W 2023 roku marki osobiste są wszędzie. Zjawisko wpływania na cudze opinie za pomocą znanych i lubianych autorytetów wyrosło na naszych oczach wiele lat temu, jednak uległo znacznemu powszechnieniu wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Jedyna rzecz, która uległa zmianie, to forma przekazu.
Dawniej rozpoznawalność była zastrzeżona dla osobowości telewizyjno-filmowych. Obecnie, wraz z rozwojem mediów społecznościowych każdy ma możliwość dzielenia się swoimi przemyśleniami i budowania zaangażowania wśród odbiorców. Większość firm zakłada również w swoich budżetach działania z markami osobistymi ze względu na ich skuteczność.
Jest jednak pewien haczyk.
Obecnie osoby posiadające silną markę osobistą są kojarzone przede wszystkim z funkcjonowaniem w ramach własnej działalności gospodarczej. Wówczas swoista autopromocja, wchodzenie w interakcję z odbiorcami i dzielenie się wiedzą za darmo nie jest do końca bezinteresowne – ma na celu przyciągnięcie do danej osoby klientów, skłonnych do zakupu jej produktu lub usługi.
Co z osobami pracującymi “na etacie”?
Czy inwestycja czasowa w budowanie marki osobistej w takim kontekście się opłaca? Jakie są wady i zalety tego rodzaju rozwiązania?
Sprawdźmy!
Marka osobista to w gruncie rzeczy obietnica unikalnych wartości, które możesz dać od siebie. Jest to też sposób, aby potencjalni klienci widzieli ciebie jako jedyną możliwość na rozwiązanie ich problemu.
Dr. Sarah David.
Sytuacja nie wygląda aż tak bardzo odmiennie w przypadku osób pracujących na etacie. W miejsce “klientów” stawiamy “pracodawców”, a zamiast sprzedaży swojego produktu i usługi, uwydatniamy i w konsekwencji “sprzedajemy” nasze kompetencje, wiedzę i doświadczenie.
Za wyższą stawkę finansową niż inni specjaliści. Z większą liczbą ofert spośród których możemy wybierać. Wnosząc do organizacji coś więcej, niż gwarancję rzetelnego wykonania obowiązków służbowych.
Ale po kolei!
Kryzys Ci nie straszny
Pierwszym odczuwalnym momentem “zwrotu” z posiadania silnej marki osobistej jest moment pozyskania pracy. Podczas gdy inne osoby muszą walczyć o uwagę rekruterów i stosować taktyki wspierające wyróżnienie się w trakcie procesu rekrutacji, do Ciebie oferty spływają same.
Oferta “na miarę”
Z dużo większym prawdopodobieństwem z ofertami pracy zwrócą się do Ciebie firmy znającie Cię z rynku i chcące posiadać Cię w swoich szeregach. Unikniesz więc rozminięcia się w oczekiwaniach co do Twojej roli.
Zderzysz się również zapewne z sytuacją, gdy po stronie firmy nie będzie realnego zapotrzebowania rekrutacyjnego na Twoją rolę, ale Twoja otwartość na oferty sprawi, że zechcą one wejść z Tobą we współpracę otwierając się na dodatkowy wakat.
Money, money, money…
Posiadając silną markę osobistą znacznie wykraczasz poza widełki płacowe podane w raportach płacowych, obowiązujące osoby na tych samych stanowiskach.
Dlaczego?
Bo poza ekspertyzą związaną z Twoją specjalizacją, do organizacji wnosisz między mnóstwo innych zmiennych zwiększających jej wartość. Jakich? Cierpliwości, już do tego przechodzimy!
Ok, ale co z organizacją dla której pracujesz? Twoja obecność tutaj oznacza, że prawdopodobnie chcesz budować markę osobistą i korzystać z jej atutów w ramach zatrudnienia na etacie. Jaką wartość biznesową wnosisz więc do firmy swoją obecnością?
Widoczność i rozpoznawalność marki
Jako osoba posiadająca silną markę osobistą samym swoim dołączeniem do firmy generujesz wzrost wejść na jej stronę, profil oraz zainteresowanie jej produktem/usługą.
Ponadto, regularne publikacje z Twojego profilu prywatnego na jej temat sprawią, że wiedza o istnieniu firmy i jej usługach dotrze do Twoich odbiorców, dzięki czemu znacząco wpłyniesz na widoczność i rozpoznawalność marki.
Wydarzenia branżowe
Posiadając silną markę osobistą znajdujesz się w bardzo dobrej pozycji negocjacyjnej w kwestii partnerstwa/sponsorstwa/udziału w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych. Dlaczego? Ano dlatego, że organizatorzy eventów będą chcieli Twojej obecności na swoim evencie.
Zazwyczaj posiadają one cennik dla firm, które chciałyby zostać ich partnerami, jednak Ciebie on nie dotyczy. Wyróżniając się silną marką sprawisz, że konferencje będą się o Ciebie zabijać i proponować Ci preferencyjne warunki z racji tego, że przyciągniesz na wydarzenie ogromną liczbę osób i podniesiesz jej status.
Twoja firma zyska zatem nie tylko na widoczności, ale i finansowo na współpracach.
Wiarygodność i zaufanie
Osoba z silną marką osobistą poprzez lata publikacji i wchodzenia w bezpośrednie interakcje ze swoją publiką cieszy się zaufaniem swoich odbiorców. Jeśli taka osoba reprezentuje firmę, może przekonać swoją społeczność do wartości i jakości oferowanych przez nią produktów lub usług.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na istotną różnicę pomiędzy współpracą z marką osobistą, a influencerem. Ta druga dotyczy epizodycznej chęci podniesienia wartości sprzedaży i widoczności marki, natomiast dołączenie do firmy silnej marki osobistej świadczy o tym, że dana osoba sygnuje usługę/produkt swoim własnym nazwiskiem, co jednoznacznie wpływa na wzrost wiarygodności i zaufania wobec marki.
Relacje i współprace
Gdy posiadasz zasięgi, koniec końców znajdujesz się w środowisku innych rozpoznawalnych branżowo osób.
Skutkuje to możliwością zaproszenia ich do promowania Twojej firmy i współpracy barterowej. Normalnie byłoby to płatne, ale czego nie robi się dla koleżanki, która również ma wysokie zasięgi i wspiera po koleżeńsku znajomą firmę…
Nowa grupa docelowa
Posiadając silną marką osobistą, możesz mieć unikalny dostęp do grupy docelowej, która wcześniej nie była zaangażowana w relacje z firmą do której dołączysz. Dzięki temu firma może dotrzeć do nowych klientów i poszerzyć swoją bazę odbiorców.
Nie zbudujesz reputacji na tym, co dopiero zamierzasz zrobić.
Henry Ford.
Zdecydowałeś/aś, że świadome budowanie marki osobistej to coś dla Ciebie. Jak się do tego zabrać?
Nie pisz do szuflady, pisz na bloga.
Publikuj, publikuj, jeszcze raz publikuj. Nie istnieje czas, po upłynięciu którego otworzą się przed Tobą magiczne wrota do wiedzy i doświadczenia, a reszta społeczności branżowej uzna “to jest ten moment, od teraz może się już wypowiadać!”.
Prawda jest zdecydowanie bliżej tego, że Twoje doświadczenia zawodowe i refleksje, jakie z nich wynosisz mogą pomóc zarówno juniorom, jak i osobom doświadczonym. Osoby dopiero wchodzące na rynek pracy możesz wesprzeć opisując swoje doświadczenia i przecierając szlaki.
Uwierz, nikt tak nie będzie wdzięczny za teksty, z którymi może się utożsamić jak juniorzy!
Seniorzy śledząc Twoje treści będą natomiast dbać o to, by nie tracić perspektywy, jaką mają osoby dopiero co wchodzące do branży. Ostatecznie, to oni są najczęściej managerami, a skoro odpowiadają za odpowiednie wdrożenie i dobrostan nowozatrudnionych, powinni śledzić i być na bieżąco z bolączkami, z którymi zderzają się nowi pracownicy.
Nie staraj się być nieskazitelny/a
Ludzie lubią przystępność i autentyczność. W szczególności twoi odbiorcy. Tworząc swoje treści, nie popadaj w skrajny perfekcjonizm.
Oczywiście, teksty powinny być dopracowane stylistycznie, interpunkcyjnie oraz tworzone z dbałością o weryfikację merytoryki treści, jednak, nie pozwól by perfekcjonizm powstrzymał się przed działaniem. “Zrobione jest lepsze niż doskonałe”.
Stwórz coś swojego
Tworząc markę osobistą “na etacie” zadbaj o to, by związanie z firmą, dla której pracujesz i ewentualne zakończenie współpracy nie zburzyło Twojej reputacji.
Zwróć uwagę na to, by zakresy tematyczne w Twoich publikacjach nie podlegały skrajnym zmianom, zależnym od firmy, dla której aktualnie pracujesz. Wspieranie firmy, dla której pracujesz to jedno, Twoja marka osobista powinna być jednak stabilna i niezależna od zmiennych typu pracodawców nie wpłynęły na prawa autorskie do Twoich treści.
Marka osobista to nie zupa pomidorowa, by ją wszyscy lubili
Pamiętaj, że współpraca z osobą rozpoznawalną nie jest ceniona w każdej firmie. Nie każdy zespół, lider i same przedsiębiorstwo jest otwarte na osoby rozpoznawalne branżowo – niektórzy będą dostrzegać w tym atut dla swojej organizacji, inni zagrożenie.
I to jest ok!
Posiadając silną markę osobistą dokonasz automatycznej selekcji firm niedopasowanych. Wystrzegaj się jednak tych, które będą deklarowały chęć nawiązania współpracy, by później ograniczać Twoje działania prywatne, czy podejmować próby pozyskania praw autorskich do Twoich treści.
Wchodząc we współpracę z firmą ustal granice i podejmij obszerne rozmowy na temat oczekiwań w stosunku do Ciebie i Twojej marki.
“Potrzeba 20 lat, żeby zbudować dobrą reputację, a tylko 5 minut, żeby ja zniszczyć. Jeśli to sobie uświadomisz, będziesz podchodzić do wszystkiego inaczej.”
Warren Buffett
Zachęcony/a, czy zatrwożony/a? 😀
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej w temacie marki osobistej z perspektywy moich doświadczeń, zajrzyj tutaj: