Ewa Majchrzyk-Hes

Projektantka
Social Media:
Kim jest Ewa Majchrzyk-Hes?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem projektantką wzorów tkanin dekoracyjnych i tapet. Współpracuję z producentami i dystrybutorami tworząc dedykowane dla nich kolekcje i wzory. Uważam, że to arcyciekawa praca, która wbrew pozorom nie polega tylko na malowaniu kwiatków lub sarenek. Pomagam między innymi znaleźć to coś, co wyróżni wzorniczo firmę na tle konkurencji, a jednocześnie pozwoli dopasować się do trendów i do wymagań grup docelowych. 

Swoją przygodę projektową rozpoczęłam jeszcze w czasie studiów graficznych, co zaowocowało potem propozycją pełnego etatu. Miałam to szczęście, że zobaczyłam od środka jak wygląda cały proces wdrażania wzoru od momentu kontaktu z projektantem, przez produkcję wzoru, po finalne przygotowanie tkanin do sprzedaży. 

Z wykształcenia nie jestem włókiennikiem, dlatego procesów technologicznych uczyłam się sama. Pracowałam na programach do wdrażania wzorów na dzianiny i tkaniny żakardowe, co pozwoliło mi jeszcze bardziej wgryźć się w temat. W podobny sposób, lecz już na swoim, przyswoiłam podstawy produkcji tapet winylowych. 

Teraz od kilkunastu lat prowadzę pracownię, w której tworzone są niemal wyłącznie wzory na artykuły wyposażenia wnętrz. Takie wybranie węższej specjalizacji powoduje, że mogę skupić się bardziej na danej branży, obserwować i eksplorować ją głębiej. Szerokie podejście, obsługa większej ilości branż może służyć wyłącznie tym projektantom, którzy tworzą wzory licencyjne. 

Ostatnimi czasy wyprowadzam na świat swoją własną markę tkanin dekoracyjnych i tapet, tworzonych w krótkich seriach – Hes Arte. 

Pracuję razem z mężem w domu, we własnej pracowni. Jeśli nie projektuję to tworzę maleńkie obrazki wyskrobywane żyletką w tuszu, a które bywają początkiem wzorów.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Moja praca wymaga ode mnie dobrej organizacji. Oprócz rysowania wzorów na tablecie zajmuję się także naszym marketingiem i sprzedażą. Sprawy administracyjne, gospodarcze pozostawiam mężowi. Z tego powodu cały tydzień mam podzielony tematycznie. Poniedziałki, wtorki to sprzedaż i marketing nasz, ale także badanie rynków czy trendów klientów. Środa, czwartek to projektowanie, a piątki to sprawy, których nie zdążyłam dopiąć w tygodniu. Jeśli takich nie ma to pozostawiam je sobie na edukację. 

Każde z nas ma wydzielone obszary, za które jesteśmy odpowiedzialni. Po mojej stronie leży praca koncepcyjna nad wzorem, wstępne pomysły, projekty. Mój mąż przygotowuje je technicznie. Podczas gdy ja zajmuję się kontaktami z klientem, pisaniem tekstów, opracowaniem grafik do social mediów, on pilnuje terminów płatności, spraw urzędowych, updetów oprogramowania i archiwizacją dokumentów wszelkich. 

Archiwizujemy wszystkie nasze pomysły, wzory. Te ostatnie mają nadany swój numer. Dzięki temu jeśli nawet klient wróci po długim czasie do jakiegoś pomysłu jesteśmy w stanie rozpocząć natychmiast tam, gdzie skończyliśmy. Poza tym taka archiwizacja zabezpiecza nas w pewnym stopniu przed posądzeniem o plagiat. 

Pracujemy w domu w wydzielonej pracowni. Na początku może wydawać się to trudne, ale wprowadzenie rygorów dyscypliny i pewnych zasad bardzo pomaga. Przychodzimy o jednej porze, staramy się nie rozmawiać w pracy o sprawach prywatnych ani po pracy o pracy. Mimo tego, że siedzimy niemal obok siebie to używamy komunikatora. Pomaga to w skupieniu, bo wiadomość można przeczytać w przerwie między jednym a drugim zadaniem. Do niedawna projekty i zlecenia zapisywaliśmy w Asanie, obecnie testowo przerzuciliśmy się na Googla.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Do wyboru możesz mieć trzy ścieżki rozwoju, jeśli wybierzesz pracę projektanta wzorów. Każdą z nich przeszłam osobiście, choć jako główną wybrałam jedną z nich. 

  • Możesz projektować na pokładzie, któregoś z producentów. Właśnie w taki sposób zdobywałam pierwsze szlify w tym zawodzie. To najlepszy wybór dla tych, którzy są na początku swojej drogi lub nie chcą prowadzić biznesu. Można oddać się przyjemności projektowania, buszowania w trendach, nowych technologiach, ale wyłącznie w obrębie tego co potrzebuje Twój pracodawca. 
  • Możesz projektować wzory startując z własnym biznesem. Tu ścieżka się rozwidla lekko. Projektujesz na licencji tworząc na przykład potężną bazę własnych wzorów, albo tak jak ja projektujesz wzory dedykowane konkretnemu klientowi tworząc je we współpracy z nim. 
  • Możesz projektować wzory dla własnej osobistej marki. Obecnie jest to o wiele prostsze niż przed laty z uwagi na znacznie łatwiejszy dostęp do druku cyfrowego. Czerpiesz wówczas przyjemność i profity ze sprzedaży własnych produktów. 

Każda ze ścieżek ma swoje zalety i wady, dlatego ważne jest by dokonać wyboru bardzo uważnie i w zgodzie ze swoimi preferencjami i możliwościami. 

Projektantowi wzorów wystarczy bardzo podstawowa wiedza na temat włókiennictwa, materiałoznawstwa, używanych przez klientów technologii. Mimo to znajomość bardziej szczegółowych zagadnień niesamowicie ułatwia pracę tobie, a klientowi współpracę z tobą. Możesz tworzyć znacznie odważniejsze koncepcje, biorąc pod uwagę możliwości produkcyjne klienta i grupę docelową. Chęć ciągłej nauki to mimo wszystko podstawa. 

W przypadku dwóch ostatnich ścieżek to także chęć nauki zagadnień związanych z marketingiem i sprzedażą. Projektant musi kochać sprzedaż, nawet jeśli nie prowadzi jej osobiście. Rozmowy z klientem są nieuniknione. To samo tyczy się marketingu i obecności w polu widzenia klienta. Wszak wzory to przede wszystkim warstwa wizualna. Nie musisz wyskakiwać z każdej lodówki, wystarczy jeśli Twój klient będzie cię widział, tam gdzie sam bywa. 

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jeśli chcesz działać projektując wzory na początek przyjrzyj się tym trzem ścieżkom. Jeśli najbardziej podobają Ci się dwie ostatnie to i tak zacznij od pierwszej przynajmniej na kilka, kilkanaście miesięcy. Pracując na pokładzie u kogoś poznasz mechanikę tej gry i znacznie łatwiej będzie Ci pracować na swoim. 

Działaj z tym co masz, ale zdobywaj zasoby cały czas. Kolekcjonuj wiedzę, doświadczenie i kontakty, ale wykorzystuj je. Wiele rzeczy, szans zmarnowałam właśnie z tego powodu, że nie doceniłam ich potencjału. Niestety nie wszystko wraca. Przykładem może być zbieranie rekomendacji. 

Miej uszy i oczy szeroko otwarte. Usta otwieraj tylko z zachwytu. Nie ważne czy pracujesz na etacie, czy na swoim rozmowy z handlowcami, marketingowcami, technologami dają mnóstwo wiedzy o tym czego rynek potrzebuje. W rezultacie tworzysz coraz lepsze wzory i coraz bardziej sprzedażowe. A faktycznie na końcu to właśnie sprzedaż się liczy. 

Zapisuj wszystkie rozmowy z klientami i nie tylko z nimi. Nie musisz kupować drogiego CRMu, ale prowadź przynajmniej excela, kogo obsługujesz, kiedy i za ile zamówił. 

Planuj i zarządzaj swoimi projektami. Inaczej pogubisz się w tym co dla kogo masz do zrobienia, a deadliny zaczną się niebezpiecznie pokrywać. Zarządzanie swoim czasem pracy jest bardzo istotne szczególnie w pracy na swoim.

Inwestuj w najlepsze narzędzia do pracy. Wybieraj rozważnie, czyli to co faktycznie jest ci potrzebne. Najlepsze nie oznacza najdroższe lub najbardziej prestiżowe. Nie potrzebujesz drogiego biura w centrum miasta i z chrobotkiem na ścianie. Znacznie lepiej zrobisz inwestując w sprzęt komputerowy. Pracujesz szybciej, wygodniej i jesteś w stanie dostarczyć wzory szybciej niż konkurencja, a to się u takiego klienta bardzo liczy. Jeśli kupujesz pędzel do akwareli z włosia klingońskiego świstaka, bo tylko taki daje ci efekt jaki chcesz uzyskać, to do oprogramowania podchodź tak samo. 

Dbaj o siebie. Twoje plecy są równie ważne, jak twoje oczy i dłonie. Może teraz to brzmi jak kołczingowy bełokot, ale uwierz nikt nie chce rozmawiać z niewyspanym projektantem. Twoja kreatywność spada, tworzysz coraz mniej i w efekcie coraz mniej zarabiasz, mimo, że pracujesz non stop.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

CEO, MarTech solutions architect
Organizator wydarzeń, Trener komunikacji
Filmowiec
Specjalista UX / ecommerce, Podcasterka

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery