Joanna Gawlik-Dziadoń

Akredytowany coach i supervisor ICC, Mentor, Trener
Social Media:
Kim jest Joanna Gawlik-Dziadoń?

Właścicielka jednoosobowej działalności, która przez 10 lat specjalizuje się w rozwoju kompetencji liderskich i poprawie komunikacji w zespołach. Posiada także bogate doświadczenie menedżerskie.

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Obecnie jestem właścicielką jednoosobowej działalności, czyli pracuję jako freelancer. Pracuję głównie z liderami i zespołami. Z liderami nad rozwojem ich dojrzałości liderskiej – kompetencji menedżerskich, postawą, umiejętnościami komunikacji i wpływu na innych. Z zespołami – pomagam poprawić komunikację i współpracę między członkami zespołu. Często są to zespoły menedżerskie w większych firmach.

Pracuję też indywidualnie z liderami nad rozwojem ich ścieżki liderskiej, zawodowej. Superwizuję pracę innych coachów. Jestem też konsultantem HR zewnętrznym w mniejszych firmach. Prowadzę warsztaty z komunikacji i współpracy w oparciu o narzędzie psychometryczne FRIS Style Myślenia i Działania.

Tak działam już od prawie 10 lat.

Wcześniej również ok. 10 lat pracowałam sama na stanowiskach liderskich, zarządzałam najpierw mniejszym 5-osobowym zespołem, potem całym oddziałem 30-osobowym w banku, byłam też dyrektorem sieci sprzedaży, więc zarządzałam pośrednio 300 osobami. 

To doświadczenie jest mi teraz bardzo potrzebne- dzięki temu wiem, z czym mierzą się liderzy, mogę z nimi rozmawiać jak równy z równym. Wiem o czym mówię nie z książek, ale z własnego doświadczenia i to jest o niebo cenniejsze. Ludzie szybko wyczuwają, czy wiesz o czym mówisz.

Czasem pracuję też z młodymi ludźmi, którzy szukają swojej drogi i zawsze polecam im próbować, zbierać doświadczenia – biznesu nie nauczysz się z książek, ale z praktyki. Książki pomagają to potem jakoś dopełnić, uzupełnić, ale teoria idzie za praktyką. Takie mam doświadczenie. Zwłaszcza w obecnych czasach, które są bardzo zmienne.

Tak jak pisałam, ja zrobiłam pivot w swojej karierze zawodowej – było bardzo trudno, bo w poprzednim środowisku doszłam wysoko, a w nowej działce musiałam zaczynać od zera, ale było to bardzo odświeżające i okazało się, że poprzednie doświadczenie mogę również wykorzystać wybierając obszar specjalizacji czyli właśnie pracę z liderami.

Jak wyglądała moja droga uczenia się? Dwie szkoły coachingu, akredytowane kursy, wiele szkoleń uzupełniających dotyczących pracy z ludźmi, wiedzy z zakresu psychologii, własnej terapii i samorozwoju… Ta lista się nie kończy bo najważniejszym narzędziem jest sam coach – więc koniecznym warunkiem jest dbanie o swój rozwój (przynajmniej raz w roku robię duże szkolenie z nowej dziedziny) oraz superwizowanie własnej pracy (poddawanie ocenie i refleksji z superwizorem).

Przydatne jest znalezienie środowiska które jest wspierające i rozwijające – u mnie była to Izba Coachingu, zrzeszająca coachów działających na terenie Polski oraz ICC – społeczność międzynarodowa akredytowanych coachów.

Co jest moją pasją?

Nietrudno się domyślić, że człowiek 🙂 Fascynuje mnie odkrywanie światów innych ludzi, mechanizmów i schematów które pomagają lub ograniczają ich działanie, poszerzanie perspektywy patrzenia na świat i innych ludzi, czasem bycia tłumaczem pomiędzy dwiema osobami którym trudno się dogadać i zrozumieć….

