Maciej Czuchraj

Key account manager, Przedsiębiorca
Social Media:
Kim jest Maciej Czuchraj?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem Key Account Manager’em w firmie ATT Sp. Z O.O. w Krakowie oraz jestem właścicielem firmy Multi-Industrial Company w Staniątkach. Specjalizuję się w sprzedaży przetworzonej stali i aluminium na cały świat do różnych sektorów takich jak: housing, food processing, industrial, commercial. Moimi głównymi kierunkami są Ameryka Północna i Afryka. Głównym celem jest rozwój sprzedaży i maksymalizacja zysków oraz celem pobocznym jest zwiększenie jakości importowanych towarów do Afryki jak i budowanie konkurencyjności dla Chin i Indii. Swoją misję kontynuuję od prawie 10 lat. Jest to moje główne zajęcie od początku mojej profesjonalnej kariery. Wcześniejsze doświadczenia jedynie hartowały mój charakter. 

Moim największym osiągnięciem jest nieustannie podejmowana walka z przeciwnościami jakich przysparza mi rząd Rzeczypospolitej. Na moim koncie znajdują się wielomilionowe projekty międzynarodowe procesowane w całości niekiedy jedynie przez moją skromną osobę, wliczając w to moją rozwijającą się ciągle firmę. Wieloletnie doświadczenie w rozmowach biznesowych jak i podróże po całym globie również miały istotny wpływ na mój samorozwój. Biorąc pod uwagę mój wiek, stanowisko i doświadczenie można uznać to za sukces. 

Nie posiadam jednej pasji. Mam wiele zainteresowań na które staram się wydzielać czas. Jestem typem tych ludzi, którzy perfekcjonistami są tylko w tym co robią zawodowo, a resztę traktują po macoszemu. Dlatego nie jestem świetny w jednej rzeczy, ale dobry w kilku. Interesuję się światem finansów czyli giełd, surowców i kryptowalut. Systematycznie biegam i ćwiczę na siłowni. Potrafię technicznie grać w squasha i pływać kraulem. Podróżuję do różnych miejsc, by zmieniać punkt widzenia i doświadczać innej kultury. Japonia jest moim idealnym państwem. Czytam każdą książkę, którą uznam za interesującą. Mogą to być zarówno Goleman, Masterton czy japońsko-irlandzkie forum na temat pochodzenia religi Shinto.

Prywatnie pozostaję Maćkiem.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Mój dzień pracy to 8-10 godzin konwersacji mailowych i telefonicznych z klientami. Pozyskiwanie nowych i opieka nad istniejącymi. Jestem odpowiedzialny za ciągłość procesów sprzedażowych. Ratowanie projektów w sytuacjach kryzysowych oraz zacieśnianie relacji na spotkaniach. Na mojej liście zadań nic się nie powtarza. Odpowiadam z kluczowych klientów firmy generujących 25% obrotu eksportowego. Tworzę dla nich produkty z projektantami i sprzedaje je na rynku Północno Amerykańskim i Afrykańskim. 

Wyzwaniami w firmie produkcyjnej można nazwać każdy dzień. Rynki, które obsługuje są bardzo różnorodne. Inne zasady działają dla eksportu do Nigerii. Inne do Egiptu, a jeszcze inne do USA. Dla wszystkich problemów jestem zobligowany znaleźć rozwiązanie i je najefektywniej zastosować.

Moja praca jest elastyczna. Sam decyduje w jakich godzinach będę pracować. Najważniejsze jest by cała praca została wykonana i aby unikać zbytnich zaległości. Praca handlowca niestety nigdy nie ma końca. O każdej porze można coś komuś sprzedać.

Co warto wiedzieć, aby zrozumieć na czym polega moja praca? Zdecydowanie należy znać przynajmniej jeden język obcy, nie bać się kontaktu z innymi ludźmi, wszędzie szukać możliwości sprzedaży i budowania sieci kontaktów. Należy też odwiedzać targi międzynarodowe, odwiedzać starych i poznawać nowych klientów w terenie.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Z twardych kompetencji można na pewno wymienić: 

  • język angielski + jeden język dodatkowy
  • znajomość pakietu Microsoft Office
  • tworzenie prezentacji multimedialnych
  • doskonałe planowanie spotkań i podróży biznesowych 
  • prawo jazdy

Umiejętności miękkie są tak naprawdę uniwersalne dla każdego, kto pracuje w handlu B2B. Poniżej lista niemalże 1:1 przeniesiona ze strony interviewme:

  • umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres
  • dbałość o dobrą atmosferę i komunikację w zespole
  • rozwiązywanie konfliktów
  • wypracowywanie kompromisów
  • motywowanie pracowników w zespołach 5-20 osób
  • logiczne myślenie
  • duża kreatywność i innowacyjność
  • komunikatywność i umiejętność pracy w grupie
  • duża motywacja do pracy
  • łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu
  • zdolności perswazyjne
  • delegowanie zadań i skuteczne ich egzekwowanie
  • życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi
  • doskonałe zarządzanie czasem i terminowość
  • świetna organizacja pracy (także przy pracy zdalnej)
  • wysoka kultura osobista
  • łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem
  • dobrze radzę sobie z “trudnymi” klientami
  • dobrze przyjmuję konstruktywną krytykę
  • chęć do nauki i samorozwoju
  • potrafię pracować według ścisłych wytycznych
  • szybko odnajduję się w nowym środowisku pracy.

Cechami przydatnymi na pewno są szczerość, ale i również umiejętność posługiwania się kontrolowanym kłamstwem. Ważna jest też sumienność i regularność. Trzeba być otwartym i często uśmiechniętym. Warto jest również być konsekwentnym. Ten zestaw pomoże zbudować silną relację z klientem, która łatwo uzależnia od handlowca i będzie przynosiła zyski.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Pierwszym krokiem zawsze jest decyzja. Drugim rozpoczęcie pracy jako handlowiec. Trzecim jest analiza środowiska pracy i dostosowanie się w jakimś stopniu do realiów. Czwartym jest budowanie pozycji w firmie. 

Mając już ponad dziesięcioletnie doświadczenie w handlu stalą nierdzewną do sektora spożywczego i nie tylko, mogę stwierdzić, że by stać się istotną personą należy nie tyle się poświęcać czasowo, co nie rezygnować pod presją i natłokiem obowiązków. Staż pracy i częstotliwość pokazywania się na wydarzeniach targowych definiuje status handlowca w branży. Czyni go bardziej rozpoznawalnym i jeśli odnosi sukcesy to również atrakcyjnym do współpracy, a może nawet do przejęcia. 

Ważne jest również budowanie już od samego początku swojej biznesowej historii w sieci. Świetnym urządzeniem do tego jest LinkedIn.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Konsultant, Trener, Praktyk employer brandingu
Sales manager
Business development manager
Scaling up coach

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery