Poszukując pracy jako student, warto zacząć od networkingu. Do tego możesz wykorzystać jeden z najpopularniejszych na świecie portali stworzonych w tym celu — LinkedIn. Narzędzie to jest siecią pełną profesjonalistów, zrzeszającą ponad 645 mln użytkowników. Dlaczego warto mieć tam konto? Zapraszamy do przewodnika po LinkedIn dla studentów!

W dobie nowoczesnej rekrutacji korzystanie z narzędzi udostępnianych przez takie serwisy jak LinkedIn jest na porządku dziennym. HR-owcy, headhunterzy, a nawet uczelnie, sprawdzają tam kandydatów, aby dowiedzieć się o nich czegoś więcej, niż za pomocą tradycyjnych dróg rekrutacyjnych. Warto więc dowiedzieć się, jak być dobrze przygotowanym na taki „przegląd” i ciekawe propozycje zawodowe.

Jaką wartość przyniesie Ci profil na LinkedIn?

Zbudujesz swoją sieć kontaktów — budowanie sieci kontaktów oznacza nawiązywanie długofalowych znajomości i podtrzymywanie relacji, które mogą okazać się przydatne w szukaniu pracy.

Stworzysz wirtualne CV — dzięki możliwościom jakie daje LinkedIn pokażesz, co potrafisz w dużo szerszym spektrum niż za pomocą tradycyjnego CV. Na swoim profilu możesz podzielić się nie tylko doświadczeniem i swoją edukacją. Możesz pochwalić się swoimi sukcesami, zdjęciami i filmami, opisami projektów, w których brałeś udział, a także referencjami i nagrodami, które zdobyłeś!

Pokażesz swój profesjonalizm i gotowość do działania– LinkedIn to taki Facebook tylko dla biznesu. To właśnie tutaj przeczytasz o interesujących Cię dziedzinach marketingu, częściej niż zobaczysz zdjęcia znajomych z koncertu. Dzięki platformie zadasz pytania specjalistom, a także będziesz w stanie odpowiedzieć na zadane pytania przez innych – to właśnie sprawi, że pokażesz się od strony profesjonalnej!

Jakie informacje można zamieścić na profilu LinkedIN?

  • wykształcenie,
  • doświadczenie,
  • wolontariat,
  • członkostwo w organizacjach studenckich,
  • kursy,
  • wyróżnienia i nagrody,
  • wyniki testów,
  • patenty,
  • projekty,
  • publikacje,
  • prezentacje,
  • certyfikaty,
  • zainteresowania.

O co zadbać tworząc profil na LinkedIn jako student?

Zdjęcie na LinkedIn – pokaż swoją twarz

Wybierając zdjęcie, które wykorzystasz na LinkedIn, zwróć uwagę na to, aby mieć na nim eleganckie ubranie — niech wszyscy zobaczą Twój profesjonalizm. Ważne jest, aby poprzez zdjęcie mieć kontakt wzrokowy z odbiorcą. LinkedIn sugeruje, aby twarz zajmowała 60% zdjęcia. Pamiętaj o uśmiechu 😉

Cover photo

Uzupełniając swój profil, nie zapomnij o zdjęciu coverowym. Niech pokazuje to, co chcesz, aby Twój potencjalny pracodawca tam zobaczył. Interesuje Cię grafika? Stwórz coś oddającego Twój styl. Chcesz być analitykiem? Może warto pokazać jakieś wykresy?

Uzupełnij swoją edukację

Pokaż, co studiujesz! Edukacja wiele mówi o kierunku, w którym chcesz się rozwijać. Dodaj swoje aktywności i stowarzyszenia, w których działasz — przecież to Twój start w przyszłą karierę. Nie zapomnij opisać projektów, w których brałeś udział. Opisz swoje obowiązki i zespół projektowy.

Umiejętności

Sekcja ta służy do pochwalenia się swoimi umiejętnościami. Możesz użyć jej do określenia obszarów zawodowych, w których czujesz się najmocniejszy. Osoby będące w Twojej sieci kontaktów mogą potwierdzać umiejętności, o których piszesz — co stanowi uproszczoną formę marketingu rekomendacji i pomaga w budowaniu wizerunku przyszłego eksperta.

Wolontariat

LinkedIn daję przestrzeń do tego, by pokazać, że działasz społecznie. Pochwal się tym, co robisz! Napisz kilka słów o swoich funkcjach i tym, jakie niosły wartości. Poproś kolegów, szefów i organizatorów o rekomendacje! Dodaj zdjęcia, na których widać Twoje działania, linki do materiałów i notek prasowych. Wszystko to zaprocentuje!

Nagrody i certyfikaty

Podczas poszukiwania swojej ścieżki kariery z pewnością zgromadziłeś liczne nagrody i certyfikaty — pochwal się nimi! Kurs języka obcego? A może konkurs na logo dla koła naukowego? Twój profil to miejsce, gdzie bez ograniczeń możesz o tym opowiadać.

Podsumowanie

To jedna z najważniejszych sekcji na LinkedIn. To tutaj masz pełną swobodę w wyrażaniu siebie. W tym miejscu możesz napisać o wszystkim, co związane jest z Twoją ścieżką kariery — wzbogać swój przekaz załącznikami (zdjęciami, prezentacjami multimedialnymi, wideo itd.).

W celu stworzenia jak najlepszego podsumowania warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań pomocniczych.

  • Kim jestem obecnie?
  • W jaki sposób do tego doszedłem?
  • Z czego jestem dumny?
  • Jak chce się rozwijać?

Zadbaj o widoczność!

Aby zostać zauważonym na LinkedIn, musisz pamiętać, że jest to medium społecznościowe, które wymaga zarówno publikowania treści autorskich (w postaci postów lub artykułów, które znalazłeś w Internecie), jak również wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami.

Publikuj swoje przemyślenia, aby dotrzeć do większej ilości odbiorców. Zadawaj pytania, na które z pewnością odpowiedzą osoby, które warto śledzić! Dobrze opracowana strategia dzielenia się treściami może okazać się kluczem do sukcesu. Do publikacji można wykorzystać LinkedIn Pulse – bloga funkcjonującego w ramach LinkedIn.

Publikuj także wartościowe artykuły. Nie stworzyłeś jeszcze własnego kontentu? Na swoim profilu możesz zawrzeć opis projektu, który prowadziłeś lub pokazać swoją prezentację zaliczeniową. Rekruterzy i właściciele firm będą widzieli, z czym miałeś do czynienia podczas studiów. Twórz treści, które mogą okazać się przydatne dla innych użytkowników serwisu.

Jak znaleźć pracę na LinkedIn jako student?


Aby znaleźć pracę na tym portalu, warto zastosować się do poniższych zaleceń!

  • Stwórz swój profil – na LinkedIn jest ponad 160 000 rekruterów,
  • Przeszukaj bazę ofert pracy, którą udostępnia LinkedIn dla swoich użytkowników,
  • Zobacz profile firm, w których chciałbyś pracować i ich obecnych pracowników – może masz znajomych, którzy mogliby Cię zarekomendować,
  • Użyj swojej sieci kontaktów i znajomości, aby uzyskać informacje na temat możliwości pracy w danej firmie — przecież po to budujesz swój profil,
  • Wyszukaj osoby, które pracowały dla danej firmy, aktualnych rekruterów i skontaktuj się z nimi, wysyłając zaproszenia do kontaktów ze spersonalizowaną wiadomość, w której powiesz coś o sobie.

Wypełnienie całego profilu osobowego na LinkedInie wymaga czasu. Dlatego najlepiej jest to zrobić, gdy masz wolny dzień i możesz się do tego zabrać z wolną głową. Informacje w nim zawarte mają wpływ na Twoją markę osobistą, którą chcesz stworzyć. Pamiętać przy tym należy, że aktywność na LinkedInie nie powinna skończyć się na samym wypełnieniu profilu. Jest to przecież serwis społecznościowy. Dziel się tym, co potrafisz i pamiętaj, by wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami.

Masz jakieś pytania na temat używania LinkedIn jako student? Chciałbyś coś z nami skonsultować? Napisz, z przyjemnością doradzimy!

Powodzenia!