Lubię też pobyć sama, w przyrodzie – to mnie wycisza, pozwala zanurzyć się w swój świat wewnętrzny, pomyśleć, poczuć co jest we mnie….

Jestem też mamą trójki dzieci i to również jest dla mnie bardzo ważne – one wciąż rzucają mi wyzwania kiedy wydaje mi się że już tak dobrze umiem się dogadać z innymi 🙂 Cieszy mnie to, jak widzę na jakich ludzi wyrastają – mających swoje zdanie, szanujących też zdanie innych, empatycznych i myślących samodzielnie. Dom to był też mój poligon doświadczalny 🙂

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Esencja mojej pracy to spotkanie z drugim człowiekiem, głębokie słuchanie i dobre pytania, które pokazują obszary do tej pory niezauważone przez niego, poszerzającego jego spojrzenie na rzeczywistość, a przez to poszerzające możliwości działania. 

Ale to jest nagroda za całą pracę operacyjną, którą muszę wcześniej wykonać i która zajmuje więcej mojego czasu – prowadzenie firmy czyli prowadzenie budżetu, rozliczanie, wystawianie faktur, płacenie składek itp plus praca marketingowa – budowanie własnej marki, jej widoczności, praca sprzedażowa – pytania o referencje, spotkania z potencjalnymi klientami, networking i wreszcie praca koncepcyjna – przygotowanie warsztatu, propozycji działania, koncepcji strategicznej itp.

Pracuję głównie zdalnie (Zoom, Teams), ale i w biurze u klienta (warsztaty, spotkania strategiczne).

Wyzwaniem jest cały czas sprzedaż i marketing – mimo że wcześniej pracowałam w sprzedaży to inaczej sprzedaje się samego siebie 🙂 

Zaczynając pracę skupiałam się najbardziej na tym jak dobrze poprowadzić klienta, teraz równie ważne jest jak do niego w ogóle dotrzeć 🙂

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Coaching nie ma dobrej prasy bo mnóstwo jest samozwańczych “coachów”, ale firmy radzą sobie z tym, że wybierają akredytowanych coachów. Coraz więcej prywatnych klientów, bo z takimi też pracuję, też już na to zwraca uwagę. I dobrze.

Kluczowe jest, więc zdobycie akredytacji potwierdzającej umiejętności oraz superwizowanie swojej pracy. To są dowody profesjonalnego podejścia.

Co jest potrzebne żeby pracować jako freelancer?

Wytrwałość, systematyczność, jasność celu i przekazu czym się zajmuję, umiejętności sprzedażowe – zachęcenia kogoś. Umiejętności miękkie są oczywiste w tym przypadku – empatia, ciekawość drugiego człowieka, chęć nieustannego rozwoju, umiejętności słuchania głębokiego, zadawania mocnych pytań. Ważna jest też autoprezentacja – strategia jesteś dobra to Cię zauważą, nie sprawdzi się absolutnie 🙂

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jeśli chcesz pracować jako coach, trener to warto najpierw zdobyć jakieś doświadczenie praktyczne w innej dziedzinie. To nieprawda, że wystarczy kurs coachingu i że coach nie musi znać się na tym co robi klient…

Nie ma być specjalistą, ale jeśli chce zbudować odpowiednią relację partnerską z klientem, która jest kluczem do sukcesu musi wiedzieć o czym klient mówi, musi też być partnerem dla niego – mieć swoje doświadczenie, bo ono pomaga zarówno nawiązać dobrą relację jak i zadawać trafniejsze pytania.

Po drugie – skończyć dobrą szkołę/kurs coachingu zakończony certyfikatem – ICF, EMCC, ICC, IC. 

Potem to już praktyka, superwizowanie własnej pracy, bycie członkiem jakiejś wspierającej społeczności coachingowej, gdzie jest możliwość wymiany doświadczeń.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

HR generalistka, Bloggerka
Mentorka kariery, Change manager, Moderator design thinking
People & Business Consultant, Coach & Mentor, Przedsiębiorca
Founder David’s Methods

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery