Kim jest Joanka Stefaniak?

Ekspertka z dziesięcioletnim doświadczeniem w mobile marketingu i social media, obecnie pracuje w Bee Talents, a po godzinach prowadzi szkolenia i buduje społeczność na Instagramie.

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

W branży działam już od 10 lat, a swoje pierwsze kroki stawiałam w startupie Qpony (dziś znanym jako Grupa Blix). Gdy sobie to uświadamiam, mam takie “wow, trochę już w tym jesteś!”. Dziś jestem ekspertką w obszarze mobile marketingu, płatnych kampanii i social media – jestem wykonawcą, ale też doradzam i szkolę.

Obecnie etatowo zajmuję się marketingiem B2B w Bee Talents, gdzie odpowiadam za różne obszary – marketing rekrutacyjny, newsletter, kampanie marketingowe i podejmowanie różnych inicjatyw (np. wypuszczenie Trendbooka dla branży HR czy organizację konferencji online z okazji Dnia Pracowników HR). Przewodzę również grupie projektowej z obszaru EB. 

Po godzinach świetnie odnalazłam się w edukacji – od blisko 2 lat buduję społeczność na Instagramie (obecnie 16k obserwujących), która chce zrozumieć i uczyć się marketingu i mediów społecznościowych. Zrealizowałam ponad 600 godzin szkoleniowych i warsztatowych tworząc autorskie szkolenia („Facebook Ads od podstaw”, „Biznes na Instagramie”, Wyzwanie „Zrozumieć social media w 6 tygodni”) oraz współpracując m.in. z Wyższą Szkołą Bankową w Poznaniu i Chorzowie oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. 

Marketing to moja pasja i praca – lubię, jak się dzieje i praca w jednym tylko obszarze nie jest dla mnie. Potrzebuję wyzwań i urozmaiceń.  

Przy tych wszystkich obowiązkach lubię mieć czas dla siebie i moich bliskich (do których grona dołączył niedawno energiczny szczeniak corgi – Bob). Po godzinach dużo czytam (jestem totalnie Potterhead), gotuję (#ramenlovers!), dbam o balkonowy warzywniak, składam lego i eksploruję Poznań, w którym mieszkam (zwłaszcza gastro ;)).

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Od dłuższego czasu moja praca to mix etatu i pracy na własny rachunek – taki model odpowiada mi najbardziej. Jestem bardzo zorganizowaną osobą i to na pewno mi pomaga łączyć wiele zleceń, organizację szkoleń i wykłady na uczelniach. Dokładnie od 13 marca 2020 roku pracuję zdalnie i nie wyobrażam już sobie powrotu do biura na dłużej. Niemniej doceniam sporadyczne wypady do coworku i spotkania z zespołem – to dobra okazja, by zrobić zdjęcia na firmowego Instagrama 😉

Największym wyzwaniem jest dla mnie utrzymanie równowagi – moim celem nie jest praca po 10 godzin dziennie włączając w to również weekendy. Lubię mieć i potrzebuję czasu dla siebie, dlatego staram się słuchać swojego ciała i głowy – kiedy trzeba zwolnić, robię to – nawet jeśli oznacza to dzień z serialem na kanapie, a nie zagraniczną podróż. 

Drugim wyzwaniem jest dla mnie utrzymanie uwagi studentów i zainteresowanie ich mediami społecznościowymi – zajęcia prowadzę częściowo zdalnie i możliwie często aktualizuję program, by był jak najbardziej atrakcyjny i przydatny. Zawsze dbam o część praktyczną i w tym moim zdaniem tkwi klucz do sukcesu. Patrząc na oceny zajęć, studenci są tego samego zdania 🙂 

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Marketing to ciągła nauka i ciekawość świata i ludzi – nie da się tutaj spocząć na laurach i powiedzieć “wiem już wszystko”.

Joanka Stefaniak

Jeśli chodzi o umiejętności miękkie to dla mnie kluczowe są:

  • umiejętność pracy zespołowej – i nie chodzi tylko o komunikację, ale również szczerość wobec własnych pomysłów i umiejętności 
  • analityczny umysł – zdolność do analizowania danych i interpretacji wyników 
  • komunikacja – każdy z nas powinien jasno wyrażać swoje pomysły, komunikować się z zespołem, a przede wszystkim tworzyć przekonujące treści marketingowe
  • zorientowanie na klienta – ważne jest zrozumienie i empatia dla grupy docelowej oraz słuchanie i reagowanie na potrzeby klienta 
  • zorganizowanie – pewnie można pracować w marketingu bez tego, ale na pewno jest trudniej; dobra organizacja to dla mnie brak przeciążeń tematami i dowożenie tego, co sobie zaplanuję 
  • ciekawość – marketing to ciągła nauka i ciekawość świata i ludzi – nie da się tutaj spocząć na laurach i powiedzieć “wiem już wszystko”

Jeśli chodzi o umiejętności twarde to bardzo cenieni na rynku są T-shaped marketerzy – uważam, że to dobra i ceniona ścieżka rozwoju, którą zresztą sama wybrałam. 

W moim przypadku podstawę tworzą: strategia, e-mail marketing, copywriting, content marketing, influencer marketing i analityka, z kolei najbardziej pogłębione są: paid media, mobile marketing i social media.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Moja rada? Nie czekaj – zacznij działać.

Joanka Stefaniak

Z perspektywy czasu bardzo doceniam moje wybory – w Qponach pracowałam 8 lat i zaczynałam na stanowisku handlowca, a skończyłam jako marketing managerka z małym zespołem promująca 7 aplikacji mobilnych na rynek polski i ukraiński. Miałam szczęście dość szybko pracować na dużych budżetach, być osobą decyzyjną i robić wiele rzeczy in house. W rozwinięciu skrzydeł pomogła mi też obecność osób, które motywowały mnie do nauki i poznawania nowych gałęzi marketingu. 

Dla wielu osób, które przychodzą na moje szkolenia, konsultacje, czy po prostu piszą do mnie na Instagramie, największą bolączką jest niewiedza, jak zdobyć pierwszą pracę – gdzie jej szukać i jak się zaprezentować bez doświadczenia. Moja rada? Nie czekaj – zacznij działać.

Ubierz swoją pasję w konto na TikToku, YouTubie, czy profil na Instagramie. Czytaj, słuchaj, bierz udział w webinarach i próbuj przekuć teorię w praktykę. Na rozmowie rekrutacyjnej zazwyczaj lepiej wypadnie osoba, która przetestowała już pewne rozwiązania i ma rozeznanie w temacie niż ktoś kto ma tylko teoretyczne podjęcie na dany temat. 

Ucz się excela, języków obcych i psychologii – tego zdecydowanie najbardziej mi brakowało, kiedy sama zaczynałam. 

“Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu” – nie zgadzam się z tym, ale uważam, że praca, którą naprawdę lubimy może dać nam wiele satysfakcji i zapewnia przyszłość, o jakiej marzymy.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Strateg, Szkoleniowiec, Propagator polskich marek
Head of marketing & PR, Wykładowca
Growth hacker
Co-founder, Strateg

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery