Monika Haczek

Growth leader content marketingu
Social Media:
Kim jest Monika Haczek?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Swoją przygodę z Content Marketingiem rozpoczęłam prawie 8 lat temu. Zaczynałam jako copywriter, realizując teksty dla różnych marek m.in. z branży fashion, sportowej czy hotelarskiej. Następnie zaczęłam pracę jako specjalista CM – przeszłam przez stanowisko juniora, regulara, seniora. Obecnie jestem Growth Leaderem Content Marketingu w agencji PromoTraffic i odpowiadam za rozwój usługi CM.

To, z czym mierzę się na co dzień, to brak wiedzy na temat różnicy pomiędzy pracą contentowca a copywritera. Czym zajmuje się specjalista CM? Odpowiada za budowę strategii, układanie harmonogramów treści, współpracę z copywriterami, którzy te teksty tworzą. Najważniejszym elementem jest natomiast analityka – contentowiec musi umieć w taki sposób zaprojektować działania, by przynosiły one efekt – ściągały ruch na stronę, budowały ścieżkę konwertującego użytkownika, lojalizowały grupę docelową.

Dlatego w swojej codziennej pracy wykorzystuję specjalistyczne narzędzia, m.in.: Senuto, Ahrefs, Keyword Planner, Google Analytics, Google Search Console, TGI. Pozwalają one zaprojektować działania CM w taki sposób, by odpowiadały na potrzeby odbiorców. 

A po pracy? Lubię czytać książki (najlepiej szwedzkie kryminały), chodzić na spacery (zwłaszcza brzegiem morza), spędzać czas z przyjaciółmi i wspólnie z nimi zastanawiać się, dlaczego jeszcze nie dostałam listu z Hogwartu. 🙂

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Praca w agencji jest tak dynamiczna, że trudno odpowiedzieć, jak wygląda mój dzień pracy. Zdarzają się spokojne dni i wtedy rezerwuję je na tzw. pracę projektową i strategiczną. Praca projektowa to wszelkiego rodzaju zadania, które wykonuję w ramach projektów – kwestie analityczne, obsługa contentu, kontakt z klientami. 

Praca strategiczna to wszystkie kwestie, które dotyczą rozwoju usługi. Do moich obowiązków należy również praca ze specjalistami CM – konsultowanie wyników na projekcie, zmian w strategii, wdrażanie nowych rozwiązań. A w mniej spokojne dni? Robię to, co ma aktualnie najwyższy priorytet na niekończącej się liście tasków. 🙂

Wyzwania, które napotykam w swojej pracy, od lat są niezmienne – zmieniające się środowisko biznesowe i społeczne. Wszystkie wydarzenia, takie jak pandemia, wybuch wojny na Ukrainie, inflacja mają wpływ na zachowania użytkowników i ich potrzeby, a to przekłada się na biznes. Dlatego w pracy każdego marketingowca (nie tylko tego contentowego) tak ważna jest umiejętność określania potrzeb grupy docelowej i śledzenia zmieniających się trendów w kluczowych branżach.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Jeśli miałabym wyróżnić główne umiejętności, które powinien posiadać specjalista CM, byłyby to:

  • Umiejętność pisania/tworzenia angażujących treści – tak, specjalista CM rzadko pisze sam treści, z reguły ma do tego dedykowany zespół. Jednak, by ocenić treść, dać feedback i wprowadzić poprawki, niezbędne jest doświadczenie copywriterskie. To pewnie dlatego, jest to zazwyczaj pierwsza praca większości contentowców.
  • Wiedza na temat SEO – aby ściągać na stronę użytkowników z wyszukiwarki bez konieczności wydzielania budżetów reklamowych, niezbędna jest podstawowa wiedza na temat pozycjonowania i dobierania odpowiedniego zestawu fraz kluczowych.
  • Umiejętność określania grup docelowych – treści, które są tworzone dla użytkowników, powinny odpowiadać na ich potrzeby. Dodatkowo, by dotrzeć do użytkowników, nie wystarczy tylko ruch organiczny – potrzebna jest również wiedza na temat tego, gdzie Ci użytkownicy przebywają. Tylko w taki sposób można zbudować wartościowy plan dystrybucji treści.
  • Wiedza na temat innych kanałów – SM, E-mail marketing, Marketing Automation, kampanie – plan dystrybucji opiera się na pozyskiwaniu użytkowników z różnych kanałów. Specjalista CM musi mieć podstawową wiedzę na temat wszystkich kanałów, które są wykorzystywane w online, by zbudować wartościową strategię CM.
  • Umiejętności analityczne – dobry content, to taki, który pomaga pozyskiwać nowych użytkowników i ich angażować. To, czy strategia działa, czy trzeba ją zmienić, musi być określone na podstawie twardych danych. Strategia CM bez założonych KPI i analityki to tylko bezsensowne pisanie treści – można, ale po co? 😉

Oprócz tego niezbędne są również kompetencje miękkie – budowanie relacji z klientami, wsłuchiwanie się w ich potrzeby. Nie zaszkodzi również ciekawość na temat tego, co się dzieje – nie tylko w branży marketingowej, ale i na świecie.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jaka jest moja rada? Po prostu zacznij. Pamiętaj, że błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi, a najlepszy ekspert to taki, który zaliczył już wszystkie możliwe fakapy. 😉

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Marketer, Specjalista od contentu
Marketerka, CEO Priders, agencji marketingu inkluzywnego
CEO, Przedsiębiorca, Marketer
Handlowiec

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery