Specjalista ds. SEO

Specjalista SEO analizuje, recenzuje i wprowadza zmiany na stronach internetowych, dzięki czemu są one zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Oznacza to maksymalizację ruchu na stronie poprzez poprawę rankingu stron w wyszukiwarkach.
Dzisiejszy rynek wymaga od takiego specjalisty kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, mądrego ustalania priorytetów i decyzyjności. Ponadto, poza bazową funkcją – czyli optymalizacją strony – treść wykreowana przez specjalistę ds. SEO powinna być angażująca i naturalna – bowiem, jak mówi stare porzekadło, “Content jest królem”.
Technologia wyszukiwania przez ostatnie kilka ewoluowała w zastraszającym tempie. Skutkiem tego, najpopularniejsze wyszukiwarki – np. Google lub Bing – przykładają znaczącą wagę zarówno do jakości publikacji, jak i obecności kluczowych fraz na stronie.
Specjalista SEO analizuje strony internetowe pod kątem ich ulepszenia. Aby tego dokonać, potrzebuje on przede wszystkim dogłębnej wiedzy na temat badania słów kluczowych i sztuki pisania tekstów pod kątem SEO. Rozumie on też fakt, że różne dziedziny informatyczne dopełniają się nawzajem – tak więc, potrafi zastosować interdyscyplinarną wiedzę z różnych dyscyplin, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Kompetencje
Jako specjalista SEO musisz:
- znać HTML, CSS i JavaScript, aby zapewnić łatwość śledzenia witryny oraz zwiększoną interakcję z odwiedzającymi
- prowadzić kampanie PPC, aby zwiększyć przychody dzięki reklamom
- pisać oryginalne treści na stronach internetowych – dostosowane do grupy docelowej
- wydawać zalecenia techniczne dla programistów
- śledzić wyszukiwane hasła, rankingi i analizy, aby monitorować wydajność witryn klientów i przedstawiać rekomendacje dotyczące ulepszeń
- współpracować z różnymi podmiotami (czasopisma online, strony tematyczne, branżowe) w zakresie możliwości budowania linków
- stosować metody UX na stronie, aby ta była dostosowana do użytkowników
- znać media społecznościowe, aby udostępniać na nich treści pozycjonujące twoje projekty
- monitorować algorytmy ustawione przez wyszukiwarki
Umiejętności
- Znajomości aktualnych trendów w webdesignie,
- Znajomości aktualnych trendów we front- i back-endzie,
- Znajomości wytycznych/zaleceń dostarczanych przez Google,
- Znajomości działania przeglądarki internetowej,
- Znajomość działania serwera WWW oraz Internetu jako takiego,
- Umiejętność edycji kodu strony w celu optymalizacji,
- Znajomości takich pojęć jak minifikacja, asynchroniczne ładowanie
- zainteresowanie tematem SEO i marketingiem
- chęć ciągłego doskonalenia swoich umiejętności
- umiejętność zrozumienia algorytmów Google
- rozumienie mediów społecznościowych i sposobu ich wykorzystania do dystrybucji treści
- zrozumienie, w jaki sposób klienci wyszukują, gdzie szukają i dlaczego kupują online
- umiejętności analityczne
- umiejętności komunikacyjne
- doświadczenie w kodowaniu HTML i CSS, a najlepiej też JavaScript i PHP
- biegła znajomość pakietu Microsoft Office i doskonała znajomość programu Excel
- trochę doświadczenia i wiedzy na temat hostingu.
Wynagrodzenie
Przeciętne wynagrodzenie osoby pracującej na stanowisku Specjalista SEO wynosi 6 700 zł brutto i jest o 2 000 zł wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w Polsce.
Dane dotyczące dochodów mają jedynie charakter orientacyjny, ponieważ wszystko zależy od umiejętności i doświadczenia.
Realia pracy
Praca w SEO wymaga ciągłego podnoszenia swoich umiejętności i bycia na bieżąco z ciągle zmieniającymi technologiami i trendami. Bądź na bieżąco czytając blogi SEO i internetowe blogi marketingowe.
Aby działać w tym zawodzie musisz być elastyczny, ponieważ Twoje zadania będą zróżnicowane. Może się okazać, że jednego dnia pracujesz przy optymalizacji strony, a drugiego nad tekstami podstron.
Możesz pracować jako freelancer jednak wymaga to dużego doświadczenia i rozbudowanej sieci kontaktów.
Kwalifikacje
Często do objęcia stanowiska wymagany jest stopień naukowy – przynajmniej na poziomie licencjatu – i minimum od jednego do trzech lat doświadczenia pracy w sieci.
Kwalifikacje możesz zdobywać poprzez podyplomowe kursy z zakresu marketingu cyfrowego, które oferuje coraz więcej uczelni i uniwersytetów.
Oczywiście ważna jest też praca własna. W sieci znajdziesz wiele kursów i szkoleń dokształcających w dziedzinie SEO i nie tylko. Warsztaty, ebooki, szkolenia, pdfy – to wszystko podniesie Twoją wartość rynkową.
Potrzebne doświadczenie
Najlepszym sposobem na zdobycie dobrego doświadczenia w SEO jest podjęcie praktyk lub staż w agencji marketingowej. Każda pracy, w której ulepszasz strony internetowe, jest dobrym doświadczeniem.
Aby zacząć możesz założyć własną stronę internetową lub blog, aby zademonstrować swoje umiejętności.
Pracodawcy
Większość firm i organizacji obecnych w Internecie, zwłaszcza sprzedających produkty i usługi, będzie potrzebować pomocy specjalisty w zakresie SEO. Dlatego ze znalezieniem pracy nie będziesz mieć problemu.
Gdzie szukać pracy?
- Grupy na Facebook,
- Forum PiO,
- OLX,
- Serwisy ogłoszeniowe
- LinkedIn/GoldenLine
- Ewentualnie poprzez wyszukiwarkę Google „specjalista seo [miasto] praca”
Perspektywy
Jeśli na początku swojej kariery znajdziesz staż wewnątrz agencji, będziesz mógł obyć się z zawodem Specjalisty SEO. Otrzymasz szkolenie w zakresie procesów i narzędzi używanych przez agencje.
Przejście do bardziej doświadczonych ról, takich jak menedżer SEO, może nastąpić w ciągu dwóch do pięciu lat, jeśli pracujesz dla firmy, która oferuje szkolenia w miejscu pracy i zachęca do doskonalenia zawodowego.
Ważne jest, aby dużo uczyć się samemu. Jest wiele spotkań branży SEO – Semcamp, SemKRK, SeoFestiwal. Ważne jest, aby poznawać ludzi i czytać blogi branżowe, ponieważ SEO charakteryzuje się ogromną zmiennością technologii. Bierz udział w dyskusjach na Facebooku. Każdy z produktów Google ma doskonałe opisy plus system certyfikacji. W SEO można dużo nauczyć się czytając anglojęzyczne źródła. Pod koniec roku powstają aktualne książki w zakresie SEO – co też warto śledzić.
Specjaliści
Zapytaliśmy specjalistów o ich doświadczenie i karierę. Wybierz specjalistę, by poznać jego porady na temat pracy jako Specjalista ds. SEO
Chcesz pracować jako Specjalista ds. SEO?
Zapisz się do Talent Network, by otrzymywać przydatne materiały, dzięki którym:- poznasz realia pracy
- rozwiniesz kluczowe umiejętności
- nawiążesz wartościowe kontakty
- zdobędziesz pierwsze doświadczenie