Jestem Głównym Księgowym w instytucji kultury, która musi prowadzić pełne księgi rachunkowe. Na tym stanowisku pracuję od 2 lat.
Wcześniej zdobywałem doświadczenie podczas pracy w różnych jednostkach samorządu terytorialnego. Każde z poprzednich stanowisk było związane z finansami i rachunkowością.
Teraz odpowiadam za obsługę księgową, w tym terminowe rozliczanie podatków i składek ZUS. Przygotowuję sprawozdania do GUS, coroczny bilans oraz rachunek zysków i strat. Biorę też udział w przygotowaniu budżetów na kolejny lata.
Oprócz pracy na etacie mam dodatkowe zajęcie w biurze rachunkowym. Prowadzę tam księgowość dla innych firm, korzystając z wiedzy zdobytej podczas pracy.
A że lubię też pisać, to jako copywriter tworzę specjalistyczne artykuły o księgowości i podatkach dla zewnętrznych firm z branży księgowej i HR.
Pracę zaczynam od sprawdzenia stanu środków na rachunkach bankowych. Monitoruję też stan płatności. W przypadku opóźnień przekazuję listę nieopłaconych faktur do osoby zajmującej się miękką windykacją. Sprawdzam czy wszystkie faktury zakupowe zostały opłacone w terminie.
Co miesiąc sprawdzam uzgodnienia na kontach księgowych. Daje to wgląd w stan finansów firmy. Można wtedy też wyłapać ewentualne błędy w księgowaniach.
Newralgiczne termin to 15. dzień miesiąca, kiedy muszę przygotować i sprawdzić deklarację do ZUS. Ważne są też 20. i 25. kiedy muszę zapłacić odpowiednio podatek dochodowy i VAT. Do tego czasu wszystko musi być wyliczone i sprawdzone, żeby przelać środki w odpowiedniej wysokości.
Pracuję hybrydowo, bo dzięki programom w chmurze księgować można z dowolnego miejsca. Niemniej jednak fizyczna obecność w firmie też jest potrzebna, żeby ogarnąć wszystkie papierowe dokumenty.
Księgowość jest moją pasją. Dlatego po godzinach dzielę się swoją wiedzą w artykułach, które tworzę jako copywriter, a w zasadzie content writer.
Do objęcia stanowiska Głównego Księgowego niezbędne jest doświadczenie.
W sektorze publicznym reguluje to ustawa o finansach publicznych. Zgodnie z przepisami trzeba mieć wykształcenie wyższe z ekonomii i 3 lata doświadczenia w księgowości lub ekonomiczne wykształcenie średnie i 6 lat doświadczenia w księgowości.
W sektorze prywatnym nie narzuconych wymagań, ale pracodawcy będą wymagać wyższego wykształcenia i co najmniej kilkuletniego doświadczenia w zawodzie.
Ważna jest odporność na stres, analityczny umysł i umiejętność kierowania pracą w zespole. Terminów na złożenie deklaracji podatkowych nie można przesuwać, a brak zapłaty w terminie podatków i składek ZUS skutkuje naliczeniem odsetek.
W copywritingu przydaje się jasne tłumaczenie zawiłych spraw oraz wiedza z zakresu SEO.
Praca w biurze rachunkowym to szkoła życia jeśli chodzi o księgowość. Poznasz tam najróżniejsze przypadki. Co prawda najczęściej jest to niskopłatna praca, ale da Ci doświadczenie niezbędne w dalszej karierze.
W copywritingu nie liczą się ukończone szkoły czy kursy. Najważniejsze jest portfolio i marka osobista. Jeśli możesz pochwalić się artykułami podpisanymi Twoim imieniem i nazwiskiem, to tym lepiej dla Ciebie.
Niemniej jednak jeśli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, to możesz spróbować zmonetyzować swoje doświadczenie oraz wiedzę i żądać wyższych stawek za swoje teksty.
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery