Hanna Dziedusiewicz

Rekruterka
Social Media:
Kim jest Hanna Dziedusiewicz?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Pracuję jako rekruterka w Adecco – dostawcy usług HR, takich jak rekrutacje stałe, czy tymczasowe. Rekrutacją zajmuje się już od prawie 6 lat. Zaczęłam od praktyk, które obejmowały wsparcie rekrutacji w zakresie np. wstępnych rozmów z kandydatami, czy tworzenia opisów kandydatów dla klientów. 

Obecnie zaś skupiam się na tzw. rekrutacjach end to end, czyli przeprowadzaniu pełnych procesów rekrutacji, od otrzymania zlecenia na znalezienie odpowiednich specjalistów, po zatrudnienie właściwych osób. Praca w rekrutacji była moją pierwszą profesjonalną pracą i mam wrażenie, że miałam duże szczęście, bo świetnie trafiłam i nadal lubię to, co robię :)

W ostatnim czasie dużym sukcesem dla mnie było wsparcie klienta w wymagającej branży i znalezienie dla nich kilku odpowiednich specjalistów (wyzwanie było o tyle większe, że była to nowa dla mnie branża i rekrutacja zagraniczna). Staram się również traktować jako sukcesy mniejsze osiągnięcia, jak np. nawiązanie nowego kontaktu, który może zaowocować w przyszłości, czy pokierowanie właściwego kandydata do projektu koleżanki, czy kolegi po fachu.

Prywatnie uwielbiam podróże i spędzanie czasu z moimi bliskimi, Mam też dwie kotki oraz psa, także jestem zwierzęcą mamą. Jakiś czas temu uwolniłam też swojego wewnętrznego nerda, który był uśpiony od czasów mniej więcej liceum i gram w gry wideo (RPG-i na PC rządzą ;))

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Moje dni pracy są dosyć zróżnicowane, w zależności od ilości, rodzaju oraz skomplikowania projektów rekrutacyjnych, które w danym momencie prowadzę.

Dużą część czasu poświęcam jednak na kontakt z kandydatami. Kandydatami aplikującymi na oferty, z którymi przechodzę od razu do rozmów rekrutacyjnych, czy kandydatami potencjalnymi, których zapraszam do wzięcia udziału w rekrutacji.

Podczas rozmów rekrutacyjnych, które prowadzę, poznaję umiejętności oraz cele zawodowe kandydatów i opisuję im warunki zatrudnienia, firmę oraz zespół, do którego potencjalnie dołączą oraz weryfikuję, czy spełniają wymagania, które wcześniej ustaliłam z osobą decydującą o zatrudnieniu.

Bardzo ważne zadania, które zajmują relatywnie mniejszą porcję mojego czasu, to m.in.: 

  • poznanie stanowiska, zespołu oraz firmy, dla której będę prowadzić rekrutację, 
  • ustalenie reguł oraz zaplanowanie terminów rekrutacji wraz z osobami zaangażowanymi w proces rekrutacji, przed jego rozpoczęciem,
  • poszukiwanie kandydatów za pomocą różnych metod; ocena procesów rekrutacji, które w danym momencie prowadzę, by wprowadzić ewentualne zmiany,
  • regularny kontakt z kandydatami będącymi już w procesie, w celu rozwiewania ich wątpliwości,
  • kontakt z osobami decydującymi o zatrudnieniu, by ustalić z nimi, z jakimi informacjami wrócić do kandydatów,
  •  i właśnie udzielanie informacji zwrotnych kandydatom — przedstawienie oferty bądź wyjaśnienie, dlaczego kandydat nie zostaje wybrany.

Czasami również zajmuję się kwestiami administracyjnymi, koniecznymi do zatrudnienia i wsparciem we wdrażaniu wybranych kandydatów, ale to, czy jest to jedno z moich zadań, jest uzależnione od projektu, którym się opiekuję.

Co do wyzwań w zawodzie rekruterki, bywają różne. Czasami jest to znalezienie właściwego kandydata na bardzo specjalistyczne stanowisko, czasami wyegzekwowanie otrzymania informacji zwrotnych od hiring menedżerów, ale zawsze, w tej branży i nie tylko, warto wytrwale dążyć do rozwiązania problemu. 🙂

Zaś to, co najbardziej lubię w mojej pracy to momenty, w których widzę, że kandydaci, których prowadziłam w rekrutacjach, rozwijają się we właściwym dla siebie zespole, a rzeczony zespół zyskał świetnego nowego współpracownika. 

Możliwość wsparcia kandydatów oraz firm w rozwoju jest dla mnie bardzo satysfakcjonującym aspektem pracy.

Co do tego, w jaki sposób ja pracuję, jest to obecnie system hybrydowy. Ustalam na bieżąco, kiedy pracuję z domu, a kiedy z biura. Niektórzy ze znajomych rekruterów pracują jednak w pełni zdalnie, inni zaś w pełni stacjonarnie.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Aby pracować jako rekruter podstawową wiedzą, którą należy przyswoić, są regulacje prawne związane z rekrutacją, zatrudnieniem, ale też ochroną danych osobowych, w krajach, w których prowadzimy rekrutacje.

Musimy być świadomi tego, w jaki sposób powinniśmy prowadzić rekrutację, na jakich warunkach możemy kogoś zatrudnić, oraz jakich informacji powinniśmy wymagać od kandydata, na różnych etapach rekrutacji, a o jakie proszenie jest nielegalne.

Ważne jest również zdobycie wiedzy z zakresu sourcingu, marketingu rekrutacyjnego i employer brandingu. Tę wiedzę wykorzystujemy np. w celu pozyskiwania kandydatów na początku rekrutacji, czy podczas rozmów rekrutacyjnych przedstawiając kandydatom właściwie zespoły, do których mogą trafić.

Na pewno warto wiedzieć również jak najlepiej zorganizować i przeprowadzić proces rekrutacyjny, by odbył się zarówno odpowiednio szybko, jak i efektywnie oraz w jaki sposób oceniać, czy kandydat spełnia wymagania.

Bardzo cenna jest także wiedza z zakresu analityki rekrutacji. Dzięki niej będziemy w stanie wyciągać odpowiednie wnioski z prowadzonych procesów i np. bądź zmienić jakieś aspekty rekrutacji, bądź wykorzystać tę wiedzę w przyszłych projektach.

Polecam również poświęcać czas na naukę języków. W wielu przypadkach na stanowisku rekrutera wymagana jest znajomość języka angielskiego, a plusem jest znajomość dodatkowych języków obcych.

Co do umiejętności miękkich, priorytetowa jest komunikacja i skuteczne nawiązywanie relacji. Praca rekruterów opiera się w dużej mierze na tych dwóch aspektach, czy to w przypadku kontaktu z kandydatami, czy z zespołami, dla których szukamy nowych członków.

Dobry rekruter jest też osobą wytrwałą, dzięki czemu dąży do znalezienia najbardziej dopasowanych osób, czy nie zraża się niepowodzeniami.

Dużym atutem jest też umiejętne prezentowanie, czy to oferty pracy, czy usługi rekrutacji, którą proponujemy (jeżeli np. działamy jako freelancerzy, czy jesteśmy odpowiedzialni za sprzedaż rekrutacji + jej realizację).

Zamknę tę listę umiejętnościami organizacyjnymi, które pomagają nam w trzymaniu się terminów, czy planowaniu procesu rekrutacji.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jeżeli chcesz rozpocząć pracę w rekrutacji, przede wszystkim postaraj się o zdobycie wiedzy w tematach, o których pisałam wcześniej. Wiele materiałów można znaleźć online jak kodeks pracy, ustalenia o ochronie danych osobowych, czy książki na temat rekrutacji. Na studiach w obszarach np. psychologii/ socjologii, czy ekonomii, poruszane są tematy związane z rekrutacją. 

Dostępne są również kursy online, które obejmują obszar rekrutacji.

W moim i wielu moich kolegów przypadku w rozpoczęciu pracy w rekrutacji sprawdziły się praktyki w trakcie studiów, które zaowocowały ofertą pracy. Staże, czy praktyki są super, bo dają możliwość zdobycia wiedzy od doświadczonych specjalistów. Obecnie jest coraz więcej płatnych opcji tego typu, zatem jest duża szansa, że nie będzie trzeba ich godzić z dodatkową pracą.

Gdy już rozpoczniesz swoją karierę w rekrutacji, rozwijaj wiedzę w jej obszarze. Stawiaj na zakres, który cię najbardziej interesuje, np. sourcing, czy analityka, ale nie zapominaj o tym, że wiedza w pozostałych kwestiach na pewno również Ci się przyda.

Pamiętaj też o networkingu: poznawaniu innych rekruterów, czy specjalistów w branży HR, by móc wymieniać się z nimi doświadczeniami. (Domyślam się, że rozwijanie sieci kontaktów będzie poleceniem w wielu tekstach w tym projekcie Talent Network 😉 zatem to ogólny tip życiowy 🙂 w rekrutacji ma bardzo duże znaczenie)

Warto wiedzieć również, że Twoja praca w rekrutacji może różnić się w zależności od tego, jakiego pracodawcę, czy sposób pracy wybierzesz. Np. w niektórych firmach, możesz pracować na bardziej zróżnicowanych projektach, rekrutując w różnych branżach, przez co częściej będziesz zdobywać wiedzę na temat nowych stanowisk i biznesów. 

W przypadku innych firm mogą za to np. pojawić się bardziej zróżnicowane zadania jak prowadzenie employer brandingu firmy, czy administracja. W większej firmie możesz trafić na dział rekrutacji, który jest kilkudziesięcioosobowym zespołem, z podziałem ról na rekruterów, administratorów i analityków zaś w mniejszej rekrutacją może zajmować się jeden specjalista HR, będący odpowiedzialnym zarówno za rekrutację, jak i za pozostałe aspekty HR.

Zanim rozpoczniesz pracę, dowiedz się, jak mają wyglądać twoje przyszłe obowiązki i otoczenie oraz zastanów się, co może Ci najbardziej odpowiadać.

Niezależnie od tego, do jakiego miejsca dołączysz w zakresie rekrutacji, gorąco polecam ten obszar jako ścieżkę kariery. Jeżeli jesteś na właściwym miejscu przynosi bardzo dużo satysfakcji zawodowej i daje świetną możliwość do poznawania oraz wspierania innych!

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Junior employer branding specialist
Trener employer branding
Konsultant, Headhunter

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery