Specjalista ds. PR

Specjalista ds. PR

PR-owiec to przede wszystkim ekspert od komunikacji i budowania trwałych relacji z otoczeniem, oczywiście w imieniu i na rzecz swojego klienta.

Pracujący w Public relations mają na co dzień budować pozytywny wizerunek swoich klientów, a także mierzyć się z sytuacjami trudnymi. Praca w public relations wymaga zrozumienia i wsparcia dla klientów.

Pracując jako PR-owiec będziesz używać wszystkich form mediów i komunikacji do budowania, utrzymywania i zarządzania wizerunkiem swoich klientów.

Będziesz przekazywał aktualne informacje na temat marki, często za pomocą mediów, dziennikarzy, czy gazet, określonym grupom docelowym w celach utrzymania dobrej relacji i zrozumienia między organizacją a opinią publiczną.

Twoim zadaniem będzie monitorowanie wpływu reklamy na zachowania konsumentów.

Kompetencje

Praca PR-owca odbywa się zwykle w sektorze prywatnym i publicznym. Niektórzy PR managerowie mogą być zatrudnieni w biurach doradczych, audytowych. Rola ta jest bardzo zróżnicowana, a zadania zależne od sektora, w którym pracujesz.

  • planowanie, opracowywanie i wdrażanie strategii PR,
  • komunikowanie się z mediami i kluczowymi partnerami,
  • tworzenie i dystrybucja komunikatów prasowych do mediów,
  • monitorowanie i analiza informacji na temat marki w mediach,
  • pisanie i edytowanie wewnętrznych czasopism, studiów przypadków, przemówień, artykułów i raportów,
  • przygotowywanie i nadzorowanie produkcji broszur reklamowych, materiałów informacyjnych, zdjęć,
  • opracowywanie i koordynowanie briefów prasowych,
  • organizowanie wydarzeń, w tym konferencji prasowych, wystaw, dni otwartych i wycieczek prasowych,
  • utrzymywanie i aktualizowanie informacji na stronie internetowej organizacji,
  • zarządzanie i aktualizowanie informacji oraz kontakt z użytkownikami w social mediach,
  • zlecanie badań rynku,
  • promowanie relacji ze społecznością poprzez np. dni otwarte,
  • zarządzanie potencjalnymi sytuacjami kryzysowymi.

Umiejętności

  • komunikatywność,
  • kreatywność,
  • umiejętność budowania i utrzymywania relacji ze współpracownikami i partnerami, w tym umiejętność pracy w zespole,
  • znajomość zasad efektywnej komunikacji,
  • znajomość rynku mediów,
  • umiejętności negocjacyjne,
  • dobra organizacja pracy,
  • biegła obsługa podstawowych narzędzi informatycznych: MS Office, podstawowe oprogramowanie biurowe,
  • biegła znajomość funkcjonowania mediów społecznościowych.

Wynagrodzenie

Wynagrodzenia w PR różnią się w zależności od sektora i miasta, w którym pracuje specjalista.

Niektóre firmy prowadzą programy premiowe, inne zaś przekonują dodatkowymi benefitami m.in.: prywatne ubezpieczenie zdrowotne lub samochód służbowy.

Dane dotyczące dochodów mają jedynie charakter orientacyjny.

Realia pracy

Specjaliści ds. PR pracują zwykle w biurze, ale często wypadają im spotkania z mediami, dziennikarzami czy osobami odpowiedzialnymi za reklamę.

Na wczesnym etapie możesz spodziewać się ścisłej współpracy z wieloma klientami, kluczowymi rzecznikami i menedżerami, często na wyższym szczeblu.

Oczekuje się, że będziesz nawiązywać kontakty i budować długofalowe relacje z klientami, mediami i współpracownikami.

Kwalifikacje

Aby zostać PR-owcem, nie są wymagane żadne określone kwalifikacje, ale większość specjalistów posiada wykształcenie wyższe w zakresie zarządzania, marketingu, reklamy, komunikacji. 

Przydatne mogą okazać się studia z zakresu komunikacji, nowych mediów, marketingu, wizerunku.

Potrzebne doświadczenie

Próg wejścia w zawód PR-owca jest duży. Na tym stanowisku wymagane jest doświadczenie w marketingu, komunikacji oraz budowaniu relacji z klientami.
Znalezienie pracy bez doświadczenia może być trudne.

Wolontariat to bardzo przydatny sposób na zdobycie doświadczenia. Pomoc w lokalnej organizacji charytatywnej może dać ci możliwość planowania wydarzeń, kontaktowania się z mediami oraz pisania komunikatów prasowych i artykułów. Pracodawcy lubią także absolwentów z doświadczeniem w tworzeniu czasopism studenckich lub zaangażowanych w studenckie radio, lub koło uniwersyteckie.

Dobrym punktem wyjścia może być staż w agencji PR lub w wewnętrznym dziale PR firmy.
Reklama

Aby zdobyć pierwsze doświadczenie w branży, poszukaj kontaktów w serwisach społecznościowych i zadbaj o swój własny wizerunek na platformach takich jak np. LinkedIn

Pracodawcy

PR-owiec ma dość szeroki wachlarz możliwości i może szukać pracy w startupach, agencjach PR i reklamowych, w prywatnych i państwowych firmach, wszelkich instytucjach. Dodatkowo PR-owców często potrzebują też politycy, celebryci czy organizatorzy imprez i wydarzeń kulturalnych. Jest w czym wybierać.

Perspektywy

Twoja ścieżka zawodowa będzie się różnić w zależności od organizacji, w której znajdziesz zatrudnienie. 

Jako absolwent uczelni możesz szukać pracy na stanowisku asystenta PR. Dalszy postęp na stanowiskach może potrwać kolejne kilka lat w zależności od twoich umiejętności osobistych, wyników i motywacji. 

Samozatrudnienie jest opcją w karierze, jeśli masz dobrą sieć kontaktów i chcesz z nich korzystać jako niezależny konsultant lub założyć własną ofertę.

Specjaliści

Zapytaliśmy specjalistów o ich doświadczenie i karierę. Wybierz specjalistę, by poznać jego porady na temat pracy jako Specjalista ds. PR

Maja Wiśniewska

PR & Marketing Manager w SMSAPI

Bądź autentyczny i otwarty! Marketing jest niezwykle ciekawą dziedziną, którą można eksplorować bez końca.

Czytaj dalej ...

Paula Wolecka

Manager Zespołu Mediów i PR w Stowarzyszenie WIOSNA

Zadaj sobie pytanie: dlaczego chcesz być PR-owcem? A potem przekonaj się, czy masz rację.

Czytaj dalej ...

Chcesz pracować jako Specjalista ds. PR?

Zapisz się do Talent Network, by otrzymywać przydatne materiały, dzięki którym:
  • poznasz realia pracy
  • rozwiniesz kluczowe umiejętności
  • nawiążesz wartościowe kontakty
  • zdobędziesz pierwsze doświadczenie

 

Najnowsze wpisy na blogu

Czy potrzebujesz studiów, by pracować w marketingu?

| Realia | No Comments
“Idź na studia, bo bez papierka nie znajdziesz pracy!” - to chyba ulubiony tekst naszych rodziców. Ale czy te słowa mają sens w świecie, który zmienia się tak szybko? Byłeś…

9 narzędzi, które musi znać przyszły copywriter

| Narzędzia | No Comments
Mówią, że rzemieślnik jest tak dobry, jak jego narzędzia. To samo dotyczy copywriterów, jak również specjalistów w każdej innej branży. Bez względu na niszę, w której się chcesz się specjalizować,…

Chcesz pracować w Marketingu? Zajrzyj do Bazy Zawodów z poradami od Specjalistów

| Aktualności | No Comments
Chcesz znaleźć wymarzoną pracę w marketingu? Dobrze trafiłeś! Talent Network to inicjatywa, która pomaga młodym, ambitnym ludziom stawiać pierwsze kroki w ich profesjonalnych karierach. Wiemy, że tylko poprzez poznanie realiów…

Jak używać LinkedIn do szukania pracy jako student?

| Wiedza | No Comments
Poszukując pracy jako student, warto zacząć od networkingu. Do tego możesz wykorzystać jeden z najpopularniejszych na świecie portali stworzonych w tym celu — LinkedIn. Narzędzie to jest siecią pełną profesjonalistów,…