Pracuję jako B2B Marketing Manager w agencji rekrutacyjnej Bee Talents, co oznacza, że w pełni odpowiadam za marketing brandu – a nawet dwóch, bo działamy także jako Rocket Hive, czyli szkolenia dla rekruterów IT!
W skrócie: zajmuję się tworzeniem i egzekwowaniem strategii. W praktyce: ustalam cele z zespołem sprzedaży, planuję działania marketingowe z innymi osobami w zespole, angażuję w ich realizację ekspertów z naszej organizacji, a na deser sprawdzam, czy wszystko działa jak powinno, i przekłada się na efekt – osiąganie ustalonych założeń.
Jest trochę contentu, social mediów, kampanii płatnych, e-mail marketingu, współprac zewnętrznych, social sellingu, organizacji wydarzeń, tworzenia raportów… Wszystko, co tylko nam się wymarzy, co chcemy przetestować i co może przełożyć się na budowanie rozpoznawalności brandu i generowanie leadów.
Mam ponad 8 letnie doświadczenie marketingowe – zaczynałam jako copywriter SEO, pracowałam dla firmy zajmującej się przemysłowymi drukarkami 3D, a przez ponad 4 lata prowadziłam zespół PPC & social media w agencji specjalizującej się w branży hotelarskiej. Przeprowadziłam niejedno szkolenie – czy to wprowadzając juniorów do świata marketingu, czy to tworząc z klientami strategie reklamowe.
Moje “próbowanie różnych rzeczy” przekłada się też na życie po pracy. Uparcie uważam, że moim największym hobby jest szukanie sobie hobby – więc co sezon zmieniam zainteresowanie. Od semestru z językiem szwedzkim, przez projekty DIY (świece, wiklinowe kosze czy obrazy), aż po kickboxing. A to nadal tylko drobniutki fragment!
Każdy dzień jest inny, ale robię wszystko, by pierwsze i ostatnie minuty były maksymalnie powtarzalne:
Dzięki temu uczę siebie samą, kiedy jest START, a kiedy STOP pracy. Uważam, że to bardzo ważne, bo marzec 2020 sporo w tym pomieszał i nagłe przejście na pracę zdalną w dużej mierze zaburzyło harmonię praca/dom.
Cykliczność działań lubię wprowadzać też do planu tygodniowego, dlatego pierwsze 15 minut poniedziałku i ostatnie 15 minut piątku to przegląd zadań. W piątki sprawdzam listę rzeczy “do zaplanowania” i wrzucam je w odpowiednie dni tygodnia, w poniedziałek robię double check i uzupełniam listę o to, co pojawiło się w międzyczasie (np. maile lub weekendowe pomysły, które wpadły do głowy w czasie prozaicznych czynności).
Co ważne – od marca 2020 pracuję hybrydowo. Chodzenie do biura nie tylko pomaga mi w utrzymaniu rutyny, ale też sprawia, że skuteczniej odpoczywam w domu – i to nawet w te dni, kiedy pracuję na home office. Pracę z własnego biurka wybieram wtedy, gdy mam więcej spotkań lub mniej energii – i chyba nikogo nie zdziwi, gdy powiem, że są to poniedziałki. 😉
No dobrze, a jak wygląda codzienność poza rutyną? W mojej pracy jest tyle samo zadań samodzielnych, co współpracy. Spotkania 1:1 czy zespołowe pozwalają nam na wyznaczanie kierunku działań, wymianę pomysłów, przeprowadzanie burzy mózgów i przerzucanie się tematami. Z każdej takiej zdzwonki staram się jednak wyjść z kilkoma punktami podsumowania, które wysyłam do wszystkich uczestników – dzięki temu wiemy, kto jest za co odpowiedzialny (i do kiedy!). Realizację szybkich działań potwierdzamy sobie na komunikatorze, a przy dużych projektach dbamy o cotygodniowe update’y – które działają motywująco i przesuwają tematy do przodu.
Są dni, kiedy głównie siedzę i tworzę. Są dni, które poświęcam researchowi, aż internet buczy! Są też takie, które całkowicie pochłaniają mi tabelki i cyfry. Naprawdę: każdy dzień jest inny. I to jest piękne w marketingu!
TOP3 umiejętności miękkie marketera:
Udało mi się wypracować sobie całkiem sprawny model pracy własnej – cykliczne spotkania i zadania w kalendarzu Google, duża roadmapa marketingowych tematów w Google Sheets (którą szybko mogę udostępnić osobom z zespołu) i taski “z tygodnia na tydzień” w Trello. Istnieje ogrom narzędzi i automatyzacji, które mogą pomóc w planowaniu – ale najważniejsze jest to, by nie planować dla samego planowania! Jeśli organizowanie swoich zadań zajmuje Ci tyle samo czasu co ich realizacja, robisz coś nie tak. 😉
Otwartość na pomysły innych, asertywność w komunikowaniu własnych opinii i umiejętność słuchania to moje TOP3. I nigdy nie przestaje się nad tym pracować! Kiedy już myślisz, że nic Cię nie zaskoczy i umiesz odnaleźć się w każdej sytuacji – pojawia się coś takiego, co i zaskakuje, i wymaga błyskawicznych reakcji. Znalezienie w takich chwilach równowagi i dbanie o to, by komunikacja była cały czas na tym samym, wysokim poziomie, bywa wyzwaniem.
Na nic nie zda się piękna, doskonała, wspaniała kreacja – jeśli nie umiesz zmierzyć, czy rzeczywiście jest piękną, doskonałą, wspaniałą kreacją. Każde działanie marketingowe powinno do czegoś dążyć – a my, specjaliści i specjalistki ds. marketingu, musimy nie tylko wskazać ten cel, ale i powiedzieć, jakich wskaźników użyjemy, by zmierzyć jego realizację. Marketing bez analizy danych to – moim skromnym zdaniem – wyrzucanie pieniędzy, czasu i energii w błoto. Trochę bez sensu, prawda?
Co z kompetencjami twardymi?
Nie bój się próbować, szczególnie na początku swojej drogi! Pracuj nad różnymi projektami – szczególnie takimi, które trochę Cię stresują i będą wymagały od Ciebie zaangażowania i rozkminki. Przesuwaj granice swojej strefy komfortu!
Jeśli chcesz zaangażować się w marketing, poznaj różne jego twarze, od contentu, przez kampanie płatne, aż po strategię i automatyzacje. Gwarantuję, że po drodze spotkasz nie tylko interesujących ludzi, ale też poznasz lepiej siebie – to, co Cię jara i w czym jesteś dobry_a. Całkiem naturalnie odkryjesz, w którym kierunku chcesz iść dalej, a przy okazji zbierzesz wiedzę, dzięki której łatwiej będzie Ci rozumieć się z osobami o innych specjalizacjach.
Na początku mojej przygody z marketingiem bardzo bałam się tego, że nie umiem zdecydować się na jedną specjalizację i z zazdrością patrzyłam na osoby, które błyskawicznie wybrały “swoją” wąską dziedzinę. Dziś wiem, że nie ma powodów do wstydu – wręcz przeciwnie, wszechstronność to dar.
Koniecznie sprawdź, co kryje się pod hasłem “T-Shaped marketer”!
Zacznij rozwijać się z nami i zyskaj przewagę na rynku pracy – za darmo!
Pomóż innym postawić pierwsze kroki na drodze kariery