Jestem konsultantem marketingu B2B i prowadzę firmę Grow Consulting. Pomagam firmom ułożyć procesy marketingowe aby te działania skutecznie przekładały się na sprzedaż.
Specjalizuję się w marketingu trudnych produktów i usług, gdzie potrzebna jest intensywna edukacja rynku a proces zakupowy trwa miesiącami, czasem latami. Prowadzę szkolenia, warsztaty i projekty wdrożeniowe. Jestem autorem książek “ABC Marketingu B2B”, “To jest Social Selling” oraz prowadzę podcast “BusinessMarketer”.
Moja praca to głównie rozwiązywanie problemów, które trapią moich klientów i planowanie z nimi działań marketingowych. Często prowadzę szkolenia, aby podnieść poziom wiedzy pracowników firm, z którymi współpracuję. Ok 20 czasu zajmuje mi też tworzenie własnych treści (webinarów, podcastów, artykułów, książek).
Ponieważ jestem samodzielnym pracownikiem – przedsiębiorcą, mam możliwość kształtowania tego w jaki sposób pracuję. Jednak wymaga to samodyscypliny, aby nie tracić czasu na działania bezproduktywne, lub te, które ktoś inny może wykonać lepiej ode mnie.
W pracy konsultanta są zazwyczaj dwa komponenty:
Jeżeli chcesz pracować jako konsultant marketingowy, zadbaj o porządną wiedzę dziedzinową. Nawet jeżeli dobrze sobie radzisz w obecnej firmie, nie ma pewności, że klienci, do których chcesz docierać będą mieli podobne problemy. Im szersza wiedza dziedzinowa, tym więcej wartości wniesiesz.
Drugi element to umiejętność sprzedaży usług. Konsultant musi najpierw sprzedać usługi a potem je wdraża. Często młodzi konsultanci mają problem ze sprzedażą swoich usług.
Bardzo ważne jest też budowanie własnej marki eksperckiej poprzez dzielenie się wiedzą. Sama widoczność np na LinkedIn nie wystarczy. Warto poznać dobrze problemy klientów i tworzyć treści, które rozwiązują te problemy.
Kolejna umiejętność, którą warto rozwijać to zarządzanie sobą w czasie. Konsultant zazwyczaj rozlicza się z klientami za czas pracy. Dlatego osobista produktywność to umiejętność, która odróżnia skutecznych konsultantów od tych przepracowanych.
Ważne też jest budowanie zdrowych relacji z klientami. Niektórzy klienci mają tendencję to rozciągania umowy, dlatego potrzebna jest asertywność, aby nie świadczyć usług za darmo. Z drugiej strony praca z ludźmi wymaga budowania z nimi relacji opartych o zaufanie. Dlatego szczerość, przyznawanie się do błędów, terminowość i otwarta komunikacja to kompetencje, o które warto zadbać już na początku kariery konsultanta.
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery