Patrycja Mielewczyk

Digital product designerka
Social Media:
Kim jest Patrycja Mielewczyk?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem Digital Product Designerką, obecnie na stanowisku seniorskim w software house Euvic, w którym pracuję od ponad 2 lat. Pasjonuje mnie strategiczne i holistyczne podejście do procesu tworzenia rozwiązań, z dużym zacięciem do produktów o mocnym podłożu technicznym. 

Specjalizuję się w projektowaniu wewnętrznych aplikacji firmowych z silnym zwróceniem uwagi na całościowe funkcjonowanie w procesie firmy. Projektowanie UX/UI fascynuje mnie ze względu na multidyscyplinarność tej dziedziny – UX leży na połączeniu psychologii, designu, researchu, analityki, technologii i biznesu. Nie ma tu nudy! 

Najważniejsze jednak dla mnie jest to, że mam możliwość rozwiązywać prawdziwe problemy w kreatywny sposób, by wpłynąć pozytywnie na życie codzienne realnych ludzi.

Jestem architektem z wykształcenia, a w procesie swojej edukacji od zawsze kierowałam się wspomnianą pasją do holistycznego projektowania żyjących, zmieniających się produktów. Uwielbiam tworzyć i ulepszać rozwiązania dla odbiorcy końcowego i cieszyć swoje oko, widząc jak produkt się rozwija i jest wykorzystywany. 

Nic nie satysfakcjonuje mnie bardziej, niż sprawiać, że codzienne korzystanie z produktu staje się wygodniejsze i bardziej przyjazne, nie wymagające większego zaangażowania kognitywnego użytkownika. Dopiero w kolejnym kroku stawiam na aspekt wizualny.

Po godzinach angażuję się w działania kolektywu Big Hat Poland, którego jestem współzałożycielką. Big Hat Poland to kolektyw freelancerów o zróżnicowanych kompetencjach i zainteresowaniach, który założony został poprzez fascynację i chęć dzielenia się wiedzą nt projektowania UX/UI:

  • nagrodzony w konkursie World Usability Day 2020 – WUD Silesia 10,5 za projekt spekulatywny “Circulance”
  • zauważony i doceniony za wdrożoną i zaawansowaną koncepcję promocji polskiego wzornictwa podczas Bydgoszcz Design Challenge 2022

Osobiście odkryłam obszar Product Designu w branży IT jak już wykonywałam prace i projekty z nim związane. Podczas swojej drogi zawodowej pozwoliłam sobie na eksplorację i eksperymentowanie – od pracy w biurze architektonicznym, poprzez projektowanie wnętrz, czy projektowanie graficzne. Naturalnie w ten sposób zaczęłam się zbliżać do stanowiska, na jakim pracuję obecnie. 

Moją pasją, poza tym co nakręca mnie w pracy, jest świat koński i możliwość obcowania z tymi zwierzętami. Kocham naturę i spacery z końmi w lesie. W wolnym czasie ćwiczę, rysuję, majsterkuję i uwielbiam porządkować przestrzenie. Od czasu do czasu podróżuję i w każdym miejscu staram się odkryć ducha miasta, to jak funkcjonują ludzie w przestrzeni.

Prywatnie jestem osobą, która naturalnie angażuje się w wszystkie potencjalne inicjatywy i żałuję, że nie da się doby rozciągnąć z 24h do chociaż 48h! Nie rozumiem, co to nuda.

Jestem otwarta, chętnie dzielę się wiedzą – choć nie zawsze udzielam łatwych i prostych odpowiedzi na trudne pytania, bo wszystko zawsze zależy 😉

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Dni w pracy Product Designera w Softwarehouse są bardzo różnorodne – tak jak wyżej wspomniałam, nie ma tu nudy! Ważne jest, aby wyznaczać sobie bloki pracy kreatywnej – podczas której realnie skupiamy się na naszym głównym zadaniu, czyli projektowaniu i analizowaniu.

Praca na takim stanowisku charakteryzuje się różnorodnością zadań – co oznacza wiele obszarów do nauki i ciągłej eksploracji. Taka praca to nie tylko wysokopoziomowa praca kreatywna w skupieniu. Codzienne obowiązki poruszają również tematykę strategii researchowych, prowadzenia wywiadów z użytkownikami, prowadzenie analizy danych z wywiadów czy testów produktowych, czy tworzenie i prezentowanie prezentacji podsumowujących. 

Ponadto pomiędzy tym wszystkim cyklicznie pojawia się możliwość prowadzenia warsztatów offline o różnej tematyce z partnerami biznesowymi, czy użytkownikami końcowymi, samo projektowanie rozwiązań oraz ich testowanie (w formie prototypów, jak i istniejącego już produktu).

Na co dzień pracuję zdalnie, co mi osobiście pomaga osiągnąć dużo wyższy poziom skupienia, niż w biurze. Pracę zaczynam między 6-8 (w zależności od pory roku). Ogromny nacisk jednak kładę na podtrzymywanie relacji w formie cyklicznych spotkań offline, zwłaszcza w zespołach projektowych – relacje to podstawa do dobrej komunikacji i kooperacji, co w ostatecznym rozrachunku oznacza dobro projektu i klienta.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Co dla mnie było głównym wyznacznikiem chęci pracy jako projektant? W moim przypadku było to odpowiedzenie sobie na pytanie, jak wyglądać powinna moja praca:

  • specyficzne / dynamiczne i ciągle rozwijające się środowisko pracy w branży IT, które silnie stymuluje (uwielbiam się uczyć i zdobywać nowe kompetencje / wiedzę)
  • odpowiednie personalne zestawienie umiejętności miękkich i technicznych 
  • praca w multidyscyplinarnym zespole

Kluczowe jest zdobycie umiejętności z zakresu projektowania UX/UI. Głównymi elementami kreowania projektu jest rozumienie, co użytkownik chce osiągnąć, jakie są jego problemy i jak wchodzą w interakcję z produktem. Umiejętności techniczne, których należy się nauczyć, mogą obejmować tworzenie szkiców i prototypów, prowadzenie badań i testowanie funkcjonalności produktów z użytkownikami. Do prototypowania wykorzystuję głównie Figmę.

Kolejno warto nabyć biegłość w obsłudze narzędzi do projektowania wizualnego oraz samą umiejętność wyczucia wizualnego. Produkt, który jest przyjemny dla oka, może zachwycić klientów i zapewnić przyjemne wrażenia użytkownika. Praca na stanowisku projektanta, który holistycznie obejmuje produkt, wymaga również poczucia estetyki i pewnej wiedzy na temat narzędzi używanych w projektowaniu wizualnym, np. Figma, Sketch lub Adobe Creative Suite.

Konieczne jest zebranie doświadczenia w samodzielnym zarządzaniu projektami lub w ramach kooperacji w multidyscyplinarnym zespole (w większych projektach również mając pod skrzydłami junior designerów, którym przydzielasz zadania i dzielisz się wiedzą). 

Przydatne jest zdobycie pewnej praktyki w postrzeganiu szerszego obrazu procesu, umiejętności planowania strategii i wiedzy o tym, jak zrealizować wizję firmy / produktu i co może pomóc w jej poszerzaniu zgodnie z procesami i priorytetami. Na tym etapie konieczne jest przeprowadzanie rozmów z klientem / stakeholderami zaangażowanymi w proces projektowy i próba uporządkowania wzajemnej współpracy, przypisania ról, obowiązków i decyzyjności. Dodatkowo, warto przygotować się do bliskiej kooperacji wraz Biznes Analitykami, Product Ownerami oraz Project Managerami. 

Współpraca przy bardzo dużych produktach będzie również obejmowała zbieranie owoców prac od UX Researcherów, UX writerów, czy wymianę spostrzeżeń z specjalistami takimi jak np. strategowie marki, kreatorami marki czy działami marketingu po stronie klienta.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Jak zostać Product Designerem? Pozwól sobie zanurzyć się w proces pozyskiwania wiedzy na ten temat. Oto moje kroki, które pomogły mi skutecznie na początku mojej drogi:

1. Znajdź swoją własną ścieżkę
Nie oglądaj się za innymi, zaufaj sobie, temu co lubisz robić i swojej intuicji w podążaniu do celu.

2. Dziel się regularnie rezultatem
Znajdź kompana (albo nawet kilku), z którymi możesz dzielić się rezultatem, wzajemnie napędzać się do działania na początku Waszej wspólnej drogi. Inspirujcie się, dzielcie swoje zainteresowania i podejście, spędzajcie miło czas robiąc dobre rzeczy!

3. Pozwól sobie na research
Obszar projektowania UX/UI jest bardzo szeroki i dotyka wielu tematyk – nie sposób zgłębić je wszystkie w jeden dzień. Potraktuj jednak na poważnie research dotyczący wartościowych materiałów, jako swój pierwszy projekt.
Robienie dobrego researchu, filtrowanie informacji skrojonych do indywidualnych potrzeb samego siebie to jedna z kluczowych umiejętności Projektanta UX.

4. Zachowaj regularność i konsekwencję
Bo najgorzej jest tak naprawdę zacząć i się zabrać 🙂 Proste – choć często zapomniane, poświęć na eksplorację tematu minimum 15 min dziennie. Drąż tematy! Wysłuchałeś podcastu i ktoś użył pojęcia “IDI” lub “WCAG”? Sprawdź co znaczy ten skrót. Jeśli temat Cię realnie interesuje, każde 15 min zacznie przeradzać się w godziny nad książką lub projektem dla znajomego.

I nader wszystko: ZAUFAJ PROCESOWI. Specjalistą nie zostaje się ani w 1 miesiąc, ani w 3!

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Filmowiec
Senior marketing project manager
Lektor, Twórca
CEO, Wykładowca, Organizator

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery