Copywriter

Copywriter

Copywriter to osoba tworząca teksty reklamowe: teksty na strony internetowe, hasła, slogany, nazwy firm, scenariusze spotów, mających zachęcić czytelnika do podjęcia akcji.

Materiały tworzone przez copywriterów powinny być oryginalne, ciekawe i przepełnione unikalną treścią. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców, wywołanie u nich zainteresowania i zaciekawienia.

Copywriter najczęściej odnajduje się w działaniach w obszarze reklamy, marketingu. Realizuje zlecenie z różnych branż, często bardzo mu obcych, które wymagają od niego zaangażowania i poświęcenia dużej ilości czasu na lekturę na ten temat.

Kompetencje

Jako copywriter będziesz odpowiedzialny za:

  • utrzymywanie kontaktów z klientami — od rozpoczęcia do zakończenia współpracy będziesz kontaktować się z klientem, aby zrealizować zlecenie,
  • zrozumienie odbiorców — nie piszesz dla klienta, piszesz dla jego czytelników, więc musisz wiedzieć, co ich interesuje,
  • przeprowadzenie analizy projektu i dostosowanie treść i stylu treści do odbiorów marki, dla której pracujesz,
  • identyfikację motywacji czytelnika w taki sposób, aby skutecznie przekonać go do wykonania akcji,
  • współpracę z zespołem graficznym, aby dopilnować, by elementy wizualne strony/tekstu uzupełniały słowa,
  • określenie świeże i interesujące trendów dla swoich artykułów,
  • tworzenie treści dla stron internetowych, blogów i do mediów społecznościowych, e-booków, claimów czy skryptów wideo,
  • edycję treści własnych i zespołu,
  • w razie potrzeby wyszukiwanie obrazów i wideo obrazujących tekst,
  • w razie potrzeby wprowadzenie treści do oprogramowania do zarządzania treścią (CMS) klienta np. WordPress.

Umiejętności

  • dobre umiejętności słuchania, abyś mógł zrozumieć, czego chce klient, i skutecznie opracować działania,
  • doskonałą umiejętność pisania, w tym umiejętność pisania w różnych stylach i pod różne grupy odbiorców
    łatwość w robieniu researchu w celu dokładnego zrozumienia danego tematu,
  • zdolność organizacyjna do zarządzania wieloma projektami naraz,
  • odporność na stres wynikający z prowadzenia wielu projektów w jednym czasie,
  • kreatywne podejście do wielu tematów, by zgłaszać pomysły na nowe projekty, jak i przekazywać informacji w sposób interesujący,
  • zdolność do samodzielnej i elastycznej pracy
    dbałość o szczegóły, w tym umiejętność korekty własnego i cudzego tekstu,
  • silne umiejętności interpersonalne, ponieważ będziesz pracować z klientami, a także członkami zespołu kreatywnego i marketingowego,
  • zrozumienie marketingu cyfrowego i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO),
  • podstawowe umiejętności z zakresu IT, takie jak znajomość HTML lub WordPress.

Wynagrodzenie

Przeciętne wynagrodzenie osoby pracującej na stanowisku copywritera wynosi 5 300 brutto. Jednak w zależności od pracodawcy jest to dość zróżnicowane. Niektóre agencje i pracodawcy oferują premie i dodatkowe pakiety świadczeń dla pracowników.

Mówiąc o wynagrodzeniu musimy wziąć pod uwagę województwo, w którym pracujemy oraz miejsce pracy.

Dane dotyczące dochodów mają jedynie charakter orientacyjny.

Realia pracy

Będziesz pracował nad kilkoma projektami jednocześnie, co sprawia, że ​​praca jest interesująca, ale może też być stresująca.

Musisz dostosować swój styl pisania, aby pasował do odbiorców klienta. Możesz pisać bardzo profesjonalnym, technicznym językiem lub bardziej formalnym — w zależności od projektu.

Copywriterzy często przed napisaniem tekstu spędzają sporo czasu na robienie researchu, aby upewnić się, że to, co pisze, jest rzetelne i przekazuje komunikat klienta tak wyraźnie, jak to możliwe.

Treści, które stworzysz, będą podlegały edycji i opiniom — zarówno od klientów, jak i członków twojego zespołu. To może być trudne, jeśli ciężko pracowałeś nad tekstem. Przed opublikowaniem tekstu musisz mieć pewność, że spełnia on swoje założenia.

Miej świadomość, że większość czasu będziesz pracować w biurze, ale mogą zdarzyć się spotkania z klientami, które zwykle odbywają się w ich biurach lub w wybranym przez nich miejscu.

Kwalifikacje

  • dobre umiejętności słuchania, abyś mógł zrozumieć, czego chce klient, i skutecznie opracować działania
  • doskonałą umiejętność pisania, w tym umiejętność, pisania w różnych stylach i pod różne grupy odbiorców
    łatwość w robieniu researchu w celu dokładnego,
  • rozumienia danego tematu,
  • zdolność organizacyjna do zarządzania wieloma projektami naraz,
  • odporność na stres wynikający z prowadzenia wielu projektów w jednym czasie,
  • kreatywne podejście do wielu tematów, by zgłaszać pomysły na nowe projekty, jak i przekazywać informacji w sposób interesujący,
  • zdolność do samodzielnej i elastycznej pracy,
  • dbałość o szczegóły, w tym umiejętność korekty własnego i cudzego tekstu,
  • silne umiejętności interpersonalne, ponieważ będziesz pracować z klientami, a także członkami zespołu kreatywnego i marketingowego,
  • zrozumienie marketingu cyfrowego i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO),
  • podstawowe umiejętności z zakresu IT, takie jak znajomość HTML lub WordPress.

Potrzebne doświadczenie

Aby zdobyć klientów, musisz stworzyć portfolio swoich prac online, by pracodawcy wiedzieli, dlaczego właśnie Tobie warto dać to zlecenie.

Możesz również skontaktować się z agencjami w celu odbycia stażu lub praktyki zawodowej.

Warto również skontaktować się z organizacjami charytatywnymi i w ramach wolontariatu stworzyć kilka tekstów zapleczowych.

Jeśli masz trudności ze znalezieniem okazji, stwórz próbki własnych tekstów, nawet parafrazuje istniejące już teksty.

Pracodawcy

Istnieją trzy główne rodzaje zatrudnienia — w agencji, wewnątrz firmy lub jako freelancer. Wiele dużych i średnich firm ma wewnętrzny dział marketingu i komunikacji, w skład którego wchodzą autorzy treści.

Jako freelancer możesz pracować bezpośrednio ze znalezionym przez siebie Klientem lub uzyskać zdalną współpracę z agencjami zrzeszającymi copywriterów.

Jako freelancer możesz wykonywać pracę z dowolnego miejsca na świecie. Jeśli jesteś w stanie dostosować swój język i styl pisania do potrzeb zagranicznego klienta, nie ma żadnych przeszkód w zdobyciu pracy za granicami kraju.

Perspektywy

Jeśli na początku swojej kariery znajdziesz staż wewnątrz agencji, będziesz mógł obyć się z zawodem copywritera. Otrzymasz szkolenie w zakresie procesów i narzędzi używanych przez agencje. Zyskasz także wiedzę na temat innych specjalizacji, takich jak SEO, media społecznościowe i podszkolisz swój warsztat. W miarę zdobywania doświadczenia twoja praca będzie ewoluować, zobaczysz, co Ci się podoba, w czym czujesz się dobrze i będziesz mógł rozwijać się wedle twoich umiejętności i zainteresowań.

Jeśli jednak na początku postawisz na pracę własną, musisz trzymać rękę na pulsie, w tej branży wiele rzeczy szybko się zmienia. Zadbaj o dostęp do kursów, szkoleń dołącz do grup branżowych. W miarę zdobywania doświadczenia może się okazać, że skłaniasz się ku konkretnej specjalizacji, na przykład technicznej, edukacyjnej lub naukowej. Jako freelancer przekonasz się, że możesz podnosić stawki i podejmować nowe wyzwania, zdobywając wiedzę i doświadczenie.

Specjaliści

Zapytaliśmy specjalistów o ich doświadczenie i karierę. Wybierz specjalistę, by poznać jego porady na temat pracy jako Copywriter

Izabela Aftyka

Copywriter w Copywriting Biznesowy

Każdy copywriter chce pisać teksty, tylko nie każdemu chcą dobrze za nie płacić. Warto zastanowić się dlaczego.

Czytaj dalej ...

Ola Borodziuk

Copywriter w Neonet

Przede wszystkim – pisz. Jak najwięcej, gdzie tylko możesz, o czymkolwiek, co w danym momencie wyda Ci się interesujące.

Czytaj dalej ...

Łukasz Czajkowski

Copywriter w Postore

Dobrze jest prowadzić bloga, dziennik lub cokolwiek, dzięki czemu będziesz mógł pracować nad warsztatem pisarskim.

Czytaj dalej ...

Chcesz pracować jako Copywriter?

Zapisz się do Talent Network, by otrzymywać przydatne materiały, dzięki którym:
  • poznasz realia pracy
  • rozwiniesz kluczowe umiejętności
  • nawiążesz wartościowe kontakty
  • zdobędziesz pierwsze doświadczenie

 

Najnowsze wpisy na blogu

Czy potrzebujesz studiów, by pracować w marketingu?

| Realia | No Comments
“Idź na studia, bo bez papierka nie znajdziesz pracy!” - to chyba ulubiony tekst naszych rodziców. Ale czy te słowa mają sens w świecie, który zmienia się tak szybko? Byłeś…

9 narzędzi, które musi znać przyszły copywriter

| Narzędzia | No Comments
Mówią, że rzemieślnik jest tak dobry, jak jego narzędzia. To samo dotyczy copywriterów, jak również specjalistów w każdej innej branży. Bez względu na niszę, w której się chcesz się specjalizować,…

Chcesz pracować w Marketingu? Zajrzyj do Bazy Zawodów z poradami od Specjalistów

| Aktualności | No Comments
Chcesz znaleźć wymarzoną pracę w marketingu? Dobrze trafiłeś! Talent Network to inicjatywa, która pomaga młodym, ambitnym ludziom stawiać pierwsze kroki w ich profesjonalnych karierach. Wiemy, że tylko poprzez poznanie realiów…

Jak używać LinkedIn do szukania pracy jako student?

| Wiedza | No Comments
Poszukując pracy jako student, warto zacząć od networkingu. Do tego możesz wykorzystać jeden z najpopularniejszych na świecie portali stworzonych w tym celu — LinkedIn. Narzędzie to jest siecią pełną profesjonalistów,…