Ewelina Podrez-Siama

Prezeska, Specjalistka SEO
Social Media:
Kim jest Ewelina Podrez-Siama?

Prezeska agencji digital marketingu Fox Strategy, ekspertka SEO z doświadczeniem od 2009 roku, autorka książek kucharskich i na temat SEO.

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem założycielką i prezeską wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy (a od niedawna grupy spółek Fox Strategy). Pracuję w niej z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguję i wprowadzam w życie ideę samoorganizacji i turkusowego zarządzania.

Od 2009 roku zajmuję się SEO. Mam doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawiam na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.

Szkolę i występuję na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I Love Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), występuję w podcastach (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadzę podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładam przedmiot „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.

Prywatnie jestem absolutnie zakochana w moich dwóch adoptowanych psach – Tesli i Malcie. Kocham podróże, pasjonuję się urban jungle, LEGO i handmadem – mój dom pełen jest roślin oraz przedmiotów w trakcie renowacji, decoupage’u czy dziergania. To właśnie te tematy są dla mnie odskocznią od życia zawodowego.

Jestem także blogerką i autorką trzech bestsellerowych książek kucharskich w nurcie KETO, a także książki o „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Na co dzień łączę rolę prezeski z zadaniami specjalistki SEO, co bywa niemałym wyzwaniem organizacyjnym. To jednak świadomy wybór – obie te ścieżki sprawiają mi radość i dostarczają inspiracji. 

W pierwszej z nich, jako osoba zarządzająca, pracuję z ponad 10-osobowym zespołem. Wspieram członków zespołu feedbackowo i mentorsko w rozwoju kompetencji liderskich, a także wyznaczam kierunek rozwoju firmy. Nie do uniknięcia są również kwestie organizacyjno-finansowe, które są niezbędne w prowadzeniu spółki.

W drugiej roli, ekspertki SEO, pracuję konsultingowo z blogami, sklepami internetowymi oraz klientami z segmentu “enterprise”. Szkolę, występuję na konferencjach i prowadzę zajęcia z zakresu SEO. Wśród moich klientów znajdują się takie firmy jak mBank, Allegro, PayU czy Media Senior. 

W łączeniu dwóch różnych dróg rozwoju pozwala mi praca w modelu hybrydowym. Przynajmniej raz w tygodniu staramy się spotkać w biurze naszym wrocławskim zespołem, a raz na 2-3 miesiące zorganizować spotkanie z teamem spoza Wrocławia – to duże ułatwienie w budowaniu relacji i kultury organizacyjnej. Z kolei dni w home office pozwalają na lepsze skupienie się na liście zadań, niezależnie od tego, czy dotyczą one SEO czy zarządzania.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Przyda się także nastawienie na rozwiązywanie problemów – bycie prezesem to stałe obserwowanie i znajdowanie kolejnych problemów do rozwiązania, co w efekcie pozwala pchać firmę do przodu.

Ewelina Podrez-Siama

Gdy chodzi o bycie specjalistą SEO to absolutnym “must have” są umiejętności analityczne i bieżąca, stale rozwijana wiedza – moim zdaniem bez nich ani rusz. Ważna jest również znajomość HTMLa, przynajmniej podstaw PHP, popularnych CMSów i platform e-commerce oraz narzędzi SEO. 

Gdy w grę wchodzi praca z klientem (co nie zawsze jest oczywiste) to nie obędzie się bez umiejętności otwartej komunikacji, proaktywności i biznesowego nastawienia.

Paradoksalnie do zarządzania firmą przydadzą się podobne kompetencje miękkie oraz przynajmniej podstawowa wiedza o finansach, podatkach, HRze. Trudno prowadzić i inspirować zespół bez umiejętności udzielania i przyjmowania feedbacku, ciągłego doskonalenia komunikacji i rozwoju własnego. 

Przyda się także nastawienie na rozwiązywanie problemów –  bycie prezesem to stałe obserwowanie i znajdowanie kolejnych problemów do rozwiązania, co w efekcie pozwala pchać firmę do przodu.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Gdy chodzi o SEO: nieustannie ucz się, testuj i nie poddawaj. SEO to specyficzna działka – nie wszystko wiadomo na pewno, dlatego warto każdą pozyskaną wiedzę sprawdzić i na jej podstawie podążać własnymi ścieżkami. Rozmawiaj z innymi specjalistami, buduj relacje, wymieniaj się doświadczeniami. 

Bądź też na bieżąco z dokumentacją Google – po to, by nadążać za wytycznymi, ale i… czasem się z nimi nie zgodzić 😉 

I nigdy nie uważaj, że jesteś nieomylny/a. W tej branży otwarta głowa przydaje się ogromnie – to, co działało wczoraj, dziś może już nie działać, a jutro przysporzyć pozycjonowanej stronie niemałych problemów.

Gdy chodzi o zarządzanie: otwarta głowa również się sprawdzi. A oprócz tego duża odporność psychiczna, umiejętność multitaskingu i zarządzania zmianą. Jedyną pewną rzeczą w życiu (i biznesie) jest zmiana, cytując Heraklita. I to nie jest to filozoficzny frazes – biznes to życie w ciągłej zmianie, z co chwilę nowymi wyzwaniami i w niewiarygodnie wysokim tempie. Do tego rodzaju pracy musisz być przygotowany/a psychicznie, więc przyda się wsparcie mentorskie / coachingowe / psychoterapeutyczne. 

Pamiętaj także zadbać o swój dobrostan (wypoczynek, urlop, świeżą głowę) – nikt inny za Ciebie tego nie zrobi, a wyjść ze spirali pracoholizmu, z którym tak często mierzą się przedsiębiorcy jest bardzo trudno.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Strateg marketingu, Konsultant
Przedsiębiorca, Marketer
Prezes zarządu
Marketer, Specjalista od contentu

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery