Karol Popa to doświadczony Scaling Up Coach, który pomaga technologicznym firmom efektywnie skalować działalność, wykorzystując metodologię Scaling Up. Zanim został coachem, pracował w reklamie i konsultingu strategicznym.
Cześć. Nazywam się Karol Popa. Cieszę się, że zostałem zaproszony do projektu i mam nadzieję, że moje doświadczenia pomogą Ci w rozwoju Twojej kariery.
Na co dzień prowadzę firmę, która zajmuję się wspieraniem szybko rozwijających się firm technologicznych w procesie skalowania ich działalności.
Poniżej copy-paste opis mojej osoby z ostatniej konferencji Infoshare – to pigułka tego kim jestem i co robię 🙂
“Poland’s pioneer Scaling Up Coach and ex-Cludo board member, renowned for delivering cloud solutions for big-league contact centers. A creative strategist with a client roster, including Orange, ING, Samsung, and EY, and a collection of several EFFIE and KTR awards. A proud member of Growth Institute, Strategic Coach, and a certified Gallup CliftonStrengths coach. Fueled by an unwavering passion for steering change and fostering growth.”
Można powiedzieć, że moja codzienność składa się z dwóch obszarów. Prowadzenia własnej firmy i bycia Scaling Up Coachem. To dwa różne światy, dlatego dziś skupię się na tej drugiej części czyli co robi Scaling Up Coach.
Jako Scaling Up coach pomagam firmom zrozumieć, jak mogą efektywnie skalować swoją działalność. Obejmuje to pomoc w identyfikacji i wykorzystaniu nowych możliwości rynkowych, usprawnianiu procesów operacyjnych, zarządzaniu zasobami, budowaniu kultury organizacyjnej, a także w szkoleniu i mentoringu dla CEO i pozostałych liderów.
Pracuję z CEO i zespołem liderskim wdrażając narzędzia Scaling Up w ich firmie. Metodologia Scaling Up powstała z inicjatywy Verna Harnisha na uniwersytecie MIT. Framework bazuje na 4, najważniejszych dla wzrostu firmy obszarach czyli Ludziach, Strategii, Realizacji i Finansach.
Firmy, które używają tych narzędzi mają większą szansę stworzyć zwycięską strategię biznesową, skuteczniej rekrutują i rozwijają utalentowanych pracowników, szybciej osiągają doskonałość operacyjną oraz pełne zrozumienie działania biznesu na poziomie finansów.
Zanim zostałem coachem pracowałam w dziale strategii globalnej agencji reklamowej Leo Burnett, lokalnym butiku kreatywnym Brain oraz w ING. Później prowadziłem swoją pierwszą firmę zajmującą się konsultingiem strategicznym. W kolejnej firmie, będąc jej udziałowcem, byłem członkiem zarządu odpowiedzialnym za marketing i HR.
Te doświadczenia są podstawą mojej pracy jako scaling up coach.
Moja praca jest bardzo zróżnicowana i często wymaga ode mnie elastyczności działania. Typowy dzień może obejmować sesje coachingowe 1:1, tworzenie strategii biznesowych, prowadzenie warsztatów i szkoleń, a także spotkania z zespołami w celu omówienia postępów realizacji planu działania oraz nadchodzących wyzwań. W ciągu tygodnia mogę pracować z kilkoma firmami, pomagając im w różnych aspektach skalowania. Spotkania odbywają się zarówno wirtualnie jak i w tzw. 3D czyli na żywo, face to face 🙂
Na początku współpracy z nową firmą dokonuję analizy jak firma jest przygotowana do skalowania. Odbywa się to z pomocą specjalnej ankiety tzw. Scaling Up Assessmentu, który jest wykonywany przez wszystkich członków zespołu liderskiego. Kolejnym krokiem są spotkania 1:1, na których spotykam się kolejno z wszystkimi członkami zespołu liderskiego, aby poznać ich perspektywę i zrozumienie w jakim miejscu znajduje się obecnie ich firma. Moja praca polega tutaj na analizie sytuacji, zrozumieniu modelu biznesowego firmy czyli jak firma działa, generuje przychody i zyski oraz co jest największą blokadą do dalszego wzrostu. Potrzeba tu wnikliwości, uważnego słuchania, umiejętności wychwytywania sedna problemów i ich rozwiązywania.
Kolejny krok to dwudniowa sesja, tzw. „Kick-off”. To intensywny okres, podczas którego zespół zdobywa solidne podstawy do rozpoczęcia procesu skalowania.
Sesja ta zazwyczaj odbywa się w neutralnym miejscu, na przykład w centrum konferencyjnym lub innym miejscu poza biurem sprzyjającym kreatywnemu myśleniu. Możliwe jest również przeprowadzenie takiego spotkania online, zwłaszcza jeśli zespół pracuje zdalnie.
W sesji uczestniczą kluczowi członkowie firmy – zazwyczaj liderzy i decydenci, takie osoby jak CEO, dyrektor finansowy, dyrektor operacyjny lub COO, dyrektor sprzedaży, CRO, CMO szef marketingu czy szef HR.
Rola Scaling Up Coacha podczas tej sesji jest kluczowa. Jako coach prowadzę i moderuję dyskusje, dostarczam narzędzi i strategii, które pomogą firmie w procesie skalowania, i pomagam zespołowi zrozumieć, jak te narzędzia i strategie mogą być skutecznie wykorzystane. W takich sytuacjach zewnętrzny feedback jest bardzo istotny.
Można tą rolę porównać z trenerem, który obserwuje z boku boiska, jak jego zespół gra. Będąc na boisku nie jestesmy w stanie zauważyć wszystkich niuansów zachodzących między zawodnikami. Rolę dodatkowych par oczu dostarcza tutaj właśnie coach, czyli ja. Znów trzeba być dobrym obserwatorem, zwracać uwagę na to co mówią i jak zachowują się uczestnicy spotkania. Rolą coacha jest np. dostrzec, że ktoś ma coś ważnego do powiedzenia, ale z jakiegoś powodu się nie odzywa. Wówczas trzeba zapewnić takiej osobie przestrzeń do wyrażenia jej opinii.
Pierwszy dzień zazwyczaj skupia się na wprowadzeniu do metodologii Scaling Up, omówieniu kluczowych aspektów procesu skalowania (strategia, ludzie, wykonanie i pieniądze), a także na identyfikacji kluczowych wyzwań i możliwości dla firmy.
Drugi dzień jest często poświęcony na głębsze zrozumienie tych koncepcji i opracowanie konkretnych planów działań. Może to obejmować sesje kreatywnego tworzenia rozwiązań, dyskusje i warsztaty dotyczące strategii firmy, procesów operacyjnych, zarządzania zasobami i kultury organizacyjnej, wypracowanie planu egzekucyjnego na kolejny kwartał przy użyciu tzw. OKRów.
Moim celem jako coacha jest zapewnienie, że na koniec każdej sesji zespół ma jasny obraz tego, jak proces skalowania będzie wyglądał, jakie są kluczowe kroki, które muszą podjąć, i jakie są cele, które chcą osiągnąć.
Dodatkowo po każdej sesji zespół wie jakie są najważniejsze w nadchodzącym kwartale priorytety i co zrobić, aby wszystkie pozostałe osoby w firmie też to rozumiały i tak zaplanowały swoje działania, aby wspólnie zrealizować kwartalne cele firmy.
Jednym z największych wyzwań w mojej pracy jest zarządzanie zmianą w firmach moich klientów. Skalowanie firmy często wiąże się z głębokimi zmianami w strukturze i kulturze organizacji, co może być trudne dla pracowników. Ważne jest, aby zarządzać tym procesem z empatią i zrozumieniem.
Najbardziej cenię w swojej pracy możliwość pomagania innym w realizacji ich celów i osiąganiu ich pełnego potencjału. To niesamowite uczucie, kiedy widzisz, jak ludzie, z którymi pracujesz, rosną i odnoszą sukcesy. Kiedy widzisz, że zaczynają się lepiej rozumieć, poznają swoje mocne strony i dzięki temu tworzą zgrany zespół. Kiedy cała firma zaczyna być bardziej skuteczna i wszyscy widzą ten postęp. To bardzo motywuje do jeszcze lepszej pracy z mojej strony i dodaje mi chęci do własnego rozwoju.Jest dwustronny entuzjazm czyli pozytywna energia, która napędza wszystkich do działania.
Jestem wyznawcą i mocno wierzę, że najlepsze rezultaty osiąga się wykorzystując swoje talenty i mocne strony. Uważam, że nie ma jednego, prawidłowego sposobu osiągania celów. Dlatego mogę w tym miejscu powiedzieć jakie moje umiejętności „twarde i miękkie” pomagają mi w mojej pracy.
Nie znaczy to natomiast, że jeśli masz inne talenty to nie możesz wykonywać tej pracy 🙂
Zacznę od tego, że warto znać swoje talenty. Pomaga je odkryć test Gallupa. Można go zrobić online i sprawdzić jakie się ma wrodzone predyspozycje.
W moim przypadku są to talenty Stratega, Odpowiedzialności, Aktywatora i Uczenia Się.
Talent Stratega pomaga znaleźć najkrótszą drogę do celu. Tworzyć skuteczne strategie. W kontekście pomagania w tworzeniu strategii biznesowych dla moich klientów jest to dar bardzo przydatny. Często widzę rozwiązania których nie dostrzegają inni.
Aktywacja pomaga zainicjować działania i wdrożyć pomysły w życie. Ułatwia to wdrażanie poszczególnych narzędzi scaling up. Dla mnie naturalne jest uruchomienie działania czy procesu. Ludzie, z którymi pracuje czują pomoc i energię ułatwiająca im podjęcie tych działań.
Uczenie się. To talent dla mnie bardzo ważny. Aby ciągle dostarczać większą wartość klientom muszę samemu ciągle się doskonalić. Z talentem Uczenia Się przychodzi mi to naturalnie. Jestem z natury bardzo ciekawski, lubię poznawać nowe rozwiązania i zdobywać nową wiedzę.
Twarde kompetencje to m.in zrozumienie biznesu. Dobrze mieć solidne doświadczenie i zrozumienie różnych aspektów prowadzenia firmy, w tym strategii, operacji, zarządzania zasobami i kultury organizacyjnej. W swojej karierze pracowałem w różnego rodzaju organizacjach, dużych i małych, sam prowadziłem dwie firmy i byłem udziałowcem w trzeciej.
Doświadczenie w branży, w której pracuję jako coach, czyli technologie też jest bardzo pomocne. Pozwala to lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi borykają się twoi klienci.
Znajomość metodologii Scaling Up. Tutaj trzeba zrozumieć i być w stanie nauczyć innych kluczowych koncepcji i narzędzi związanych z tą metodologią.
Dobra komunikacja. Trzeba być w stanie skutecznie komunikować się zarówno na poziomie 1:1, jak i grupowym, i być w stanie przekazać skomplikowane koncepcje w prosty i zrozumiały sposób.
Umiejętności interpersonalne i odpowiedzialność. Jako coach pracuję z różnymi ludźmi, więc muszę być w stanie nawiązywać relacje, budować zaufanie i dostarczać to do czego się zobowiązałem.
Bardzo pomocna jest empatia. Trzeba być w stanie wyczuć emocje ludzi, z którymi się pracuje. Często to co jest nie wypowiedziane ma większą wagę od tego co się mówi.
I oczywiście entuzjazm. Moja ukochana emocja napędzająca wszystkich do przodu i motywująca do pokonywania wszelkich barier, przeszkód i osiągania z pozoru niemożliwego.
Patrząc wstecz, jest kilka rad, które dałbym sobie na początku ścieżki zawodowej, a które mogą być również pomocne dla Ciebie.
Tak jak wspomniałem wcześniej zrób test Gallupa. To świetnie narzędzie do zrozumienia swoich naturalnych talentów i mocnych stron. Wiedza ta może pomóc Ci skupić się na obszarach, w których możesz być najbardziej skuteczna. Wiedząc do czego masz wrodzone predyspozycje podejmiesz lepsze decyzje zawodowe. Za każdym razem, gdy pojawi się jakaś okazja zanim podejmiesz decyzję czy z niej skorzystać zapytaj się czy przy jej realizacji będziesz mógł / mogła wykorzystywać wszystkie swoje talenty. Jeśli nie, to może lepiej z tej okazji nie skorzystać.
Znajdź Mentora. Staraj się znaleźć kogoś, kto ma doświadczenie w branży i rolach, które Cię interesują. Znajdź kogoś, kto jest w miejscu, do którego ty chcesz dojść. Taka osoba często może wskazać drogę na skróty i uchronić cię przed różnego rodzaju pułapkami.
Jeśli masz taką możliwość zacznij pracę z coachem. Inaczej niż mentor, coach może pomóc Ci zrozumieć twoje cele, zidentyfikować przeszkody, które często znajdują się w naszym wnętrzu i opracować strategię, aby je przezwyciężyć i osiągnąć cele.
Nie przestawaj się uczyć. Wszystko zmienia się dziś z prędkością co najmniej światła. ChatGPT wyprzedził już Google 🙂 Rola coacha też jest dynamiczna i ciągle się rozwijają. Trzeba nadążać za zmianami.
Nieustannie buduj swój network. Sieć kontaktów jest niezwykle cenna na każdym etapie kariery. Staraj się aktywnie budować i utrzymywać relacje zarówno online, jak i offline. Wykorzystaj LinkedIn, grupy branżowe, stowarzyszenia i konferencje. Nawiązuj kontakty jak szalony 🙂 Jak to ładnie mówią Amerykanie “your network is your net worth”!
Myśl globalnie. Jesteśmy obywatelami świata. Patrz co się dzieje w różnych miejscach, krajach. Poznawaj tam ludzi. Buduj relacje. Podróżuj. Wychodź poza swoja strefę komfortu. W ten sposób nauczysz się szybkiej adaptacji, a twoim rynkiem pracy będzie cały świat. Z narzędziami online nie będzie przed Tobą żadnych ograniczeń. Fingers crossed. POWODZENIA!
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery