Katarzyna Sowicka

Content marketing strategist
Social Media:
Kim jest Katarzyna Sowicka?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Od kilkunastu lat zajmuję się content marketingiem, pracując głównie w roli content marketing strategist. Można to porównać do reżysera filmu – ta osoba decyduje, jaki będzie scenariusz, kto wystąpi w głównych rolach i jak zostanie opowiedziana historia. Ale zamiast filmu, mówimy tutaj o treściach – artykułach, filmach, postach na blogu i społecznościowych, podcastach i innych.

Jednak nie jest to moja jedyna rola zawodowa. Od 5 lat jestem wykładowczynią na SWPSie we Wrocławiu i na AGH w Krakowie. Na obu tych uczelniach uczę strategicznego content marketingu. Poza tym recenzuję i prowadzę kursy contentmarketingowe, np. w Coders Lab, a wolontariacko od 8 lat jestem wiceprezeską Stowarzyszenia Content Marketing Polska, którego celem jest profesjonalizacja branży contentmarketingowej w Polsce.

Specjalizuję się w budowaniu strategii contentowych, skoncentrowanych na osiąganiu celów biznesowych firm i marek osobistych. Łączę to z metodyką challenger brands, mając świadomość, że obecny odbiorca jest dużo bardziej wymagający wobec brandów, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. A ostatnie miesiące poświęciłam na przygotowanie pierwszego w Polsce raportu “Challenger brands, którzy zmieniają świat”, który został stworzony w ramach współpracy z adcookie i Forbesem.

Dodatkowo pasjonuję się możliwościami, jakie daje AI w content marketingu i takie zajęcia również prowadzę ze studentami.

Marketing jest moim czwartym wyborem zawodowym. Z wykształcenia jestem edytorem i tak się szczęśliwie złożyło, że już na studiach zaczęłam pracę w studiu DTP. Miałam przyjemność wydawać pierwsze w Polsce numery magazynów „Dziewczyna” i „Popcorn”, a potem przez kilka lat zarządzać studiem DTP, pracującym na potrzeby Burda Polska. Potem był koncern BP Polska, a następnie zwrot o 180 stopni, ponieważ ukończyłam podyplomowe studia logopedyczne i przez kilka lat pracowałam jako logopedka z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnościami.

Pasjami czytam drukowane książki (print to moje edytorskie zboczenie zawodowe), chodzę po górach i, jak tylko mogę, uprawiam tzw. open water swimming, żeby złapać balans w tym rozpędzonym świecie.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Na co dzień zajmuję się tworzeniem contentmarketingowych strategii, czyli planów dotyczących tego, jaki content (informacje, porady, historie itp.) firma lub marka osobista powinna tworzyć i udostępniać, aby przyciągnąć i zainteresować ludzi, którzy mogą być jej potencjalnymi klientami.

To jest trochę jak tworzenie programu telewizyjnego lub radiowego. Musisz zdecydować, jakie historie opowiedzieć, jak je opowiedzieć i kiedy je pokazać, aby ludzie chcieli oglądać Twój program zamiast innych. Ale zamiast telewizji lub radia, mówimy tutaj o różnych formach treści, takich jak artykuły na blogu, posty w mediach społecznościowych, filmy, podcasty i wiele innych.

Zaczynam od zrozumienia biznesu – jakie są jego cele, kto jest grupą odbiorców, jakie problemy próbują rozwiązać produkt czy usługa oferowane przez daną markę. Następnie dużo czasu poświęcam zgłębieniu, kto jest odbiorcą [persony] i na tej podstawie tworzę plan: jakie tematy powinny być poruszane, jakie formaty, gdzie i kiedy te treści powinny być publikowane, jak mierzyć ich skuteczność. Wszystko to wymaga zrozumienia trendów w content marketingu i mediach społecznościowych oraz umiejętności przewidywania, co może przyciągnąć uwagę odbiorców. Na koniec analizuję wyniki pracy, patrzę na to, jak ludzie reagują na treści, które tworzy marka i dostosowuję strategię, aby osiągnąć lepsze rezultaty.

Przykładowo i w wielkim skrócie: jeśli ktoś prowadzi sklep z odzieżą outdoorową i ma problem z przyciągnięciem nowych klientów, to w pierwszej kolejności analizuję dotychczasowe działania marki i jej konkurencję. W drugim kroku własne miejsca komunikacji marki, aby następnie z obu tych etapów wyciągnąć wnioski i przejść do opracowania person, czyli modelowych klientów. Kolejne działania to zmapowanie zasobów, czyli jakie marka ma dostępne kompetencje i narzędzia oraz określenia możliwego budżetu marketingowego. Wszystkie te dane są niezbędne do zbudowania kalendarza wydawniczego, czyli bardzo szczegółowego planu i harmonogramu publikacji, odpowiednio dobranych jednostek contentowych. Spójne, wartościowe i trafne treści (artykuły, video, audio itd.) mają za zadanie przyciągać jasno zdefiniowane audytorium i wywoływać opłacalne dla marki działania.

Moją odpowiedzialnością jest również decyzja na temat tego, jak treści powinny być prezentowane. Czy powinny to być artykuły, wideo, infografiki, posty na blogu, posty w social media, podcasty, webinary, a może kombinacja tych wszystkich form? Na koniec analizuję i oceniam skuteczność contentu, używając różnych narzędzi i metryk, w zależności od tego, jaki cel ma dana strategia. Często też tworzę, zarządzam, edytuję i publikuję różnego rodzaju content (treści), którego zadaniem jest przyciągnięcie i zainteresowanie odbiorców danej marki. Dotyczy to treści na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, blogach, newsletterach i innych platformach, na których dana marka jest obecna. Jestem także strażnikiem jakości – sprawdzam, czy content jest poprawny, zgodny z obowiązującymi standardami i czy przekazuje właściwe dla marki przesłanie.

Co najbardziej doceniam w swojej pracy?

Nie jest to łatwy wybór, bo jest sporo tych rzeczy. Gdybym jednak miała wybrać 3 z nich, to są to:

➡️ rozwój i nauka – w moim przypadku to kluczowe, bo nie lubię się nudzić w pracy i mój czwarty wybór zawodowy, czyli marketing, był podyktowany także tym; rynek i technologie zmieniają się w zawrotnym tempie, a dla mnie możliwość ich wykorzystania jest niezwykle ciekawa;
➡️ wpływ na biznes: strategia contentmarketingowa jest jedną z kilku dziedzin, które mają obecnie kluczowe znaczenie dla osiągania celów biznesowych firm; możliwość planowania, a następnie obserwowania, jak te działania wpływają na wyniki firmy, jest bardzo satysfakcjonująca;
➡️ różnorodność: zarówno w doborze typów contentu, branż, dla których tworzę strategie czy grup docelowych, powoduje, że każdy dzień może przynieść nowe wyzwania i projekty.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

W pracy ze strategiami contentmarketingowymi za niezbędne uważam zrozumienie podstaw marketingu, biznesu i strategii w ogóle.

Następne w kolejności są umiejętność analizowania danych i tłumaczenia ich na strategiczne decyzje.

Inne twarde kompetencje to przynajmniej podstawowa znajomość SEO i narzędzi promocji treści. A jeśli pracujesz w zespole, to także zdolność zarządzania projektami i organizacji pracy zespołu.

Biorąc pod uwagę fakt, że tego typu strategie zawsze opierają się o tworzenie różnego rodzaju treści (tekst, grafika, wideo), to doświadczenie w tym zakresie jest bardzo pomocne. Z tym wiąże się znajomość narzędzi do zarządzania treścią, narzędzi do zarządzania w mediach społecznościowych, platform do e-mail marketingu no i oczywiście umiejętność obsługi programów do analizy danych.

Umiejętności miękkie są nie mniej ważne. Niezbędne są na pewno doskonałe umiejętności komunikacyjne, zarówno pisemne, jak i słowne oraz strategiczne myślenie. Jeśli towarzyszą temu zdolność rozwiązywania problemów oraz cierpliwość i determinacja, to praca w roli strategicznej przynosi naprawdę dużo satysfakcji.

W mojej opinii do idealnego zestawu cech stratega należy dodać kreatywność i umiejętność adaptacji do szybko zmieniających się okoliczności, czy to rynkowych, czy technologicznych.

Jest jeszcze jedna, moim zdaniem, ważna rzecz – wysokie standardy etyczne. Celem content marketingu jest budowanie zaufania i relacji z klientami, co nie może się udać, jeśli jest projektowany przez osoby pozbawione tej cechy.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Wiedząc to, co wiem teraz, poradziłabym sobie samej z przeszłości zainwestowanie w szybsze nabywanie wiedzy. Kurs, studia podyplomowe, konsultacje z ekspertami. Ja uczyłam się organicznie i praktycznie, pracując po stronie agencji, która miała cierpliwość i dała mi szansę rozwoju. Dla mnie to była najlepsza ścieżka i wspaniała przygoda, ale przede wszystkim miałam na to czas. Obecne perspektywy rynkowe i technologiczne są jednak dużo bardziej dynamiczne, dlatego należy uważnie gospodarować swoim czasem na rozwój i pracę.

Równie ważne jest budowanie sieci kontaktów. Nawiązywanie relacji z innymi profesjonalistami w branży jest niezwykle wartościowe. Możesz uczyć się od nich, dzielić pomysłami i otrzymywać wsparcie w swojej karierze.

Relacje mogą być kluczowe także w pierwszych krokach. W moim przypadku wystartowałam po stronie agencji. Dzięki temu stosunkowo szybko poznałam specyfikę i nabrałam doświadczenia w pracy z różnymi branżami. Inaczej to wygląda w pracy po stronie marki. W tym wypadku dogłębnie poznaje się obszar z nią związany. Tym dogłębniej, im większą sympatią czy zainteresowaniem go darzymy.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Marketing manager
Szaman marketingu
Główny księgowy, Content writer

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery