Specjalista ds. SEO

Specjalista ds. SEO

Specjalista SEO analizuje, recenzuje i wprowadza zmiany na stronach internetowych, dzięki czemu są one zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Oznacza to maksymalizację ruchu na stronie poprzez poprawę rankingu stron w wyszukiwarkach.

Dzisiejszy rynek wymaga od takiego specjalisty kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, mądrego ustalania priorytetów i decyzyjności. Ponadto, poza bazową funkcją – czyli optymalizacją strony – treść wykreowana przez specjalistę ds. SEO powinna być angażująca i naturalna – bowiem, jak mówi stare porzekadło, “Content jest królem”. 

Technologia  wyszukiwania przez ostatnie kilka ewoluowała w zastraszającym tempie. Skutkiem tego, najpopularniejsze wyszukiwarki – np. Google lub Bing –  przykładają znaczącą wagę zarówno do jakości publikacji, jak i obecności kluczowych fraz na stronie.

Specjalista SEO analizuje strony internetowe pod kątem ich ulepszenia. Aby tego dokonać, potrzebuje on przede wszystkim dogłębnej wiedzy na temat badania słów kluczowych i sztuki pisania tekstów pod kątem SEO. Rozumie on też fakt, że różne dziedziny informatyczne dopełniają się nawzajem – tak więc, potrafi zastosować interdyscyplinarną wiedzę z różnych dyscyplin, aby osiągnąć zamierzony efekt.

Kompetencje

Jako specjalista SEO musisz:

  • znać HTML, CSS i JavaScript, aby zapewnić łatwość śledzenia witryny oraz zwiększoną interakcję z odwiedzającymi
  • prowadzić kampanie PPC, aby zwiększyć przychody dzięki reklamom 
  • pisać oryginalne treści na stronach internetowych – dostosowane do grupy docelowej
  • wydawać zalecenia techniczne dla programistów
  • śledzić wyszukiwane hasła, rankingi i analizy, aby monitorować wydajność witryn klientów i przedstawiać rekomendacje dotyczące ulepszeń
  • współpracować z różnymi podmiotami (czasopisma online, strony tematyczne, branżowe) w zakresie możliwości budowania linków
  • stosować metody UX na stronie, aby ta była dostosowana do użytkowników 
  • znać media społecznościowe, aby udostępniać na nich treści pozycjonujące twoje projekty 
  • monitorować algorytmy ustawione przez wyszukiwarki

Umiejętności

  • Znajomości aktualnych trendów w webdesignie,
  • Znajomości aktualnych trendów we front- i back-endzie,
  • Znajomości wytycznych/zaleceń dostarczanych przez Google,
  • Znajomości działania przeglądarki internetowej,
  • Znajomość działania serwera WWW oraz Internetu jako takiego,
  • Umiejętność edycji kodu strony w celu optymalizacji,
  • Znajomości takich pojęć jak minifikacja, asynchroniczne ładowanie
  • zainteresowanie tematem SEO i marketingiem
  • chęć ciągłego doskonalenia swoich umiejętności 
  • umiejętność zrozumienia algorytmów Google
  • rozumienie mediów społecznościowych i sposobu ich wykorzystania do dystrybucji treści
  • zrozumienie, w jaki sposób klienci wyszukują, gdzie szukają i dlaczego kupują online
  • umiejętności analityczne
  • umiejętności komunikacyjne 
  • doświadczenie w kodowaniu HTML i CSS, a najlepiej też JavaScript i PHP 
  • biegła znajomość pakietu Microsoft Office i doskonała znajomość programu Excel
  • trochę doświadczenia i wiedzy na temat hostingu.

Wynagrodzenie

Przeciętne wynagrodzenie osoby pracującej na stanowisku Specjalista SEO wynosi 6 700 zł brutto i jest o 2 000 zł wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w Polsce.

Dane dotyczące dochodów mają jedynie charakter orientacyjny, ponieważ wszystko zależy od umiejętności i doświadczenia.

Realia pracy

Praca w SEO wymaga ciągłego podnoszenia swoich umiejętności i bycia na bieżąco z ciągle zmieniającymi technologiami i trendami. Bądź na bieżąco czytając blogi SEO i internetowe blogi marketingowe.

Aby działać w tym zawodzie musisz być elastyczny, ponieważ Twoje zadania będą zróżnicowane. Może się okazać, że jednego dnia pracujesz przy optymalizacji strony, a drugiego nad tekstami podstron.  

Możesz pracować jako freelancer jednak wymaga to dużego doświadczenia i rozbudowanej sieci kontaktów.

Kwalifikacje

Często do objęcia stanowiska wymagany jest stopień naukowy – przynajmniej na poziomie licencjatu – i minimum od jednego do trzech lat doświadczenia pracy w sieci. 

Kwalifikacje możesz zdobywać poprzez podyplomowe kursy z zakresu marketingu cyfrowego, które oferuje coraz więcej uczelni i uniwersytetów. 

Oczywiście ważna jest też praca własna. W sieci znajdziesz wiele kursów i szkoleń dokształcających w dziedzinie SEO i nie tylko. Warsztaty, ebooki, szkolenia, pdfy – to wszystko podniesie Twoją wartość rynkową.

Potrzebne doświadczenie

Najlepszym sposobem na zdobycie dobrego doświadczenia w SEO jest podjęcie praktyk lub staż w agencji marketingowej. Każda pracy, w której ulepszasz strony internetowe, jest dobrym doświadczeniem. 

Aby zacząć możesz założyć własną stronę internetową lub blog, aby zademonstrować swoje umiejętności.

Pracodawcy

Większość firm i organizacji obecnych w Internecie, zwłaszcza sprzedających produkty i usługi, będzie potrzebować pomocy specjalisty w zakresie SEO. Dlatego ze znalezieniem pracy nie będziesz mieć problemu.

Gdzie szukać pracy?

  • Grupy na Facebook,
  • Forum PiO,
  • OLX,
  • Serwisy ogłoszeniowe
  • LinkedIn/GoldenLine
  • Ewentualnie poprzez wyszukiwarkę Google „specjalista seo [miasto] praca”

Perspektywy

Jeśli na początku swojej kariery znajdziesz staż wewnątrz agencji, będziesz mógł obyć się z zawodem Specjalisty SEO. Otrzymasz szkolenie w zakresie procesów i narzędzi używanych przez agencje. 

Przejście do bardziej doświadczonych ról, takich jak menedżer SEO, może nastąpić w ciągu dwóch do pięciu lat, jeśli pracujesz dla firmy, która oferuje szkolenia w miejscu pracy i zachęca do doskonalenia zawodowego. 

Ważne jest, aby dużo uczyć się samemu. Jest wiele spotkań branży SEO – Semcamp, SemKRK, SeoFestiwal. Ważne jest, aby poznawać ludzi i czytać blogi branżowe, ponieważ SEO charakteryzuje się ogromną zmiennością technologii. Bierz udział w dyskusjach na Facebooku. Każdy z produktów Google ma doskonałe opisy plus system certyfikacji. W SEO można dużo nauczyć się czytając anglojęzyczne źródła. Pod koniec roku powstają aktualne książki w zakresie SEO – co też warto śledzić.

Specjaliści

Zapytaliśmy specjalistów o ich doświadczenie i karierę. Wybierz specjalistę, by poznać jego porady na temat pracy jako Specjalista ds. SEO

Tomasz Stopka

Specjalista SEO, właściciel agencji SEO w SEMURAI

Kiedyś powiedziałbym [że specjalista ds. SEO odpowiada] – za pozycjonowanie i optymalizację stron internetowych. Obecnie jednak coraz częściej można spotkać osoby które specjalizują się w konkretnych aspektach SEO.

Czytaj dalej ...

Agnieszka Pantera

Specjalista ds. SEO w Intellect

Staraj się być cierpliwy, stwórz własną stronę, testuj, testuj i jeszcze raz testuj.

Czytaj dalej ...

Przemysław Przybylski

Dyrektor zarządzający w IT-Heros

SEO to wieczna kombinatoryka i szukanie nowych rozwiązań, na które jeszcze nie wpadła konkurencja.

Czytaj dalej ...

Chcesz pracować jako Specjalista ds. SEO?

Zapisz się do Talent Network, by otrzymywać przydatne materiały, dzięki którym:
  • poznasz realia pracy
  • rozwiniesz kluczowe umiejętności
  • nawiążesz wartościowe kontakty
  • zdobędziesz pierwsze doświadczenie

 

Najnowsze wpisy na blogu

Czy potrzebujesz studiów, by pracować w marketingu?

| Realia | No Comments
“Idź na studia, bo bez papierka nie znajdziesz pracy!” - to chyba ulubiony tekst naszych rodziców. Ale czy te słowa mają sens w świecie, który zmienia się tak szybko? Byłeś…

9 narzędzi, które musi znać przyszły copywriter

| Narzędzia | No Comments
Mówią, że rzemieślnik jest tak dobry, jak jego narzędzia. To samo dotyczy copywriterów, jak również specjalistów w każdej innej branży. Bez względu na niszę, w której się chcesz się specjalizować,…

Chcesz pracować w Marketingu? Zajrzyj do Bazy Zawodów z poradami od Specjalistów

| Aktualności | No Comments
Chcesz znaleźć wymarzoną pracę w marketingu? Dobrze trafiłeś! Talent Network to inicjatywa, która pomaga młodym, ambitnym ludziom stawiać pierwsze kroki w ich profesjonalnych karierach. Wiemy, że tylko poprzez poznanie realiów…

Jak używać LinkedIn do szukania pracy jako student?

| Wiedza | No Comments
Poszukując pracy jako student, warto zacząć od networkingu. Do tego możesz wykorzystać jeden z najpopularniejszych na świecie portali stworzonych w tym celu — LinkedIn. Narzędzie to jest siecią pełną profesjonalistów,…