Monika Nastalska

Email marketing & retention specialist
Social Media:
Kim jest Monika Nastalska?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Cześć, z tej strony Monika 👋

Od 6 lat pomagam firmom prowadzić skutecznie e-mail marketing.

Swoją karierę w branży rozpoczęłam od… pracy dyplomowej na temat automatyzacji marketingu w e-commerce. Studiowałam ekonomię, więc trochę odbiegłam tym tematem od podstawowego zakresu studiów. W swojej pracy, jako przykład systemu klasy marketing automation, wykorzystałam SALESmanago Marketing Automation. Wówczas źródeł wiedzy nie było zbyt wiele na temat automatyzacji, dlatego materiały pozyskiwałam bezpośrednio od firmy oraz z zagranicznych źródeł. Tak właśnie rozbudziło się moje ogromne zainteresowanie tym tematem.

Zaraz po zakończeniu studiów dołączyłam do pracowników spółki Benhauer, czyli właściciela SalesManago. Chciałam poznać dzięki temu lepiej system, dlatego korzystałam na maksa z tej możliwości. Po krótkim czasie przeszłam do FreshMaila i to tam rozwinęłam najbardziej swoje skrzydła. Pracowałam w BOKu, więc musiałam znać system lepiej niż własną kieszeń. Bardzo szybko się uczyłam, bo byłam bardzo zajarana tym tematem.

Szybko zaczęłam otrzymywać pochwały i nagrody m.in. za największą proaktywność w obsłudze klienta. Prowadziłam szkolenia dla klientów — najpierw z obsługi systemu, później z działań email marketingowych. Współtworzyłam kurs email marketingowy, pisałam artykuły na bloga i do bazy wiedzy, pomagałam we wdrożeniu nowych funkcjonalności. Robiłam bardzo dużo ponad własne obowiązki (w ramach jednego stanowiska, więc za tę samą wypłatę), dzięki temu jednak trafiłam szybko do działu Customer Success, gdzie rozwinęłam się najbardziej i zaczęłam współpracę z działem marketingu.

Po pewnym czasie trafiłam do agencji Email Partners, gdzie zajmowałam się realizacją mailingów reklamowych do baz zewnętrznych. Były to kampanie w większości dla branży ecommerce. Poznałam też tę inną stronę tj. pracę agencyjną, która charakteryzuje się innymi zasadami. Kiedy osiągałam już bardzo dobre wyniki, zaczęłam zajmować się dodatkowo content marketingiem, w tym poprawą komunikacji marki. I znowu po pewnym czasie otrzymałam możliwość pracy, o której marzyłam docelowo — bezpośredniej współpracy z marką.

Od tamtego czasu, do teraz, zajmuję się działaniami w obszarze email marketingu i CRM w spółce Ecommerce Factory. Pracuję również pod własną marką, wdrażając email marketing w biznesach e-commerce oraz B2C, realizuję przeróżne działania email marketingowe oraz wspieram klientów w ich samodzielnych projektach.

W międzyczasie uczestniczyłam w różnych wydarzeniach marketingowych, przeczytałam wiele książek i ebooków, wzięłam udział w dziesiątkach webinarów czy live’ów, odbyłam niezliczoną ilość rozmów. 

Po tych kilku latach w branży wierzę w ludzkie podejście w email marketing. Dlatego pomagam firmom budować trwałe relacje z klientami poprzez email marketing oparty na danych, dzięki czemu osiągają trwały wzrost, utrzymując wysoki wskaźnik retencji, czyli utrzymania klientów.

Mój zakres działań to:

  • Analiza i strategia email marketingowa.
  • Zwiększanie retencji klientów.
  • Realizacja działań email marketingowych & marketing automation (sms, web push, live chat, automatyzacje emailowe, pozyskiwanie klientów, edukacja, lejki marketingowo – sprzedażowe, subskrypcje)
  • Wdrożenia, audyty, zmiany, doradztwo.
  • Szkolenia, warsztaty.

Specjalizuję się w:

  • Strategia email marketingowa.
  • Marketing Automation.
  • Digital marketing z mocnym naciskiem na działania w obszarze CRM & Email Marketing.
  • Wdrożenia Email Marketingu w sklepach internetowych.
  • Szkolenia email marketing, zarządzanie bazą odbiorców, automatyzacja marketingu.

    Prywatnie aktywna psia mama, ciekawa świata i ludzi, email geek, mistrzyni chaosu, wielbicielka podróży małych i dużych, wiosny, kawy i śniadań (fun fact: ponad dekadę temu prowadziłam bloga śniadaniowego).

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Każdy dzień w mojej pracy wygląda nieco inaczej.

Zajmuję się email marketingiem i automatyzacją marketingu całościowo tj. zarówno strategią, realizacją, designem, copywritingiem, analizą, optymalizacją i raportowaniem. Często określam siebie mianem “one-man army”  – mam niezależne stanowisko.

Standardowo zaczynam pracę ok 8:00 od sprawdzenia wyników kampanii, wiadomości mailowych i Click-upa, gdzie mam rozpisane planowane kampanie, promocje i inne działania.

Realizuję średnio 6-7 kampanii email tygodniowo (wliczając w to szablon i jego design, treść maila, testy A/B, personalizację i segmentację odbiorców. Pracuję głównie na systemie GetResponse MAX, ale również Klaviyo, MailerLite, Active Campaign, MailChimp, Omnisend. Można zatem powiedzieć, że codziennie tworzę choć jedną kampanię i zazwyczaj robię to w godzinach 9:00-13:00 lub 18:00-20:00. 

Dodatkowo realizuję kampanie sms, web push, tworzę formularze subskrypcji, landing pages, ustawiam kody rabatowe, tworzę i edytuję wiadomości transakcyjne (po zakupie czy systemowe). Takie zadania nie są przeze mnie wykonywane codziennie, ale zawsze zajmują pierwszą część mojego dnia pracy.

Każdego dnia zarządzam bazą klientów i subskrybentów — segmentuję bazę pod różne kampanie, scenariusze automatyzacji, smsy czy web pushe. Zajmuję się zgłoszeniami RODO, dbam o odpowiednie dokumenty tj. politykę prywatności, regulamin newslettera, lead magnetu. Zbieram i wykorzystuję w kampaniach i działaniach promocyjnych dane deklaratywne, behawioralne i transakcyjne. Przykładowo, wśród danych deklaratywnych znajdzie się imię czy miasto. Dane behawioralne to głównie otwarcia, kliknięcia, przeglądanie określonych podstron czy produktów. Z kolei dane transakcyjne wskazują m.in. liczbę zakupów, zakupione produkty, CLV, średnią wartość koszyka.

Analizuję i optymalizuję kampanię — korzystam z raportów, które generuje system do email marketingu oraz wykorzystuję Excela / Arkusze Google i Notion. Przygotowuję raporty tygodniowe, miesięczne i kwartalne. Zwykle rezerwuję na to czas w piątki.

Dbam o dostarczalność — weryfikuję liczbę wysłanych/dostarczonych wiadomości, liczbę wypisów, zgłoszeń spamu. Obecność uwierzytelnień tj. SPF, DKIM, DMARC, BIMI. Zajmuję się tym każdego dnia po wysyłce kampanii email.

Przygotowuję i optymalizuję kampanie powitalne, promocyjne, remarketingowe (np. porzucone koszyki), sprzedażowe, utrzymujące klienta/subskrybenta. 

Wdrażam email marketing od zera lub poprawiam działania po przeprowadzonym audycie. Współpracuję często z project managerem lub developerami. Muszę mieć podstawową wiedzę o SQL, HTML, CSS, API. Są to projekty zwykle długoterminowe. Wdrożenie integracji po API potrafi się ciągnąć miesiącami.

Pracuję z domu — do pracy potrzebuję komputer, dostęp do szybkiego Internetu, słuchawki i spokój 🙂

W swojej pracy najbardziej lubię element strategiczny oraz dostęp i możliwość korzystania z ogromnej liczby danych do wdrażania i optymalizacji procesów. 

Największe wyzwania, to przeszkody związane z zapleczem technicznych np. błędy w przekazywaniu danych między systemem do email marketingu a CRMem/sklepem, problemy z API, błędy systemu, itp. Takie rzeczy są na porządku dziennym w pracy z kilkoma sklepami, jak w moim przypadku. Nie ma tygodnia bez nich i niestety trzeba czekać na naprawę, więc jestem zależna od innych osób. 

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Praca specjalisty od email marketingu dla ecommerce jest wymagająca — zarówno pod względem liczby zadań, jakie obejmuje stanowisko, jak i odpowiedzialności. W przypadku gdy nie masz pomocy grafików czy copywriterów, musisz być również kreatywny/a. Praca ta zatem łączy nie tylko elementy strategiczne, ale również analityczne i kreatywne. Z pewnością nie jest to stanowisko na początek kariery i często ta kariera zaczyna się od zupełnie innego stanowiska np. w obsłudze klienta czy sprzedaży. Nic dziwnego, bo te umiejętności bardzo mocno się przydają w mojej pracy.

Część umiejętności czy cech można bardzo szybko wywnioskować z działań, jakie obejmują stanowisko specjalisty ds. email marketingu.

Są to na pewno:

  • obsługa narzędzi i systemów do email marketingu/automatyzacji marketingu
  • znajomość dobrych praktyk email marketingowych
  • umiejętność kodowania responsywnych szablonów maili lub edycji szablonów w drag&drop. Znajomość zasad projektowania skutecznych maili m.in. lokalizacja CTA, wielkość fontów, odpowiednie marginesy, waga maila, waga i wielkość obrazków
  • umiejętność segmentacji odbiorców w oparciu o warunki i reguły
  • umiejętność projektowania scenariuszy automatyzacji w oparciu o warunki, tagi, reguły, segmenty
  • znajomość Excela/Arkuszy Google
  • znajomość programów organizujących pracę np. Slack, Click Up, Jira, Miro, Notion itp.
  • znajomość ogólna marketingu, sprzedaży i obsługi klienta
  • ze względu na współpracę z project managerem lub developerami należy mieć podstawową wiedzę o SQL, HTML, CSS czy API.
  • znajomość technicznych aspektów wysyłki mailingów (celem kontroli dostarczalności)
  • wiedza na temat procesów w ecommerce.

Każda kampania mailingowa jest dzielona na segmenty, w związku z czym należy mieć umiejętność logicznego myślenia, ogromnej koncentracji i wizualizacji procesów (można do tego wykorzystać różne programy np. Miro). 

Na tym stanowisku ważna jest również proaktywność i cierpliwość. Ze względu na dostęp do ogromnej bazy danych i informacji o klientach, email marketer często aktywnie uczestniczy w ustalaniu strategii komunikacji i promocji.

W tej pracy na pewno przydaje się również determinacja, konsekwencja i wytrwałość, gdyż na efekty trzeba często dłużej poczekać i stawić czoła dużej ilości wyzwań. Email Marketing to maraton, a nie sprint.

Trzeba mieć otwartą głowę i nieustannie śledzić trendy, aktualności z branży, również prawnicze. Otwarta głowa jest potrzebna do przeprowadzania testów, do optymalizacji procesów, często do zmiany zdania i kierunku działania. 

Ważna jest też umiejętność radzenia sobie ze stresem, poczucie odpowiedzialności, możliwość szybkiej reakcji. Często “po godzinach”.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Warto być proaktywnym i ambitnym — stawiać sobie wysokie cele, korzystać z różnych okazji, walczyć ze słabościami, strachem, przekraczać swoją strefę komfortu np. brać udział w webinarach, pisać artykuły, proponować działania, które mają sens, pomagać innym, dzielić się wiedzą, być wiecznie głodnym wiedzy, aktualizować ją 🙂

Jednocześnie nie bierzcie na siebie za wiele. Nie żyjcie tylko pracą. Ja popełniłam ten błąd, że pracę przyprowadzałam do domu, co prawie doprowadziło mnie do wypalenia (tak, nie trzeba przepracować na to 20 lat!). Dbajcie o siebie, wykorzystujcie te 8h w pracy i stawiajcie swój rozwój na pierwszym miejscu.

Ryzykujcie! Jak dostaniecie lepszą ofertę pracy czy sami taką znajdziecie, idźcie w to! Nie zaniżajcie swojego wynagrodzenia, weryfikujcie rynek. Wierzcie w siebie, ale z odrobiną pokory. Przyjmujcie chętnie feedback, uczcie się na błędach (najlepiej cudzych hehe). 

Pierwsze krok postawiłabym podobne do mojego — szukajcie pracy w obsłudze klienta lub sprzedaży w firmach oferujących usługi email marketingowe lub w agencjach. Tam nauczycie się wiele od innych, mając otwartą głowę i trafiając na fajnych ludzi. Będziecie uczestniczyć w fajnych współpracach czy przy ciekawych projektach. Poznacie, jak wygląda współpraca z dużymi brandami.

Stawiajcie sobie ambitne cele, nie bójcie się działać czy prosić o pomoc. Obserwujcie działania email marketingowe innych firm, zapisujcie się do newsletterów, patrzcie, jak wygląda cały proces, jak wygląda landing page, jak wygląda kampania promocyjna. Obserwujcie ekspertów na LinkedIn czy na Twitterze. Bierzcie udział w szkoleniach (sprawdzajcie opinie) i bezpłatnych wydarzeniach. Róbcie notatki, testujcie narzędzia, sprawdzajcie, jak wyglądają procesy zakupowe w sklepach internetowych.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Strateg, Brand manager, Autorka
CEO, Przedsiębiorca, Marketer
CEO, MarTech solutions architect
Lektor, Twórca

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery