Justyna Pilarczyk

Junior employer branding specialist
Social Media:
Kim jest Justyna Pilarczyk?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Pracuję w Employer Brandingu w firmie GetResponse na stanowisku młodszego specjalisty. W tej chwili zajmuję się przede wszystkim komunikacją wewnętrzną, organizacją wydarzeń w firmie, wspieram proces onboardingu i program Buddies. Niedługo będę też odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną, czyli tworzenie treści na media społecznościowe firmy. 

Wcześniej pracowałam ponad 3 lata w dziale HR w jednym z centrów usług wspólnych w Warszawie i byłam odpowiedzialna za wszystkie procesy administracyjne HR dla pracowników i stażystów w Hiszpanii. 

Pierwszy raz usłyszałam o Employer Brandingu w poprzedniej firmie, gdy byłam jeszcze na stażu. Chciałam wtedy podzielić się moimi przemyśleniami jako stażystki HR. Dostałam taką szansę i ją wykorzystałam. Po rozmowie z EB managerem napisałam artykuł o moim stażu i ten tekst pojawił się na firmowym blogu. 

Rok później stałam się ambasadorką firmy. Pomagałam 4h w tygodniu w różnych działaniach employer brandingowych, które łączyłam z pracą. Bardzo mi się to spodobało, przede wszystkim kontakt z ludźmi i to, że w EB cały czas coś się dzieje. Trzeba być kreatywnym i ogarniać wiele rzeczy naraz. 

W końcu postanowiłam pójść na studia podyplomowe z Employer Brandingu na Akademii Leona Koźmińskiego. Bardzo dużo się tam nauczyłam i poznałam wiele świetnych osób z różnych branż. 

Wciąż za największy swój sukces uważam napisanie strategii EB dla departamentu HR, w którym pracowałam. Strategia była zespołową pracą dyplomową. Nie miałyśmy dużo czasu i trzeba było szybko zaaplikować wiedzę teoretyczną w praktyce. To było najtrudniejsze zadanie. Drugim sukcesem jest już całkowite przebranżowienie się na EB-owca. 🙂 

Moją pasją tzw. karierową jest Employer Branding. A poza pracą uwielbiam podróżować, szczególnie do Hiszpanii i Portugalii: to przez studia iberyjskie, także do Szwecji. Bardzo lubię też uczyć się języków i jeździć konno. Jeśli mam chwilę wolnego czasu, to zawsze miło go spędzam z książką lub przy dobrym serialu. Jestem otwartą i miłą osobą. 🙂 Lubię poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o życiu, ich doświadczeniach i pasjach. 

W marcu tego roku założyłam bloga o Employer Brandingu “Employer Branding z uśmiechem” i prowadzę Instagrama just.do.eb . Chcę pomagać osobom, które są na początku swojej drogi w HR czy w EB.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Praca w Employer Brandingu to… zadajmy sobie najpierw pytanie czym jest Employer Branding. To nie takie proste. 🙂 Tłumacząc dosłownie to dbanie o wizerunek pracodawcy, czyli przyciągamy talenty w taki sposób, żeby chciały pracować w naszej firmie, a nie w innej. 

Ale jak to zrobić? No właśnie…

W GetResponse na pierwszym miejscu stawiamy Employer Branding wewnętrzny. Dbamy o pracowników, słuchamy ich potrzeb i badamy to, co działa, a co nie. Jeśli pracownicy są zadowoleni z pracy, to naturalnie będą dobrze o nas mówić i polecać pracę u nas. 

Jeśli wewnętrznie wszystko gra, to można zabrać się za tzw. reklamowanie na zewnątrz, czyli kampanie rekrutacyjne i wizerunkowe. 

Mój dzień zaczynam od spojrzenia w Asanę (narzędzie do zarządzania projektami) i widzę, co mam do zrobienia na dziś. 🙂 Pracuję 2 dni w tygodniu w biurze z zespołem, a przez resztę tygodnia pracuję z domu. Dzięki temu, jeśli trzeba się spotkać na dłużej, przegadać coś czy zaplanować działania w projekcie, to możemy to zrobić na żywo.

Teraz, wszystko zależy od tego, jaki to jest dzień.

Dzień wydarzenia w biurze: jestem w biurze rano, chwilę przed 8. Razem z zespołem przygotowujemy miejsce, gdzie odbywa się wydarzenie. Gdy wszystko jest gotowe, wysyłamy rano komunikację do pracowników, jakie atrakcje na nich czekają. Przez cały dzień pilnujemy, czy wszystko idzie zgodnie z planem i reagujemy na bieżąco. 

Początek miesiąca: pierwsze dni każdego miesiąca to oczywiście powitanie wszystkich nowych pracowników i wprowadzenie do firmy. Ja i moje koleżanki z zespołu jesteśmy w kontakcie z osobami, które dołączyły i odpowiadamy na wszystkie ich pytania :). Prowadzimy też szkolenia. 

Kiedy nie mamy wydarzeń i onboarding jest już zakończony, wtedy zazwyczaj: planuję z zespołem następne wydarzenia, koordynuję działania onboardingowe już na następny miesiąc, planuję/piszę różne ciekawe treści, podsumowuję z zespołem wydarzenia, które już się odbyły: co poszło dobrze, a co można jeszcze poprawić. 

Największe wyzwanie w pracy: studiowałam Employer Branding i dzięki temu mam w głowie EB-ową wiedzę, ale teraz trzeba ją połączyć z konkretnymi sytuacjami w firmie. Gdzie jakie rozwiązanie się sprawdzi, a gdzie niekoniecznie. Każda organizacja to inny świat i dużo czasu zajmuje, by ją dobrze poznać. Szczególnie, jak się jest jeszcze na początku drogi w EB. 

To, co lubię najbardziej w mojej pracy to to, że nie można się w niej nudzić. Praca w EB to ciągły kontakt z ludźmi (innymi zespołami, managerami, czasem też z zarządem już na końcowym etapie dopinania projektu/ kampanii). Dzięki temu każdy dzień wygląda inaczej. 🙂 

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

To, co Ci się na pewno przyda w pracy EB-owca:

  • Ciekawość i otwartość na ludzi: praca w HR, w EB to praca z ludźmi i dla ludzi. 🙂 Dlatego tak ważne jest rozmawianie ze współpracownikami i poznawanie nowych osób. W końcu najwięcej można się dowiedzieć z… rozmów przy kawie. 😉 (i z ankiet wysyłanych do pracowników, oczywiście też).
  • Copywriting: przyda się w tworzeniu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
  • Podstawy (przynajmniej) zarządzania projektami: praca w EB to praca na projektach. Często się jest w kilku naraz i trzeba umieć dobrze zarządzać swoją pracą w czasie.
  • Organizacja wydarzeń: często albo się bierze udział w wydarzeniach (np. targi pracy) albo się je organizuje.
  • Kampanie reklamowe, analityka itd.: Employer Branding to głównie marketing, trzeba rozumieć czy kampania rekrutacyjna, którą wypuściliśmy w świat, ma sens czy nie, jakie są wyniki itd. Nawet jeśli jest zespół, który się tym zajmuje i tylko „zlecacie” im kampanię, to fajnie być potem partnerem w rozmowie, a nie tylko im przytakiwać.
  • Umiejętność prezentowania: w EB będziecie często prezentować. Np. podczas onboardingu prowadzicie szkolenie o firmie i jej kulturze organizacyjnej, wtedy gdy chcecie pokazać zarządowi, że Wasz pomysł ma sens i przyniesie takie i takie zyski dla biznesu albo na konferencjach branżowych.
  • Montowanie video i Canva: często trzeba na szybko stworzyć ładną grafikę, zmontować krótkie video.
Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Wszystko zależy od tego, na jakim etapie jesteś:

  • Jeśli jesteś studentem/studentką i interesuje Cię Employer Branding, to zacznij działać w organizacjach studenckich, zostań ambasadorem firmy na Twojej uczelni, idź na praktyki w obszarze Employer Brandingu. Na pewno jest to świetny start do późniejszej pracy w EB na pełen etat.
  • Jeśli czujesz, że chcesz spróbować sił w EB, ale teraz pracujesz w innej branży: zagadaj do managera EB w Twojej firmie. Na pewno są jakieś działania, gdzie przyda się Twoja pomoc i zdobędziesz pierwsze doświadczenia. Jeśli w Twojej firmie istnieje program ambasadorów firmy tzw. “employee advocacy” to weź w nim udział. Dzięki temu też Twoja marka osobista wzrośnie. Wymaga to dodatkowej pracy ponad Twoje codzienne obowiązki, ale dzięki praktyce najwięcej się uczymy. Ja tak zrobiłam.

Dla wszystkich: 

  • Polecam z całego serca pójście na kurs/ studia podyplomowe z Employer Brandingu. Poznacie tam świetnych ekspertów, którzy Wam pomogą i nauczą Was najważniejszych rzeczy. 
  • Czytajcie ekspertów z branży (ich książki, blogi, Instagramy): polecam szczególnie Maję Gojtowską, Mateusza Jabłonowskiego, Olgę Żółkiewicz, Katarzynę Lampart.
  • Rozmawiajcie z osobami z branży, chodźcie na wydarzenia branżowe: np. na EB Masters, Employer Branding Summit, EB Show, Employer Branding Stars.
  • Dołączcie do EB-owych/ HR-owych grup na Facebooku: EB Masters to MY, I love HR, Robota w EB.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Organizator wydarzeń, Trener komunikacji
Digital & e-commerce manager
Konsultant marketingu B2B
CEO, MarTech solutions architect

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery