Jakub Papuga

Przedsiębiorca, Marketer
Social Media:
Kim jest Jakub Papuga?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

CEO & Founder agencji reklamowej Happy Parrots. Ekspert w dziedzinie Digital Marketingu ze specjalizacją w strategiach marketingowych oraz płatnych kampaniach reklamowych: Meta Ads, Google Ads, LinkedIn Ads, Tik Tok Ads.

Autor artykułów eksperckich w takich magazynach jak: sprawny.marketing, Digital Now Magazine, dlahandlu.pl czy marketing i biznes. Prowadzący zajęcia z płatnych kampanii reklamowych na Uniwersytecie Papieskim im. Jana Pawła II w Krakowie.

Praktyk, marketer z ponad 7 letnim doświadczeniem w realizacji płatnych kampanii reklamowych dla takich marek jak: LOT, MAN, ENEA, NETIA, EDRONE, EMPLO, WISŁA KRAKÓW, MANIEWSKI, 7NUTRITION i wiele więcej.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Dzień pracy jako specjalista ds. marketingu rozpoczynam od kawy 🙂 i przeglądu oraz wstępnej analizy wszystkich kont reklamowych, na których obecnie pracuję. Taki audyt zajmuje mi około 30 min i na jego podstawie przygotowuję listę zadań na cały dzień, a jeśli niektóre zadania są bardziej czasochłonne, to również na następne dni.

Powstałą listę zadań konfrontuję z wcześniej zaplanowanymi zadaniami (jak np. zlecenie grafik do nowej akcji promocyjnej, czy dodanie nowych treści reklam do istniejącej już kampanii) i priorytetyzuje je – czyli po prostu ustalam co jest na tyle ważne, że musi być zrobione dziś, a co może poczekać np. do jutra. 

W marketingu umiejętność zarządzania projektami i zadaniami jest bardzo ważna, ponieważ tutaj nie da się zrobić wszystkiego. W tej branży zawsze jest coś do zrobienia, zoptymalizowania, przetestowania. W związku z czym, bez odpowiedniej priorytetyzacji zadań, łatwo jest skupić się nie na tym co w danej chwili jest najważniejsze.

Mając już spriorytetyzowane zadania, zabieram się za ich realizację. Układam lejki sprzedażowe, projektuje grafiki, przygotowuję treści reklam, dokonuję głebszych analiz czy konfiguruję kody śledzania zainstalowane na stronach internetowych klientów.

Po wykonaniu każdego większego zadania sprawdzam pocztę mailową, by nie przeoczyć żadnej pilnej sprawy. Jeśli widzę, że mail nie jest pilny, to odpisuję na niego w drugiej części dnia, by nie przerywać pełnego skupienia i sesji deep work.

Po wykonaniu wszystkich zadań zajmuję się odpisywaniem na bieżącą komunikację z klientami, partnerami biznesowymi, ale również wychodzę z proaktywnością, rekomendacjami dla biznesów klientów, które powstały m.in. podczas sesji deep work.

Niekiedy, dzień pracy wygląda inaczej i np. spędzam go w siedzibie klienta, aby rozmawiać, przechodzić przez burzę mózgów i nagrywać lub fotografować materiały do reklam.

Generalnie w marketingu, każdy dzień potrafi być inny, ale jeśli miałbym go ubrać w schemat, to właśnie ten powyższy.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

W marketingu internetowym na pewno trzeba być:

  • otwartym – by podążać za zmieniającymi się trendami, technologiami czy zachowaniami ludzi. Świat zmienia się tak szybko, że będą zamkniętym np. na nowe platformy social mediów (jak titktok), bardzo szybko zostaniesz w tyle.
  • zaangażowanym – w marketingu ciężko jest zrobić coś dobrze nie będąc w pełni zaangażowanym, dla przykładu – jeśli rozpoczynasz współpracę z kliniką medycyny estetycznej, to aby tworzyć dobre, wartościowe i przekonujące treści – musisz dobrze poznać usługę oraz potrzeby klientów. Będziesz na to potrzebować sporo czasu i jeszcze więcej zaangażowania.
  • kreatywnym – tą umiejętność trudno wytrenować, z nią trzeba się po prostu urodzić. Praca w marketingu to często synonim słowa kreatywność. Aby skupić uwagę odbiorcy, marketer musi wymyślić coś nowego, świeżego, nieszablonowego – coś czego jeszcze nie było. Podążanie utartymi schematami nigdy nie pozwoli na zwycięstwo z konkurencją, w marketingu ciągle musisz szukać nowych rozwiązań.
  • analitycznym – aby wyciągać właściwe wnioski z prowadzonym działań marketingowych, musisz potrafić analizować dane, wykresy i tabelki. To jedna z tych umiejętności, która wyróżnia dobrego marketera od przeciętnego marketera. Przeciętny marketer działa na zasadzie wyczucia, prób i błędów. Ale dobry marketer potrafi nie przepalić budżetu marketingowego, ponieważ wcześniej przeanalizował dane i na jej podstawie podjął dobrą decyzję.
Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Przede wszystkim postaw na praktykę, im szybciej zaczniesz tworzyć treści, realizować kampanie reklamowe – tym szybciej zdobędziesz wartość na rynku pracy. 

Zacznij od projektów prywatnych, niekomercyjnych – prowadź zabawny profil z memami, albo treści związane z Twoją pasją i hobby.

Mając już niekomercyjne doświadczenie spróbuj swoich sił w agencji reklamowej, to właśnie tam zdobędziesz najszybciej doświadczenie przy wielu projektach. Agencja to lepsze miejsce do nauki niż praca bezpośrednio w dziale marketingu dużej firmy – na to jeszcze przyjdzie pora w późniejszym etapie kariery.

W międzyczasie oglądaj webinary, czytaj branżowe blogi (np. happyparrots :)), uczęszczaj na szkolenia, kursy i zdobywaj wiedzę – pamiętaj, że sam jesteś kowalem swojego losu.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Przedsiębiorca
B2B marketing manager
Marketer, Strateg, Konsultant

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery