Jestem Key Account Manager’em w firmie ATT Sp. Z O.O. w Krakowie oraz jestem właścicielem firmy Multi-Industrial Company w Staniątkach. Specjalizuję się w sprzedaży przetworzonej stali i aluminium na cały świat do różnych sektorów takich jak: housing, food processing, industrial, commercial. Moimi głównymi kierunkami są Ameryka Północna i Afryka. Głównym celem jest rozwój sprzedaży i maksymalizacja zysków oraz celem pobocznym jest zwiększenie jakości importowanych towarów do Afryki jak i budowanie konkurencyjności dla Chin i Indii. Swoją misję kontynuuję od prawie 10 lat. Jest to moje główne zajęcie od początku mojej profesjonalnej kariery. Wcześniejsze doświadczenia jedynie hartowały mój charakter.
Moim największym osiągnięciem jest nieustannie podejmowana walka z przeciwnościami jakich przysparza mi rząd Rzeczypospolitej. Na moim koncie znajdują się wielomilionowe projekty międzynarodowe procesowane w całości niekiedy jedynie przez moją skromną osobę, wliczając w to moją rozwijającą się ciągle firmę. Wieloletnie doświadczenie w rozmowach biznesowych jak i podróże po całym globie również miały istotny wpływ na mój samorozwój. Biorąc pod uwagę mój wiek, stanowisko i doświadczenie można uznać to za sukces.
Nie posiadam jednej pasji. Mam wiele zainteresowań na które staram się wydzielać czas. Jestem typem tych ludzi, którzy perfekcjonistami są tylko w tym co robią zawodowo, a resztę traktują po macoszemu. Dlatego nie jestem świetny w jednej rzeczy, ale dobry w kilku. Interesuję się światem finansów czyli giełd, surowców i kryptowalut. Systematycznie biegam i ćwiczę na siłowni. Potrafię technicznie grać w squasha i pływać kraulem. Podróżuję do różnych miejsc, by zmieniać punkt widzenia i doświadczać innej kultury. Japonia jest moim idealnym państwem. Czytam każdą książkę, którą uznam za interesującą. Mogą to być zarówno Goleman, Masterton czy japońsko-irlandzkie forum na temat pochodzenia religi Shinto.
Prywatnie pozostaję Maćkiem.
Mój dzień pracy to 8-10 godzin konwersacji mailowych i telefonicznych z klientami. Pozyskiwanie nowych i opieka nad istniejącymi. Jestem odpowiedzialny za ciągłość procesów sprzedażowych. Ratowanie projektów w sytuacjach kryzysowych oraz zacieśnianie relacji na spotkaniach. Na mojej liście zadań nic się nie powtarza. Odpowiadam z kluczowych klientów firmy generujących 25% obrotu eksportowego. Tworzę dla nich produkty z projektantami i sprzedaje je na rynku Północno Amerykańskim i Afrykańskim.
Wyzwaniami w firmie produkcyjnej można nazwać każdy dzień. Rynki, które obsługuje są bardzo różnorodne. Inne zasady działają dla eksportu do Nigerii. Inne do Egiptu, a jeszcze inne do USA. Dla wszystkich problemów jestem zobligowany znaleźć rozwiązanie i je najefektywniej zastosować.
Moja praca jest elastyczna. Sam decyduje w jakich godzinach będę pracować. Najważniejsze jest by cała praca została wykonana i aby unikać zbytnich zaległości. Praca handlowca niestety nigdy nie ma końca. O każdej porze można coś komuś sprzedać.
Co warto wiedzieć, aby zrozumieć na czym polega moja praca? Zdecydowanie należy znać przynajmniej jeden język obcy, nie bać się kontaktu z innymi ludźmi, wszędzie szukać możliwości sprzedaży i budowania sieci kontaktów. Należy też odwiedzać targi międzynarodowe, odwiedzać starych i poznawać nowych klientów w terenie.
Z twardych kompetencji można na pewno wymienić:
Umiejętności miękkie są tak naprawdę uniwersalne dla każdego, kto pracuje w handlu B2B. Poniżej lista niemalże 1:1 przeniesiona ze strony interviewme:
Cechami przydatnymi na pewno są szczerość, ale i również umiejętność posługiwania się kontrolowanym kłamstwem. Ważna jest też sumienność i regularność. Trzeba być otwartym i często uśmiechniętym. Warto jest również być konsekwentnym. Ten zestaw pomoże zbudować silną relację z klientem, która łatwo uzależnia od handlowca i będzie przynosiła zyski.
Pierwszym krokiem zawsze jest decyzja. Drugim rozpoczęcie pracy jako handlowiec. Trzecim jest analiza środowiska pracy i dostosowanie się w jakimś stopniu do realiów. Czwartym jest budowanie pozycji w firmie.
Mając już ponad dziesięcioletnie doświadczenie w handlu stalą nierdzewną do sektora spożywczego i nie tylko, mogę stwierdzić, że by stać się istotną personą należy nie tyle się poświęcać czasowo, co nie rezygnować pod presją i natłokiem obowiązków. Staż pracy i częstotliwość pokazywania się na wydarzeniach targowych definiuje status handlowca w branży. Czyni go bardziej rozpoznawalnym i jeśli odnosi sukcesy to również atrakcyjnym do współpracy, a może nawet do przejęcia.
Ważne jest również budowanie już od samego początku swojej biznesowej historii w sieci. Świetnym urządzeniem do tego jest LinkedIn.
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery