Oliwia Dębska

Konsultant, Headhunter
Social Media:
Kim jest Oliwia Dębska?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Pracuję jako konsultantka w firmie rekrutacyjnej Hays. W praktyce oznacza to, że łączę funkcje przedstawicielki handlowej oraz rekruterki. Pozyskuję klientów, czyli pracodawców borykających się z trudnościami w odnalezieniu odpowiednich pracowników, a następnie znajduję dla nich odpowiednich kandydatów do pracy. Specjalizuję się głównie w rekrutacji inżynierów z zakresu procesów, utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych, automatyki i robotyki.

Swoją karierę zaczynałam od pracy w dziale administracji małej firmy zajmującej się pośrednictwem w sprzedaży materiałów wybuchowych. Następnie umiejętności sprzedażowe zdobywałam w branży fotowoltaicznej.

Jednak przed pracą w sprzedaży wzbraniałam się bardzo długo. Kojarzyła mi się z nachalnym przekonywaniem ludzi to kupienia czegoś, czego nie chcą i nie potrzebują. A później trafiłam na szkolenie ze sprzedaży i niemal na wstępie usłyszałam: „Jak ktoś nie chce czegoś kupić, to tego nie kupi.” i „Każdy ma swoją grupę odbiorców. Nie wszyscy będą Cię lubić.”. Byłam w szoku. Okazało się, że sprzedaż to budowanie relacji – dowiadywanie się, czego ludzie potrzebują i oferowanie rozwiązań, które pomogą im osiągnąć cel.

Z obecnym doświadczeniem postrzegam sprzedaż jako sztukę – podejście do każdego klienta zgodnie z jego oczekiwaniami, dotarcie do źródła jego potrzeb rekrutacyjnych, serdeczne wsparcie, a jednocześnie zachowanie stanowczości przy negocjacjach. Trochę jak taniec z kimś nowo poznanym. Sprzedaż nauczyła mnie wiele: podejścia do ludzi, komunikacji, asertywności i radzenia sobie z niepowodzeniami. Na pewno jest dla mnie źródłem satysfakcji.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Mój tydzień pracy rozpoczyna się w piątek o 15:00 od planowania pracy na kolejny tydzień – przeglądam aktywne projekty, kontaktuję Kandydatów i Klientów, z którymi w danym momencie pracuję. Sprawdzam, gdzie moja uwaga będzie najbardziej potrzebna i jak to uwzględnić w kolejnym tygodniu.

Zaraz w poniedziałek mam spotkanie z moim rewelacyjnym zespołem – omawiamy projekty, z czym się mierzymy i analizujemy co jeszcze możemy w danym projekcie zrobić. Często korzystam z doświadczenia koleżanek, które sugerują gdzie jeszcze mogę poszukać odpowiednich osób lub jakiej branży jeszcze nie rozważyłam.

Następnie praca jest dynamiczna i wielozadaniowa – jednocześnie prowadzę poszukiwania osób, czy to w wewnętrznej bazie czy na LinkedIn, prowadzę rozmowy rekrutacyjne, przygotowuję raporty z doświadczenia Kandydatów i rekomenduję je do Klientów. W międzyczasie na bieżąco rozmawiam z Klientami, prowadzę spotkania sprzedażowe, tworzę oferty, podpisuję umowy i pozyskuję nowe projekty.

Dodatkowym elementem mojej pracy jest wsparcie przy wdrażaniu stażystów, prowadzenie prezentacji dla osób wchodzących na rynek pracy czy pisanie wypowiedzi medialnych z zakresu poszukiwania pracy.

Można powiedzieć, że moje stanowisko zajmuje szeroki zakres działań, które się ze sobą przeplatają. Każdy dzień jest dynamiczny, intensywny i pełny kreatywnych zadań.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Aby zacząć pracę w Hays najważniejszą umiejętnością jest znajomość języka angielskiego. Niejednokrotnie prowadzimy spotkania sprzedażowe na poziomie międzynarodowym lub rekrutujemy Kandydatów zagranicznych w języku angielskim. Całej reszty w zasadzie można się nauczyć.

Najważniejsze są umiejętności miękkie – otwartość, komunikatywność, dystans do siebie i do ludzi, determinacja. Sprzedaż ma to do siebie, że bardzo wiele spotkań nie kończy się umową albo trzeba prowadzić rozmowy i negocjacje przez wiele tygodni, a czasem nawet miesięcy. Rekrutacja z kolei oznacza, że możemy znaleźć rewelacyjną osobę, która przyjmie inną ofertę lub wycofa się z projektu.

Ważnym jest, aby takie przeszkody nie wpływały na nas negatywnie – to ryzyko wpisane w koszta. Jak nie uda się podpisać umowy, trzeba wykonać następny telefon. Jak Kandydat wycofa się z procesu, trzeba znaleźć kolejnego. Przy odpowiednim nastawieniu nie ma rzeczy niemożliwych.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Po wielu doświadczeniach w różnych firmach i przy wyboistej drodze zawodowej, zdecydowanie wiele rzeczy zrobiłabym inaczej. Jakbym miała zebrać całe to doświadczenie w punktach, najważniejsze są:

  • Kultura organizacyjna to must have. W pracy spędza się bardzo wiele czasu i najważniejszym jest pracować w dobrej atmosferze, z ludźmi, którzy Cię wspierają. Nawet najlepsza, najbardziej rozwojowa i świetnie płatna praca nie zrekompensuje stresu wywołanego nieprzyjaznym środowiskiem.
  • Osławiony work-life balance. Oczywiście, może się zdarzyć chęć i przestrzeń do wykonywania nadgodzin raz na jakiś czas, ale na co dzień istotnym jest, aby wyjść z pracy i poświęcić czas dla siebie. Kreatywne hobby, spotkania z przyjaciółmi i rodziną. Obiecuję, że po odpoczynku produktywność rośnie i wynik jest jeszcze lepszy niż niekończąca się ilość nadgodzin.
  • Nie oceniaj póki nie spróbujesz. Może się wydawać, że jakaś praca czy jakiś zawód nie jest dla Ciebie, a po wdrożeniu i zyskaniu umiejętności może okazać się naprawdę pasjonujący. Może być też tak, że całe życie marzysz o jakiejś pracy, a jak zaczynasz wykonywać to codziennie, to cała pasja znika i się męczysz. Zazwyczaj realia 8 godzin dziennie weryfikują nasze oczekiwania.
  • Jak się nie rozwijasz, to się cofasz. Czasem dobrze jest na chwilę zatrzymać się i docenić ile udało Ci się już nauczyć i jak łatwo przychodzą Ci pewne zadania. Warto kontrolować jednak w skali 3, 6 i 12-miesięcznej czy robię wszystko co mogę. A może jednak mogę się czegoś nauczyć, spróbować czegoś nowego (nawet w obrębie jednego stanowiska), zobaczyć dokąd mnie to zaprowadzi.
  • Dystans to podstawa. W pracy, w domu, w życiu generalnie. Jeśli coś pójdzie nie po naszej myśli, coś się nie uda – nie świadczy to o mnie czy o Tobie jako o człowieku. To tylko informacja o działaniu i o sytuacji, która pozwala na zmianę kierunku i lepsze dostosowanie się do panującej sytuacji.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

HR generalistka, Bloggerka
Dyrektor okręgu
Trener Employer Branding
Prezes zarządu

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery