Alek Cierniewski

COO
Social Media:
Kim jest Alek Cierniewski?

Jako COO agencji Semcore, specjalizujący się w sprzedaży B2B, pomaga klientom poprawić ich pozycje w wyszukiwarce, zwiększając sprzedaż. Prywatnie jest miłośnikiem sportu i ojcem dwójki chłopców.

Kim jesteś i co warto o Tobie wiedzieć?

Jestem COO w agencji Semcore, zajmującej się SEO, SEM i SXO. Pomagamy Klientom osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce, co bezpośrednio przekłada się też na wzrost odwiedzin i wyższą sprzedaż. Pracujemy m.in. dla takich marek, jak Coccodrillo, GLS, Oshee, Terravita, Ludwik, Kazar, czy Oriflame.

Moją core dziedziną jest sprzedaż B2B i to nią zajmowałem się przez większość życia zawodowego. W 2019 roku objąłem w spółce rolę CEO, co oznaczało odpowiedzialność już nie tylko za sprzedaż, ale za cały biznes. Musiałem więc w relatywnie krótkim czasie zrozumieć marketing, finanse, proces realizacji usług SEO, Customer Success, HR, na kwestiach administracyjnych skończywszy. W ciągu tych 4 lat urośliśmy przychodowo z 2,5 mln netto rocznie do 10 mln, a więc czterokrotnie.

Obecnie, w nowej roli odpowiadam przede wszystkim za egzekucję strategii firmy we wszystkich, powyższych obszarach, aczkolwiek najmocniej jestem znów zaangażowany w sprzedaż.

Prywatnie uwielbiam piłkę ręczną i sport ogólnie. Mam dwójkę chłopców wieku 6 i 3 lat, co bardzo z tą pasją się łączy, gdyż trzeba być ciągle w ruchu 🙂

Twoja praca

Jak wygląda Twoja praca?

Mój standardowy dzień pracy wygląda następująco:

  • 8:00-9:00: przegląd korespondencji
  • 9:00-13:00: praca głęboka nad aktualnym priorytetem. Ich gama jest naprawdę szeroka, ale może to być np. tworzenie nowej oferty, mapowanie procesów firmowych, analiza danych finansowych, przygotowywanie budżetu, brainstorming w zakresie pozyskiwania leadów, praca nad wzmacnianiem kultury organizacyjnej – przekrój jest naprawdę szeroki
  • 13:00-16:00: spotkania, zarówno wewnętrzne (głównie statusy z szefami zespołów), jak i zewnętrzne (Klienci, Partnerzy, Dostawcy)

    W mojej pracy najbardziej lubię różnorodność i to, że zmusza mnie ona do patrzenia na biznes całościowo, jednocześnie ciągle czegoś nowego ucząc.Tak samo, jak spektrum obowiązków jest szerokie, tak również i gama wyzwań. W zasadzie w każdym z wymienionych obszarów ciągle coś się dzieje. Najbardziej obrazowo można to wytłumaczyć, że balansujemy między aktywnościami generującymi wzrost firmy (sprzedaż, marketing, obsługa klienta) po te, które mają na celu optymalizację i podnoszenie sprawności operacyjnej (poprawa procesów, rozwój liderów, szukanie oszczędności kosztowych).

Pracuję hybrydowo – 2 dni w domu, 3 dni w biurze.

Twoje kompetencje

Jakie umiejętności lub cechy są kluczowe w Twojej pracy?

Ludzie wokół Ciebie muszą wiedzieć, że mogą na Tobie polegać i że Twoje czyny mają pokrycie w faktycznie realizowanych działaniach.

Alek Cierniewski

W zasadzie zarówno w sprzedaży, jak i w byciu liderem, bardzo przydatne są umiejętności komunikacyjne – precyzyjne formułowanie myśli, spójność, ale też elastyczność i umiejętność słuchania – czy to klienta, czy swoich współpracowników. Mój skillset jest raczej oparty na umiejętnościach miękkich.

Oczywiście, będąc liderem musisz mieć też pojęcie o obszarze, którym zarządzasz, dlatego musiałem nauczyć się zagadnień np. z zakresu finansów. Niemniej naprawdę uważam, że to nie musi być poziom totalnego eksperta, O ILE jesteś skutecznym liderem i potrafisz pociągnąć za sobą zespół. 

Wydaje mi się, że wspomniana już wcześniej spójność jest kluczowa. Ludzie wokół Ciebie muszą wiedzieć, że mogą na Tobie polegać i że Twoje czyny mają pokrycie w faktycznie realizowanych działaniach. Ważna jest też transparentność i umiejętność szczerego mówienia, jak w danym momencie jest. To wspiera autentyczność i buduje wśród zespołu zaufanie.

Porady

Jakie rady dałbyś komuś, kto jest na początku drogi w Twojej dziedzinie?

Polecam testować i szukać takich dziedzin, w których dobrze Ci idzie, a jednocześnie sprawia Ci to satysfakcję. Jeśli to znajdziesz – postaraj się na maxa w tym wyspecjalizować.

Alek Cierniewski

Zawsze byłem zwolennikiem praktycznej weryfikacji swoich umiejętności. To nie oznacza, że nie wierzę w naukę, studia, kursy, czy książki (czytam około 30 książek rocznie, głównie biznesowych), ale wiedzę trzeba osadzać kontekstowo i ćwiczyć w boju. Ta synergia daje największy boost.

Chyba nie jestem najlepszym doradcą w zakresie planowania ścieżki kariery, a przynajmniej zachęcam do autorefleksji, zamiast adaptowania 1:1 ścieżek kogoś innego. Polecam testować i szukać takich dziedzin, w których dobrze Ci idzie, a jednocześnie sprawia Ci to satysfakcję. Jeśli to znajdziesz – postaraj się na maxa w tym wyspecjalizować.

Jednocześnie nie zapominaj o widzeniu innych obszarów, szczególnie, jeśli docelowo interesuje Cię kariera w biznesie. Pomocny tu jest model T-shaped, polegający na tym, że owszem masz swoją core dziedzinę, natomiast masz również wiedzę i świadomość z innych obszarów. W biznesie to jest absolutnie kluczowe niezależnie od tego, czy widzisz siebie w roli przedsiębiorcy, czy skutecznego managera.

Dołącz do nas

Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!

Poznaj innych mentorów

Marketing manager
CEO, Product strategist
Strateg digital marketingu

Chcesz zostać mentorem?

Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery