi na pytanie: gdzie jest nasze pole gry, jaki problem musimy rozwiązać, aby osiągnąć cel i jakie mocne strony/przewagi wykorzystamy, aby to zrobić? 

Większość czasu pracy nad projektem to… myślenie. Analizy dostępnych danych, zlecanie i interpretowanie badań, ale także, co bardzo lubię, kontakt z żywym człowiekiem – potencjalnymi klientami, dla których tworzymy propozycję marki. 

Czasem, żeby odkryć prawdziwe, a często ukryte potrzeby i motywacje konsumenckie, wchodzę w buty nabywców – wystartowałem w Runmageddonie, aby poczuć co to znaczy, że “każdy może być runmageddończykiem”, udawałem rodzica, robiąc objazd po sklepach sprzedających wózki dla dzieci i wypytując sprzedawców-ekspertów o markę klienta, dla którego pracowałem, zwiedzałem fabryki żeby poznać punkt widzenia osób tworzących ekskluzywne lampy, spędziłem noc sylwestrową w klapkach Kuboty żeby sprowokować dyskusję o marce i szukałem w Muzeum Narodowym miejsca na ekspozycję tych kultowych klapków… 

Uważam, że strategia powinna być przygodą – na każdym etapie jej tworzenia, a potem wdrażania, bo inaczej nie powstanie nic naprawdę porywającego.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Twarde kompetencje:

  • Umiejętność posługiwania się strukturami narracyjnymi (zasady storytellingu)
  • Łatwość w zwięzłym, precyzyjnym wyrażaniu myśli w piśmie 
  • Umiejętność prezentowania i przemawiania 
  • Zadawanie celnych pytań
  • Umiejętność interpretowania danych

Miękkie kompetencje: 

  • Umiejętność zbierania informacji rozrzuconych po różnych zakątkach i ocena ich jakości/przydatności 
  • Umiejętność syntezy danych i wyciągania własnych wniosków, odwaga do ich formułowania
  • Zdolność do krytycznego myślenia, polegająca zwłaszcza na podważaniu oczywistości i chęć dekodowania pierwotnych założeń stojących za tym, co “dla wszystkich jest oczywiste”
  • Umiejętność zdystansowania się do marki i produktów, wyzbycie się osobistych przekonań 

Warto wiedzieć, że strategia nie polega tylko na zbieraniu i analizowaniu danych lub wypełnianiu jakichś tabelek i matryc. Kluczowym zadaniem stratega jest stawianie odważnych hipotez, na które nikt wcześniej nie wpadł. Bardzo pomaga w tym zanurzenie w kulturze, umiejętność czytania symboli i odkrywanie znaczeń społecznych zmian i trendów.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

  • Nie ucz się marketingu, tylko ucz się rozwiązywać problemy – znajomość pewnych założeń, struktur myślowych czy narzędzi może pomóc, ale zawsze w określonym kontekście. Poza nim, to tylko nudna teoria z której nie zrobisz większego użytku.
  • Nie ma uniwersalnej ścieżki wejścia do branży marketingowej czy stricte do strategii – kluczowe to budować kompetencje w zgodzie ze swoimi talentami, mocnymi stronami. Ja pisałem, ktoś inny nagrywa filmiki, tworzy obrazy, masteruje Excela, albo prowadzi podcasty. Rozwijaj to, bądź wierny swoim mocnym stronom, i prędzej czy później zaczną dziać się dobre rzeczy. 
  • Rób własne projekty – nie bądź konsumentem treści, tylko twórcą. Generuj sobie sytuację w których będziesz zmuszony rozwiązywać konkretne problemy – i szukaj tylko tej wiedzy, która jest Ci aktualnie potrzebna. Ja w liceum przez kilka lat wydawałem własny magazyn o kulturze i literaturze, później wydałem własnym sumptem 2 ebooki, prowadziłem newslettery tematyczne.
  • Nauka jakiejkolwiek dziedziny charakteryzuje się efektem narastania (compounding effect) – u mnie lata praktyki w pisaniu, pracy z social mediami, bliska styczność ze sprzedażą, lata pracy jako manager i odkrywanie mocnych stron doprowadziło do sytuacji, w której jestem aktualnie. Nigdy nie marzyłem o byciu strategiem, bo kluczowy dla mnie był fun z tego, co robiłem – a fun pojawiał się, kiedy pomagałem innym, samemu przy okazji zdobywając dzięki temu wiedzę. 
  • Niczego nie żałuję, nie podjąłbym żadnej innej decyzji, bo wszystkie te, które podjąłem, doprowadziły mnie tu, gdzie jestem teraz 🙂

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Przedsiębiorca, Filmowiec
Marketer, Twórca, Przedsiębiorca
Przedsiębiorca, specjalista ds. automatyzacji
Przedsiębiorca, Marketer

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery