Swoją przygodę z Content Marketingiem rozpoczęłam prawie 8 lat temu. Zaczynałam jako copywriter, realizując teksty dla różnych marek m.in. z branży fashion, sportowej czy hotelarskiej. Następnie zaczęłam pracę jako specjalista CM – przeszłam przez stanowisko juniora, regulara, seniora. Obecnie jestem Growth Leaderem Content Marketingu w agencji PromoTraffic i odpowiadam za rozwój usługi CM.
To, z czym mierzę się na co dzień, to brak wiedzy na temat różnicy pomiędzy pracą contentowca a copywritera. Czym zajmuje się specjalista CM? Odpowiada za budowę strategii, układanie harmonogramów treści, współpracę z copywriterami, którzy te teksty tworzą. Najważniejszym elementem jest natomiast analityka – contentowiec musi umieć w taki sposób zaprojektować działania, by przynosiły one efekt – ściągały ruch na stronę, budowały ścieżkę konwertującego użytkownika, lojalizowały grupę docelową.
Dlatego w swojej codziennej pracy wykorzystuję specjalistyczne narzędzia, m.in.: Senuto, Ahrefs, Keyword Planner, Google Analytics, Google Search Console, TGI. Pozwalają one zaprojektować działania CM w taki sposób, by odpowiadały na potrzeby odbiorców.
A po pracy? Lubię czytać książki (najlepiej szwedzkie kryminały), chodzić na spacery (zwłaszcza brzegiem morza), spędzać czas z przyjaciółmi i wspólnie z nimi zastanawiać się, dlaczego jeszcze nie dostałam listu z Hogwartu. 🙂
Praca w agencji jest tak dynamiczna, że trudno odpowiedzieć, jak wygląda mój dzień pracy. Zdarzają się spokojne dni i wtedy rezerwuję je na tzw. pracę projektową i strategiczną. Praca projektowa to wszelkiego rodzaju zadania, które wykonuję w ramach projektów – kwestie analityczne, obsługa contentu, kontakt z klientami.
Praca strategiczna to wszystkie kwestie, które dotyczą rozwoju usługi. Do moich obowiązków należy również praca ze specjalistami CM – konsultowanie wyników na projekcie, zmian w strategii, wdrażanie nowych rozwiązań. A w mniej spokojne dni? Robię to, co ma aktualnie najwyższy priorytet na niekończącej się liście tasków. 🙂
Wyzwania, które napotykam w swojej pracy, od lat są niezmienne – zmieniające się środowisko biznesowe i społeczne. Wszystkie wydarzenia, takie jak pandemia, wybuch wojny na Ukrainie, inflacja mają wpływ na zachowania użytkowników i ich potrzeby, a to przekłada się na biznes. Dlatego w pracy każdego marketingowca (nie tylko tego contentowego) tak ważna jest umiejętność określania potrzeb grupy docelowej i śledzenia zmieniających się trendów w kluczowych branżach.
Jeśli miałabym wyróżnić główne umiejętności, które powinien posiadać specjalista CM, byłyby to:
Oprócz tego niezbędne są również kompetencje miękkie – budowanie relacji z klientami, wsłuchiwanie się w ich potrzeby. Nie zaszkodzi również ciekawość na temat tego, co się dzieje – nie tylko w branży marketingowej, ale i na świecie.
Jaka jest moja rada? Po prostu zacznij. Pamiętaj, że błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi, a najlepszy ekspert to taki, który zaliczył już wszystkie możliwe fakapy. 😉
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery