Joanna Kamińska

Przedsiębiorca, Specjalista HR
Social Media:
Kim jest Joanna Kamińska?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Obecnie prowadzę własną firmę, która zajmuje się wspieraniem głównie małych i średnich firm we wdrażaniu rozwiązań HR. Pokazuję firmom, że mogą być unikatowe i nie muszą powielać korporacyjnych rozwiązań. Czasami nieduże firmy mają ambicje, aby być jak korporacje, a zazwyczaj nie przynosi to dobrych efektów. Dlatego też moją misją jest pokazanie im jak wartościowe rzeczy możemy zrobić dopasowując działania typowo pod nich i dla nich.

Zajmuję się programami rozwoju pracowników, oceną, budowaniem zaangażowania i employee experience, a także employer brandingiem. Poza tym prowadzę szkolenia i warsztaty dla menedżerów, prezesów firm i HRowców. Zajmuję się także mentoringiem dla osób z HR i chcących pracować w HRze. 

Ponadto wykładam przedmiot employer branding na Uniwersytecie SWPS i piszę artykuły o tematyce HR i EB. Wcześniej pracowałam w kilku firmach na etacie HRowca – zaczynałam jako specjalista HR, później byłam HR Managerem, a przed założeniem swojej firmy przez 6 lat pełniłam rolę Dyrektora HR w firmie z branży medialnej.

Moją pasją jest HR i tej drogi trzymam się od początku mojej pracy. Pasjonuję się także marketingiem i brandingiem, więc doskonale sprawdza się połączenie wszystkich moich zajawek chociażby w działaniach związanych z budowaniem wizerunku pracodawcy. 

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Praca HRowca, który pracuje wewnątrz firmy i takiego, który wspiera firmę zewnętrznie jest trochę inna. 

Pracując wewnątrz firmy 100% czasu koncentrujemy się na wspieraniu pracowników i biznesu. Łatwiej jest nam dopasowywać działania, bo znamy pełną specyfikę działania oraz doskonale znamy zespół. Możemy też wdrażać kolejne rozwiązania, które się uzupełniają i łatwiej jest obserwować efekty.

Praca jako zewnętrzny konsultant ma trochę inną specyfikę – część naszego czasu poświęcamy na pozyskanie klienta, musimy także zajmować się zadaniami dotyczącymi wyceny i rozliczania naszej pracy. W związku z tym typowe zadania HR nie zajmują nam 100% czasu. Dużym plusem jest kiedy nawiązujemy z jakąś firmę współpracę na dłuższy czas – wtedy możemy bardziej kompleksowo podejść do tematu, wdrożyć projekty, które są komplementarne oraz obserwować efekty działań.

Trudność pracy jako zewnętrzne HRowe wsparcie polega na tym, że w krótkim czasie musimy trafnie zidentyfikować potrzeby firmy, poznać zespół i zrozumieć specyfikę działania firmy. Jeśli popełni się błąd na tym etapie, projekt nie wyjdzie, dlatego też przy pracy konsultanta potrzebne jest większe doświadczenie i wiedza. 

Praca konsultanta doskonale sprawdzi się dla osób, które lubią zmienność działań i nowe wyzwania, zdecydowanie nie ma w niej nudy, każdy dzień jest inny, a każdy klient przynosi nowe wyzwania. Plusem jest także możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca i obsługiwania klientów z dowolnych lokalizacji.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Przy pracy zewnętrznego HRowca niezbędne są:

  • doskonała organizacja pracy i umiejętność wyznaczania priorytetów
  • szybkość przełączania się między różnymi zadaniami w różnych projektach
  • łatwość nawiązywania kontaktów
  • umiejętność szybkiego identyfikowania obszarów trudnych
  • łatwość komunikowania się i współpracy z osobami na każdym szczeblu – od prezesów po pracowników
  • kompetencje związane z marketingiem 
  • rozumienie specyfiki biznesu
  • umiejętność samodzielnego motywowania się i radzenia sobie z trudnościami
  • obsługa programów do analizy danych
  • obsługa programów graficznych (chociaż na podstawowym poziomie)
  • umiejętność łączenia twardych danych i miękkiego podejścia
Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Zdecydowanie warto rozpocząć od pracy w innych firmach, zanim założy się swoją. Zwłaszcza w obszarze HR potrzebujemy szerokich doświadczeń z różnych firm i pracy z różnymi ludźmi – to na podstawie sytuacji i trudności, które rozwiązujemy i pokonujemy uczymy się i zdobywamy doświadczenia.

Nie jest to zawód, którego nauczymy się z książek, potrzebne jest doświadczenie. Dodatkowo pomocne jest korzystanie z mentoringu prowadzonego przez bardziej doświadczone osoby oraz uczestniczenie w branżowych spotkaniach.

Warto korzystać także z branżowych webinarów i podcastów – to bardzo poszerza perspektywę o doświadczenia innych osób.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Przedsiębiorca, Marketer
Konsultant HR, Coach, Trener biznesu
Strateg, Brand manager, Autorka

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery