“Idź na studia, bo bez papierka nie znajdziesz pracy!” – to chyba ulubiony tekst naszych rodziców. Ale czy te słowa mają sens w świecie, który zmienia się tak szybko?

Byłeś pewnie przekonywany, że studia to przepustka do wspaniałej kariery. W świecie, w którym cała wiedza ludzkości zamknięta jest w ogromnych bibliotekach uniwersyteckich, takie myślenie ma sens. 

Ale my przecież żyjemy w innych czasach. Teraz mamy nieograniczony dostęp do wiedzy – wystarczy sięgnąć do kieszeni.

Jak wygląda praca w marketingu?

Nie jest łatwo znaleźć branżę, która zmienia się tak szybko jak marketing. Nie dość, że technologia rozwija się w zawrotnym tempie, to wraz z nią udoskonalają się metody wykorzystywane przez marketerów.

Właśnie dlatego każdy, kto pracuje w marketingu, musi stale się rozwijać. 

Marketing to też branża, która stawia mocno na praktyczne umiejętności. Nietrudno jest spotkać świetnego marketera, który wszystkiego nauczył się poprzez praktykę.

A jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach? Czym różni się praca Specjalisty ds. PR od Content Managera? O tym przeczytasz w Bazie Zawodów MarketinguKLIKNIJ TUTAJ

Czego nauczysz się na studiach?

Studia z marketingu, zwykle prowadzone są na wydziale zarządzania, w formie kierunków takich jak Marketing i Zarządzanie, czy po prostu Zarządzanie ze specjalizacją w marketingu.

Przeglądając sylabusy popularnych uczelni natrafiłem na wiele ciekawie brzmiących przedmiotów, takich jak badania marketingowe, nowoczesne technologie w marketingu, psychospołeczne aspekty marketingu.

Natomiast moją uwagę przykuło, że niemal każdy I semestr składał się z takich przedmiotów jak: ekonomia, matematyka i statystyka, podstawy działalności biznesowej, podstawy zarządzania, rozwój umiejętności profesjonalnych czy wychowanie fizyczne.

Większość zajęć to wykłady oraz seminaria, na których przekazywana jest wiedza teoretyczna. Bardzo mała liczba zajęć praktycznych to norma dla większości uczelni.

Czy pracodawcy w ogóle wymagają dyplomu?

Przeglądając oferty pracy na portalach takich jak pracuj.pl czy rocketjobs.pl, natrafiłem na bardzo niewiele ofert pracy, które wymagają ukończenia studiów wyższych.

Od wielu lat głównym kryterium oceny są umiejętności oraz doświadczenie. Rekruterzy coraz rzadziej przywiązują uwagę do wykształcenia. W branży nieoficjalnie funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest zatrudnić młodego człowieka i przyuczyć do pracy, niż wziąć kogoś, kto ukończył marketing na uczelni.

Jest jeszcze jedna rzecz, która zwróciła moją uwagę. Oferty pracy, które wymagały wykształcenia wyższego zwykle zamieszczane były przez największe firmy, czyli nierzadko – korporacje. Można łatwo zauważyć, że są to często nudne prace, które nie oferują szybkiego i dynamicznego rozwoju.

Czy studia mają jeszcze jakiś sens?

Nasi rodzice powtarzali nam, że musimy iść na studia, ponieważ bez “papierka” nie ma dla nas przyszłości na rynku pracy. Nie dziwię im się. Dorastali w zupełnie innej rzeczywistości niż my.

Teraz rozpoczynając studia, mamy pewność, że cała wiedza, którą zgromadzimy przez najbliższe 3 lata, będzie przestarzała. Marketing zmienia się tak szybko, że wiedzę trzeba aktualizować być może nawet częściej niż raz w roku. Niestety, praktyka pokazuje, że uczelnie nie nadążają za zmianami.

Chociaż muszę nadmienić, że słyszałem o jednej uczelni, która podobno nieźle się spisuje pod tym względem. Na pewno będę temat drążył!

Wiele zajęć prowadzone jest przez osoby ze środowiska akademickiego, które nie są praktykami. W marketingu, szczególnie na początku kariery, wiedza teoretyczna ma o wiele mniejsze znaczenie niż praktyczna. Dlatego nic dziwnego, że uczelnie produkują “marketerów”, którzy mają braki w “praktyce” zawodu.

Marketing to dyscyplina, która wymaga ciągłego kontaktu z rzeczywistością, dlatego większość marketerów eksperymentuje. To wymaga połączenia analizy i kreatywności, ale też feedbacku z prawdziwego świata. Studia nie oferują wiele pod względem rozwoju umiejętności kreatywnych.

Ponadto, czy w dzisiejszych czasach da się “ukończyć” naukę? Można oczywiście ukończyć studia, ale to dopiero początek prawdziwej nauki.

Czy studia mają jeszcze jakiś sens? TAK! Pod warunkiem, że są tylko dodatkiem do nauki, a nie jej podstawą. Podstawą nauki każdego marketera powinna być praktyka wspomagana wiedzą teoretyczną.

A może lepiej jest nauczyć się wszystkiego poprzez praktykę?

Najlepsi marketerzy to ci, którzy mają pasję do marketingu. A pasja rodzi się poprzez ciekawość i zabawę. Jeśli chcesz być naprawdę dobry w marketingu, to Twoim zadaniem jest pielęgnować swoją ciekawość świata i ludzi … głównie poprzez zabawę.

Zacznij od własnych projektów – otwórz blog, by nauczyć się pisać, rób zdjęcia na Instagram, zbuduj pierwszą stronę internetową, poprowadź za darmo czyjś profil na Facebooku. Eksploruj, próbuj, baw się – na tym polega prawdziwy marketing.

Jak najszybciej rozpocznij prawdziwą pracę. Jeśli nie możesz iść na staż, to poszukaj zleceń [swoją drogą, zapisz się do Talent Network, jeśli chcesz otrzymywać zlecenia od naszych Partnerów]. Pamiętaj, że w marketingu najważniejsze są umiejętności i doświadczenie, dlatego stawiaj na projekty, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła w kierunku, który Cię interesuje najbardziej.

Czy możesz wszystkiego nauczyć się samodzielnie?

W marketingu pracuję już ponad 13 lat i gdybym mógł cofnąć się do swoich początków, to dałbym sobie takie właśnie porady:

Śledź odpowiednich ludzi – Najlepszą wiedzę możesz czerpać od tych, którzy już pracują na Twoim wymarzonym stanowisku. Warto ich śledzić, może nawet zagadać, a najlepiej zacząć od naszej Bazy Zawodów, w której zamieściliśmy porady od specjalistów – SPRAWDŹ.

Czytaj najlepsze źródła wiedzy – Magazyny, blogi, gazety. To wszystko powinno być Twoim porannym rytuałem. W marketingu trzeba stale podnosić swoje kwalifikacje, dlatego każdy marketer jest na bieżąco ze zmieniającą się wiedzą. Jeśli chcesz otrzymywać najlepszą wiedzę, która pomoże Ci zdobyć kompetencje potrzebne do pracy w marketingu, to zapisz się do Talent Network – będziesz otrzymywać regularnie wartościowe materiały.

Weź udział w kursach online lub szkoleniach – To świetny skrót do praktycznej wiedzy. Niemal każdy kurs, który znajdziesz wprowadzi Cię w tematykę od podstaw. Niektóre są darmowe, inne kosztują sporo, więc znajdź taki, który Tobie odpowiada najbardziej i skróć drogę do wymarzonej pracy.

Testuj, testuj, testuj! – Najlepsza wiedza to ta zdobyta w praktyce, dlatego rozwijaj własne projekty, zaproponuj komuś pomoc i ucz się poprzez praktykę!

Poznaj realia pracy

Jeśli chcesz pracować w marketingu, to musisz być w Talent Network!

Talent Network to inicjatywa, która pomaga młodym, ambitnym osobom w wejściu na rynek pracy. Wierzymy w nowoczesne metody nauczania oraz budowanie sieci kontaktów, które umożliwiają szybki rozwój. 

Dlatego stworzyliśmy Bazę Zawodów Marketingu – najlepsze źródło wiedzy o każdym zawodzie wraz z poradami od specjalistów, którzy już w nim pracują.

Jeśli chcesz zdobyć przewagę na rynku pracy i cieszyć się pracą marzeń, to dołącz do nas. Dzięki temu:

  • Rozwiniesz kluczowe umiejętności i wiedzę;
  • Poznasz realia pracy w zawodzie;
  • Zbudujesz wartościowe kontakty biznesowe;
  • Zdobędziesz pierwsze doświadczenie w prawdziwej pracy.

DOŁĄCZ DO TALENT NETWORK