Filip Stolarski

Scrum master, Product owner
Social Media:
Kim jest Filip Stolarski?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Od 7 lat pracuję w IT w roli Product Ownera i Scrum Mastera. Przechodziłem przez różne modele pracy, od firm produktowych przez software house aż po administrację publiczną. Od start-upu, przez MŚP i globalną korporację aż po Kancelarię Premiera. Tworzyłem produkty B2B, B2C i G2C. 

Poza praktyką zdobywam wiedzę teoretyczną, posiadam certyfikaty m.in. PSM I, AgilePM i SAFe, a także jestem absolwentem studiów z zarządzania ze specjalnością zarządzania projektami. 

Mam za sobą organizację i wystąpienia na konferencji, prowadzanie warsztatów, czy mentoring na hackathonach. 

Od 3 lat współtworzę Softie – szkołę IT, która wprowadziła do IT dziesiątki nowych osób.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Jako Scrum Master dbam o jak najlepszy przebieg pracy w procesie developmentu, pilnuję by praca odbywała się według zasad, struktur i wewnętrznych ustaleń. 

W zakres moich obowiązków wchodzi facylitacja eventów scrumowych, organizacja pracy zespołów i utrzymywanie stałego kontaktu z klientami.

Dodatkowo pełnię rolę (Proxy) Product Ownera, gdzie równolegle w kilku projektach przygotowuję zespoły do pełnego zrozumienia kontekstu biznesowego i dbam o poprawność oraz aktualność wymagań biznesowych. Pracuję z klientami nad budową przejrzystego Backlogu i weryfikuję, czy wymagania są zgodne z designem (makietami UX/UI), a następnie, czy implementacja jest zgodna z założeniami i wizją klienta. 

Przeprowadzam też warsztaty Product Discovery na wstępnym etapie projektu, podczas których definiuję z klientami wizję i cele biznesowe projektów oraz ustalamy zakres projektu. Po warsztatach przygotowuję listę wymagań funkcjonalnych, by w momencie startu projektu móc dostarczyć wymagania wraz z dokumentacją do zespołu developerskiego.   

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Zakres obowiązków i umiejętności w pracy Product Ownera i Scrum Mastera jest bardzo szeroki – z jednej strony trzeba być bardzo otwartą osobą, ciągle nastawioną na zmiany, nowe pomysły stakeholderów, zmieniające się środowisko, a z drugiej trzeba pilnować uporządkowanych struktur procesów rozwoju oprogramowania. 

Pod kątem umiejętności miękkich na pewno trzeba być osobą zorganizowaną, proaktywną, komunikatywną i odważną. To praca na linii klient <-> zespół, a więc zakres odpowiedzialności i problemów pojawiających się w trakcie pracy nad projektem jest bardzo szeroki. 

Istotną rolę odgrywa zrozumienie metodologii Agile i obycia w środowisku developerskim. Poznanie zasad Scruma (poznanie Scrum Guide’a), Design Sprintu, czy wszystkich kroków wykonywanych podczas Product Discovery Workshop są obowiązkowe – w codziennej pracy korzystam z wielu narzędzi potrzebnych do zarządzania wymaganiami. 

W pracy nad wymaganiami pomaga mi znajomość takich narzędzi, jak Jira, Productboard/AHA, Confluence/Notion, Trello, Miro, czy Figma. Lista aplikacji jest dużo szersza, ale te kilka stanowi podstawę w branży. 

Dodatkowo praca PO wymaga znajomości analityki, by jak najlepiej rozumieć potrzeby użytkowników. Weryfikację zachowań ułatwiają nam takie narzędzia, jak Google Analytics, czy HotJar.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

  • Jeśli jesteś na początku drogi nie próbuj pracować zbyt długo w jednym miejscu. To być może nie brzmi, jak najlepsza porada, ale praca produktowców jest tym lepsza, im bardziej są przygotowani do zmieniających się warunków. Nie ma dwóch takich samych firm, a znalezienie swojego miejsca pośród tylu możliwych modeli pracy bywa czasochłonne. Tylko przez doświadczenie jesteś w stanie rosnąć w siłę, a współpracownicy są największym źródłem wiedzy.  
  • Zbieraj feedback – pytaj innych co możesz poprawić, gdzie potrzebują pomocy, co nie działa najlepiej. Feedback jest świetną metodą na zrozumienie potrzeb developerów i własnych elementów do poprawy.  
  • Konferencje, meetup’y, warsztaty i szkolenia mają o wiele większą wartość, niż Ci się wydaje. Każde spotkanie to poznanie nowych osób, z nowymi problemami i pomysłami na usprawnienia. Dzięki takim wydarzeniom możesz o wiele łatwiej i szybciej stać się lepszym produktowcem. Postaraj się po każdym takim wydarzeniu wdrażać nowe narzędzie lub nową technikę do swojej pracy. Nie wszystko musi Ci pasować, ale im więcej spróbujesz, tym bardziej świadomych wyborów będziesz dokonywać.   
  • Nie wchodź w kompetencje developerów. Dzisiaj od programistów wymaga się naprawdę wiele. Przekazuj im wizję i potrzeby użytkowników, ale proces zaprojektowania i implementacji możliwie najlepszego narzędzia zostaw specjalistom.   
  • Nie bój się prosić o pomoc i głośno komunikować czego nie rozumiesz. Tylko wtedy masz pewność, co dokładnie robisz, a praca nie jest dla Ciebie problemem. 

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Manager sprzedaży, Mentor, Trener biznesu
Strateg marketingu
Techniczny team leader
Project manager, Trener

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery