Tomek Chojnacki

Chief Growth Officer / Chief Marketing Officer
Social Media:
Kim jest Tomek Chojnacki?

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Przede wszystkim warto wiedzieć to, że od ponad 15 lat jestem związany z b2b. W pewnym momencie to już był świadomy wybór i konsekwentne podążanie tą ścieżką. Dzięki temu dobrze rozumiem ten obszar, a takie sprofilowanie jest wyróżnikiem.

Moja historia zawodowa jest dosyć barwna, bo zaczynałem jako dziennikarz freelancer, później pracowałem jako redaktor naczelny czasopism w sporym wydawnictwie branżowym, następnie kilka lat prowadziłem własne wydawnictwo i wypuszczałem czasopismo dla biznesu w druku. W międzyczasie zaliczyłem epizod w agencji PR. To był okres, kiedy prasa drukowana zaczynała ledwo zipać i wszystko przenosło się do sieci.

W tym czasie trafiłem na termin “content marketing” i szybko się okazało, że to praktycznie to samo, co robiłem do tej pory jako naczelny i wydawca, tylko w internecie i na potrzeby marketingu danej firmy. To był 2015 rok, content marketing dopiero raczkował w Polsce, a ja miałem już solidne doświadczenie w zarządzaniu operacją wydawniczą.

I tak pivotowałem do marketingu cyfrowego, dalej idąc ścieżką contentową, ale krok po kroku obudowując się pozostałymi umiejętnościami, jak SEO, analityka, marketing automation, social media, itd.

Wszystkie wcześniejsze doświadczenia zawodowe – nawet te niemarketingowe – dały mi mocne podstawy do robienia tego, co robię teraz.

A co robię? Prawie 5 lat spędziłem w roli Head of Growth w dużej grupie technologicznej, gdzie zbudowałem od podstaw operację inbound marketingową i towarzyszący jej zespół. Robiliśmy marketing dla dziesięciu wewnętrznych spółek. Ostatni rok współprowadziłem 35-osobową agencję marketingową w ramach tej samej grupy, w randze członka zarządu.

Od sierpnia 2023 roku wykorzystuję to wszystko doradzając firmom w marketingu b2b jako konsultant, interim lub fractional CMO.

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Aktualnie wygląda inaczej, niż jeszcze na początku 2023 roku, bo jako konsultant nie skupiam się na jednej organizacji, ale opowiem, jak wygląda praca in-house.

Rola Head of Growth jest mocno strategiczna i multidyscyplinarna. Nie pracujesz na wycinku, na którym masz dowieźć kampanię marketingową nie oglądając się na resztę. Musisz patrzeć z góry na wiele obszarów: marketing, sprzedaż, produkt/usługę, finanse, customer success. Szukasz dziur, które trzeba zasypać i szans, które można wykorzystać.

Przez co siłą rzeczy masz kontakt z wieloma teamami, ich przywódcami i zarządem firmy. Dlatego kluczowe jest wypracowanie dobrych relacji, bo bez współpracy między tymi zespołami Twoje działania będą miały ograniczony efekt, a niektórych w ogóle nie zrealizujesz. Trochę w tym niestety firmowej polityki, przynajmniej w większych organizacjach.

Dni i tygodnie w tej roli są bardzo różne. Najczęściej ich sporą część stanowią spotkania/zdzwonki – statusy, brainstormy, spotkania projektowe, 1on1y, raporty, etc. Zawsze jest coś, co wymaga Twojej uwagi, czy będzie to review i feedback do planu działań przygotowanego przez Twój zespół, czy status projektu zmian w CRM prowadzonego wspólnie ze sprzedażą.

Inaczej wygląda praca, kiedy bezpośrednio prowadzisz zespół. Wtedy dochodzi dużo tematów, np. związanych z rozwojem poszczególnych osób, przez co masz mniej czasu na strategiczne myślenie. Inaczej jest, kiedy wraz z rozwojem teamu i organizacji pojawia się middle management, który zdejmuje z Ciebie te tematy i odblokowuje Ci czas na inne rzeczy.

W większej organizacji jesteś de facto takim wewnętrznym biznesowym konsultantem, z którym wiele osób z różnych zakątków firmy chce przegadać coś z zakresu rozwoju biznesu, poznać Twoje zdanie i ustalić. Równie często sam inicjujesz takie międzyteamowe projekty.

W idealnym układzie, powinieneś być współodpowiedzialny za wartość lejka sprzedażowego i cel przychodowy firmy. W polskich realiach, jest to jednak najczęściej koszmarna metryka w postaci ilości dowiezionych leadów.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Jeśli chodzi o twarde kompetencje, to nie ma jednego klucza. Każdy szef marketingu przeszedł inną drogę i najczęściej zaczął od bycia specjalistą w jednej dziedzinie.
Ja wyszedłem od content marketingu, co mocno mi pomaga, bo treści są dzisiaj podstawą każdego aspektu marketingu.

Powiedziałbym, że koncept T-shaped marketera nadal jest najsensowniejszy dla liderów, bo daje głęboką specjalizację w jednym obszarze, ale przynajmniej podstawową znajomość pozostałych. Najważniejsze jest, że nie musisz być ekspertem od wszystkiego, bo pracujesz z zespołem specjalistów z głęboką wiedzą domenową.

W marketingu b2b bardzo ważna jest też świadomość biznesowa – wiedza, jak działają organizacje, jakie mają cele, jak kupują klienci biznesowi, ile to trwa, etc. Bez tego nie da się prowadzić marketingu w firmie b2b.

Z kompetencji miękkich za najważniejsze uważam:

  • dobrą organizację pracy – swojej i zespołu.
  • precyzyjną komunikację – musisz umieć briefować. Jeśli nie będziesz wyrażał się jasno, otrzymasz coś, co nie spełnia Twoich oczekiwań i stracisz czas na kolejne rundy poprawek.
  • umiejętność dyskusji i obrony swoich racji – musisz umieć uargumentować swoje propozycje i je obronić.
  • spokój, opanowanie, cierpliwość – na tym poziomie stanowiska stresujące sytuacje zdarzają się regularnie i chłodna głowa zdecydowanie pomaga je rozwiązać.
Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Obierz kierunek i konsekwentnie go realizuj. Kolejne role i pracodawców wybieraj przez pryzmat swojego celu i rozwoju, nie tylko kasy.

Specjalizacja jest dobra – w danej dziedzinie marketingu, b2b/b2c, branży. Jeśli jesteś sprawny w tym, co robisz i rozumiesz dany obszar, zawsze znajdziesz zajęcie.

Jeśli jeszcze nie masz dużego doświadczenia, nadrób to kursami i certyfikatami – jest sporo bezpłatnych, jak choćby HubSpot Academy. To pozwoli Ci zdobyć i usystematyzować wiedzę, a dodatkowo uwiarygodni w oczach pracodawców.

Czytaj nie tylko narzędziowe treści, jak wykonać konkretną rzecz, ale zwłaszcza te wysokopoziomowe, prezentujące nowe koncepcje, czy inne spojrzenia na dotychczasowe. To otwiera głowę, uruchamia krytyczne myślenie.

Obserwuj ciekawe osoby na LinkedIn, dołącz do społeczności specjalistów z danej dziedziny. Daj się poznać, nawiązuj relacje.

Ale najważniejsza rada, jaką mogę dać, to dawaj z siebie dużo i bądź fair w każdej pracy. Budujesz tym swój autorytet i to nie tylko w danej firmie. Podczas swojej kariery zawodowej zetkniesz się z dziesiątkami osób i to, w jaki sposób będą Cię pamiętać ma ogromne znaczenie. Świat jest mały, a światek marketingowy jeszcze mniejszy, więc nie warto palić mostów.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Dyrektor kreatywny, Przedsiębiorca
Founder, Specjalista SEO, Product manager
Redaktor naczelny
Komunikatorka, Specjalistka komunikacji & PR

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery