Mateusz Malinowski

Dyrektor SEO
Social Media:
Kim jest Mateusz Malinowski?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Nazywam się Mateusz Malinowski i jestem Dyrektorem SEO w Fabryce Marketingu. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Swoim doświadczeniem dzielę się w trakcie szkoleń, konferencji i meet up’ów. Zająłem 2 miejsce na I love marketing i 3 miejsce na semKRK. Jestem również pomysłodawcą warszawskiego Meet Up 404, czyli spotkań dla specjalistów z zakresu pozycjonowania.

Od 2 lat zgłębiam możliwości AI, szczególnie w kontekście contentu i wykorzystania w SEO. Jestem fanem ułatwiania sobie życia, a w sztucznej inteligencji upatruję skutecznej realizacji, bez straty na jakości wykonywanej pracy.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Praca Specjalisty SEO powinna być dość… uporządkowana. Brzmi to prozaicznie, ale to kluczowy czynnik, już tłumaczę dlaczego. Wynika to z prostego faktu – musimy dopilnować, by nasi Klienci otrzymali pełne świadczenia wynikające z umowy. Pozwala to uzyskać stały rozwój serwisów www pod kątem oceny ze strony wyszukiwarki Google. Dzięki interwałom miesięcznym, w których regularnie dostarczamy link building, treści i wytyczne, sprawiamy że w “oczach” robotów wyszukiwarki strony regularnie są poprawiane.

Żeby temu sprostać ustaliliśmy procesy ogólne, dzięki którym wiemy, w którym okresie miesiąca tworzymy  wytyczne, w którym piszemy treści, a w którym raportujemy wyniki. Do tego dołożone są również te bardziej szczegółowe dla rozbudowanych zadań. Posiadamy również zasady niepisane, tj. sprawdzanie rano parametrów widoczności strony, pozycji fraz kluczowych czy ruchu. Dzięki temu na bieżąco możemy reagować, gdyby algorytm Google zmienił swoją ocenę dla domeny Klienta.

W kontekście mojego obecnego stanowiska paleta zadań uległa znacznej zmianie. Liczba prowadzonych projektów się skurczyła, natomiast bardziej trzymam pieczę nad całością prowadzonych działań. W skład tego nie wchodzi tylko współpraca ze specjalistami, ale również rozwój produktu i optymalizacji projektów.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

W pracy specjalisty SEO, jak i na dalszym etapie, potrzebne są zarówno tzw. „twarde” umiejętności, związane z techniczną stroną pozycjonowania stron internetowych, jak i „miękkie” kompetencje, które dotyczą efektywnej komunikacji i zarządzania projektami. 

Twarde umiejętności: 

  • Zasady SEO
    Podstawowe zrozumienie SEO jest kluczowe, włączając w to takie elementy jak badanie słów kluczowych, optymalizacja na stronie (on-page), optymalizacja poza stroną (off-page), linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, SEO techniczne, czy content marketing. Pozwala to na tworzenie kompleksowych strategii dopasowanych do potrzeb Klientów.
  • Podstawy analityki
    Zrozumienie i umiejętność korzystania z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, SEMRush itp., aby analizować i interpretować dane dotyczące wydajności stron.
  • Zrozumienie algorytmów wyszukiwarek
    Bieżące śledzenie aktualizacji algorytmów wyszukiwarek, aby strony internetowe były zgodne z najnowszymi standardami i wytycznymi.

Miękkie umiejętności: 

  • Umiejętności komunikacyjne
    Efektywna komunikacja z klientami i zespołem jest kluczowa. Musisz być w stanie wyjaśnić skomplikowane koncepcje SEO w sposób zrozumiały dla osób niewtajemniczonych.
  • Umiejętność zarządzania projektami
    Zarządzanie projektami i zasobami, w tym zarządzanie czasem, jest kluczowe dla skutecznej realizacji projektów SEO.
  • Umiejętność adaptacji
    SEO jest dynamicznym procesem, który ciągle się zmienia. Musisz być w stanie szybko dostosować się do nowych trendów i algorytmów.
  • Kreatywność
    SEO często wymaga twórczego myślenia, zwłaszcza jeśli chodzi o tworzenie strategii contentowej, czy planowanie drzewa kategorii.
  • Cierpliwość
    SEO to proces długoterminowy, który często wymaga cierpliwości w oczekiwaniu na rezultaty.
  • Motywacja do nauki
    SEO jest dynamicznym polem, które ciągle się zmienia. Musisz być zmotywowany do ciągłego uczenia się i aktualizowania swojej wiedzy.
Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

  1. Odkrywaj tajniki SEO:
    Zacznij od zdobywania podstawowej wiedzy z dziedziny SEO – badania słów kluczowych, optymalizacji on-page, link buildingu, SEO technicznego i content marketingu. Ten pierwszy krok jest jak podstawa do budowy domu – musisz go solidnie postawić, aby móc kontynuować dalszą budowę. A najlepsze jest to, że wiedza ta jest w zasięgu twoich rąk – wiele darmowych i płatnych zasobów online czeka, aby Ci pomóc.
  2. Zanurz się w narzędziach SEO:
    Zdobądź umiejętności obsługi narzędzi SEO, takich jak Google Analytics, Google Search Console, SEMRush, Ahrefs, Senuto i innych. Te narzędzia to twoi wierni sprzymierzeńcy w analizie wyników SEO i dostosowywaniu strategii. Pomyśl o nich jak o niezastąpionych pomocnikach, które dadzą Ci wiedzę i moc, by podbić świat SEO.
  3. Nieustannie się ucz i rozwijaj:
    Pamiętaj, że w dziedzinie SEO każdy dzień jest nowym dniem do nauki. Algorytmy wyszukiwarek są aktualizowane, pojawiają się nowe techniki i strategie – ale to jest to, co czyni tę dziedzinę tak fascynującą! Twoja ciekawość i chęć do nauki będą twoim kompasem, prowadzącym Cię przez ciągłe zmiany i otwierającym drzwi do nieskończonych możliwości.
  4. Buduj sieć kontaktów i swoją markę:
    Pamiętaj, że nie jesteś sam na tej drodze. Uczestnictwo w konferencjach, szkoleniach i innych wydarzeniach branżowych daje Ci szansę na nawiązanie kontaktów z innymi specjalistami SEO, a także na budowanie własnej marki.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Marketer B2B, Szkoleniowiec
Growth marketer
Dyrektor kreatywny, Przedsiębiorca

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery