Patrycja Hrabiec-Hojda

Analityk rynku
Social Media:
Kim jest Patrycja Hrabiec-Hojda?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Broker informacji, analityk rynku, specjalisty marketingu online, przedsiębiorca, strateg działań marketingowych, szkoleniowiec i edukator. Wiele mam zawodowych twarzy ale łączy je jedno: informacja. Pozyskiwanie, wyszukiwania, analizowanie, weryfikowanie i wizualizowanie informacji. Tworzę dla klientów: analizy rynku, analizy konkurencji, strategia rozwoju, modele biznesowe, i strategie marketingowe. Pomagalam małym firmowm stawiać pierwsze kroki ale tez pomagałam firmowm zdobywaćrynki zagraniczne,

Zbudowałam markę szkoleniową www.Infobrokerska.pl, która prowadzi szkolenia z białego wywiadu(OSINT)  oraz zaawansowanego wyszukiwania informacji dla instytucji państwowych oraz firm. Zbudowałam markę analityczną www.markethub.pl obsługującą duże i średnie przedsiębiorstwa. Nasze analizy z MarketHub cytowane są przez największe polskie media jak Forbes czy Newsweek.

Prowadzę także największy w Polsce portal o białym wywiadzie, który odwiedza miesięcznie ponad 15 tysięcy osób, www.rynekinformacji.pl

Współtworzę startup automatyzujący procesy pozyskiwania informacji do firm. 

Jestem współautorką książki “Google Hacking. Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwić sobie pracę”. 

Od samego początku prowadzę marketingowo swoje firmy oraz pomagam zaprzyjaźnionym przedsiębiorcom we wdrażaniu marketingu online. Od 17 lat buduję strony internetowe oparte na WordPressie. 

Wśród moich klientów są takie instytucja jak Ministerstwa, Komenda Główna Policji, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, NIK, KGHM, wojsko, służby oraz liczne firmy. 

Do moich zrealizowanych marzeń zaliczam powołanie stowarzyszenia branżowego. Zajęło mi to 9 lat, ale teraz stowarzyszenie ma już 8 lat (www.spi.org) oraz wystąpienie na konferencji Internet Beta. 

Skończyłam 3 kierunki studiów, w tym studia doktoranckie. Prowadziłam zajęcia na różnych polskich uczelniach. Stworzyłam standardy zawodu brokera informacji oraz specjalisty zarządzania informacji dla Ministerstwa Pracy

Prywatnie jestem mamą oraz działaczem społecznym. Lubię się uczyć i poznawać nowe rzeczy. Jestem fanką networkingu w każdej formie.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Moja praca pozwala mi pracować wszędzie, zarówno w biurze, jak i zdalnie. Z większością moich klientów widują się tylko online lub nawet tylko mailowo. Nawet w przypadku szkoleń coraz częściej jest to w świecie cyfrowym. 

Ponieważ moja praca jest też moją pasją czasem zapominam z niej wychodzić. Musiałam sobie wypracować mechanizmy pozwalające mi zakończyć research na temat dla klienta i nie wracać do niego. 

W mojej firmie zajmuje się zarówno pozyskiwaniem zleceń, sprzedażą i marketingiem ale także ich realizacją lub wsparciem zespołu w ich realizacji. mocno pracujemy na aplikacjach ułatwiających komunikację (Slack), zarządzanie projektami (Asana) oraz wspomagających marketing (kiedyś Hootsiut, teraz Canva Pro).

Od zawsze największym wyzwaniem w tej branży jest edukacja klienta i nauka przedstawiania naszych niełatwych usług w zrozumiały sposób. 

Pasjonujące w tej pracy jest zmienność tematów oraz to, że każde zlecenie uczy czegoś nowego. Łączenie umiejętności zdobywania informacji z wnioskowaniem i najnowszymi trendami przynosi fascynujące połączenie np. w pisaniu strategii marketingowych i modelach biznesowych. 

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Przez moją firmę w ciągu 17 lat przewinęło się bardzo dużo adeptów zawodu broker informacji (researchera). Zawód ten wymaga cierpliwości i pasji. Otwarcia na uczenie się nowych rzeczy. Do umiejętności podstawowych zaliczyć można znajomość źródeł informacji np. Eurostatu oraz technik wyszukiwania jak google hacking. Bardzo ważnym elementem jest umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania. 

Cierpliwość przyda się przy realizacji zleceń ponieważ wymagają one czasem powtarzalnych czynności np. podczas budowania baz firm a także czytania dużej ilości materiału. 

W tym zawodzie trzeba być na bieżąco nie tylko ze źródłami ale też ekonomią, trendami czy prawem. Pomocne są języki obce oraz zamiłowanie do technologii i aplikacji. Excel i inne narzędzia to też jest codzienne narzędzie pracy. Researcher nie może bać się nowych technologii, AI też przychodzi z pomocą. Ale ważna jest też umiejętność krytycznego myślenia i weryfikowania informacji w oparciu o więcej niż jedno źródło. 

Jeśli ktoś chciałby rozwijać zdolności analityczne i researcherskie to tutaj wizualizacja informacji staje się mocnym wyzwaniem, czyli znów aplikacje online. Przydatne bywa wyczucie estetyki.

Praca z informacją jest pasjonująca bo tematy się szybko zmieniająi moznaznelźć swoją niszę lub spejalizacją. Bo są researcherzy zajmujący się genealogią, alb tylko jedną branżą np. farmacją. To zawód dla osób w każdym wieku, choć łatwie się w nim odnaleźć mając już za sobą pierwsze doświadczenia zawodowe.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

  1. Zaczęłabym od zdobycia doświadczenia biznesowego w jakieś konkretnej branży a dopiero potem zostałabym researchem w konkretnej specjalizacji. Taki model dla zawodu infobrokera działa w USA. U nas trochę jest to odwrócone. 
  2. Czytałambym więcej książek biznesowych i szybciej wcielała bym rady z nich w życie. 
  3. Gdyby wiedziała o swoim zawodzie to co wiem teraz to stawiałabym w pierwszej kolejności na rentowne zlecenia a nie tylko na takie, które dają satysfakcję. Skalowałabym sprzedaż szybciej, budując zespół specjallistów. 
  4. Uważam, że etap przejścia od profesjonalisty do zarządzania firmą jest dość trudny. Wymaga dokładnego zaplanowania. Więc chyba na początku prowadzenie firmy infobrokerskiej odpowiedziałabym sobie na pytanie; Czy chce być profesjonalistą w swoim zawodzie czy chcę budować biznes. 

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Szaman marketingu
Business development manager
Konsultant techniczny, Automation engineer
Przedsiębiorca, Marketer

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery